Perfect Weekend börjar med en varm motor, en kall vårvind och en Porsche utan tak. 911 Carrera T Cabriolet är puristens dröm – för dig som tycker att 1,7 miljoner är ett rimligt pris för mekanisk lycka och lite fåfänga på landsväg. Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling har provkört.
Viggo testar Porsche: Nercabbat i 293 km/h – förnuft och känsla


Mest läst i kategorin

Vem behöver en Porsche?
Vem behöver en ny 911 Carrera T Cabriolet? Svar: Ingen. Eller alla. Jag menar, varför skaffar man en bil egentligen? För att motivera inför andra behöver man en massa praktiska argument. Men för att motivera inför sig själv behövs bara några få. Det viktigaste är körglädje. Tvåa kommer fåfänga. Porsche 911 Carrera T Cabriolet svarar upp mot dessa två behov till hundratjugo procent.

Värmdö, Mörkö och ett muller från Stuttgart
Att köra denna skönhet med cabriolet på de mjuka vägarna ute på Värmdö och Mörkö, väster och söder om Stockholm, är magiskt. Jag tycker för det mesta att det är tråkigt att köra bil. I själ och hjärta är jag en ducatist och anser att motorcykeln är det ultimata sättet för en man att transportera sig. Men Porsche 911 Carrera T Cabriolet är lika häftigt som att köra en Ducati Monster – med den lilla skillnaden att du sitter bekvämt och faktiskt kan prata lite med ditt resesällskap.

Retrokänsla med knappar och kul ratt
Jag gillar retrokänslan i knapparna och den tajta ratten. Växelspaken med sex växlar är den perfekta dirigenten i detta fordon. Bilen har fyra körtemperament: regn, normal, sport och supersport. Jag gillar verkligen att ljudet hänger med när jag växlar reglage.
Ljudet, fåfängan och Birger Jarlsgatan
Precis som hos Ducati är ljudet i en Porsche en central del av varumärket och upplevelsen. Mullret för tankarna till både björn och lejon. Löjliga metaforer, jag vet – men fåfänga är svårt att motivera. Ändå har mänskligheten burit detta anlag från grottan i Afrika till Birger Jarlsgatan i Stockholm som om det vore den sista droppen vatten. En sportbil ska inte bara beundras, den ska förstås också höras rejält.
Nercabbat på E4:an – ett socialt experiment
Hur är det då att köra nercabbat på E4:an? Svar: totalt idiotiskt, om ni frågar min älskade fru. Vem behöver en varmluftsfön efter att man lämnat badrummet? Svar: samtliga män i Sverige med körkort.

Fakta och filosofi: detta är Porsche Carrera T
Då tar vi lite basfakta för er som tycker sånt är viktigt. Porsche 911 Carrera T Cabriolet är en renodlad körmaskin med nedvevad sufflett och sexväxlad manuell låda. Under huven: en 3,0-liters boxersexa med dubbelturbo, 394 hästkrafter och ett ljud som gör dig lycklig ända in i oktober. (Sen är det vinterförvaring som gäller.) Toppfart? 293 kilometer i timmen. Bara för att du kan.
Viktväktare med stil
T står för Touring, men detta är inte en semester-Porsche med plats för golfbag och labrador. Här är det nedbantat: lättare rutor, mindre ljudisolering, ingen onödig lyx. Istället får du Sport Chrono-paket, sänkt fjädring och – om du är modig – bakhjulsstyrning.
Porsche talar lågmäld elegans
Inne i kupén väntar tartanliknande Sport-Tex-tyg, sportstolar med 18 justeringslägen och en rattsensation som är allt annat än syntetisk. Vill du skala ännu mer? Beställ racingstolarna i kolfiber. Nej, det är inte särskilt bekvämt. Men det ser otroligt ut på Instagram.
Svart sufflett och tonad attityd
Utifrån märks modellen bara för den som vet: subtila Carrera T-dekaler, grå spegelkåpor, 20-/21-tumsfälgar och Vanadium Grey-detaljer. Den svarta suffletten ser lika bra ut i Båstad som på Stelviopasset.
Priset då?
Från 1 750 000 kronor. Utan lull-lull. Men för dig som vet vad du vill ha – och framför allt vad du inte vill ha – är detta kanske den mest kompromisslösa 911:an på marknaden just nu.

Perfect Weekend Guide till en gudomlig körupplevelse med Porsche
Modell: Porsche 911 Carrera T Cabriolet
Effekt: 394 hk
Vridmoment: 450 Nm
0–100 km/h: 4,7 sek
Växellåda: 6-växlad manuell med automatisk mellangas
Toppfart: 293 km/h
Pris i Sverige: Från 1 750 000 kronor

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.