Dagens PS

VW-chefen: Elbilsmarknaden “överhettad”

Volkswagen
Volkswagens vd i Kina menar på att elbilsmarknaden överhettar. (Foto: Collage/Volkswagen/TT)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 10 juli 2023Publicerad: 07 juli 2023

Från att enbart ha byggt bleka kopior av västerländska bilmodeller, har den kinesiska bilindustrin på senare år exploderat, mycket tack vare omställningen till eldrift. Nu är marknaden överhettad, menar Volkswagens chef i landet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I ett anförande under årets upplaga av China Automobile Forum varnar Volkswagens Kina-chef, Ralf Brandstätter, för att elbilsmarknaden är överetablerad. Det rapporterar den brittiska motortidningen Autocar.

Ny modell nästan varannan dag

“För närvarande finns det mer än 120 bilmärken på elbilsmarknaden, och ungefär 150 nya modeller kommer att lanseras under 2023” sade Brandstätter.

Det betyder en ny eldriven bilmodell nästan varannan dag.

Mot bakgrund av de höga priserna på batterier och hård konkurrens om kunder, kläms bilproducenternas vinstmarginaler ihop. Många sänker sina priser för att få ut sina bilar på vägarna.

ANNONS

Senaste nytt

Nya krav leder till sammanslagningar

Kortsiktiga försäljningsframgångar kräver enorma kapitalinvesteringar, inte minst för att finansiera ovan nämnda rabatter.

Det kan vara försvarbart i en ekonomi där målet att plocka marknadsandelar är överordnat allt annat, men i ett nytt ränteläge där kraven från finansiärer skiftar mot lönsamhet, blir resultatet att många startups nu letar efter första bästa avfart.

ANNONS

Vid slutet på en sådan avfart väntar biltillverkare som Volkswagen, och motsvarande kinesiska jätteföretag, redo att svälja det värde som finns i sina mindre konkurrenter när de ger upp.

Volkswagen: “Det drabbar konsumenterna”

Detta drabbar konsumenterna, menar Brandstätter, som plötsligt kan vara ägare av en bil utan stöd från ett servicenätverk och vars nybilsgaranti har förlorat praktiskt taget allt sitt värde.

Eftersom det även i Sverige finns mängder av kinesiska elbilar finns det många svenskar som potentiellt löper risken att råka ut för just detta.

Sägas skall emellertid att situationen för service och dylikt inte nödvändigtvis är den mest välutvecklade hos dessa nyetablerade bilmärken.

Volkswagen
I Facebook-gruppen MG EV Sverige kryllar det av klagomål. (Foto: MG)

Baserat på vad som skrivs i Facebook-gruppen MG EV Sverige hör kvalitetsproblem, reparationer som tar flera månader, och uteblivna lånebilar under tiden, till vardagen för de tusentals svenskar som äger en elektrisk MG.

Om det är till någon tröst kan åtminstone inte MG, som ägs av jätten SAIC Motor och därmed kinesiska staten, rimligen räknas till de startups som enligt Ralf Brandstätter riskerar att gå under av finansiella skäl.

ANNONS

Läs även: Här tappar kinesiska elbilen batteriet i rusningstrafik

Läs även: Elbilar ändrar spelplanen: 8 av 10 vill byta märke

Läs även: Nya Nio-batteriet: 100 mil på en laddning

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS