En ny stor studie av hur bra bilars säkerhetssystem fungerar har gett intressanta resultat. Det visar sig att många bilar inte är så bra som man kanske trott, där Zeekr sticker ut med extremt dåliga resultat.
Varning för Zeekr: Dåliga resultat i omfattande test


Mest läst i kategorin
I ett stort test av säkerhetssystem i bilar, som gjordes av kinesiska DCar (som ägs av samma företag som TikTok) tillsammans med tv-bolaget CCTV, visade det sig att en amerikansk biltillverkare var mycket bättre än de kinesiska konkurrenterna, skriver Motor.no.
Testet gjordes på en avstängd motorväg på cirka 15 kilometer och innehöll 15 olika säkerhetsövningar. Det gav en bra bild av hur bilarnas system klarar verkliga situationer i trafiken.
Trots att de flesta av de 36 bilarna som testades var kinesiska, var det en amerikansk tillverkare som vann. Det här kan vara en överraskning för bilindustrin i Kina, som har satsat mycket på att utveckla elbilar.
Den bil som klarade sig bäst var Tesla Model X, en modell som inte längre säljs i Kina. Även den Tesla Model 3 som byggdes i Shanghai fick bra resultat.

Många bilar underkända i testet, speciellt Zeekr
Testet visade tyvärr att många andra bilmodeller hade stora brister.
Två Zeekr-modeller, Xpeng P7+, BYD Han, samt en Kina-byggd C-klass och en Passat som också var byggd i Kina, fick noll poäng i sex tester som handlade om körning på motorväg.
Zeekr misslyckas igen
I de tester som simulerade stadstrafik, där 26 bilar var med, misslyckades Zeekr-modellerna igen. Model 3 presterade lite sämre i staden än på motorvägen, men Model X var bäst av alla även här.
Många av bilarna klarade helt enkelt inte flera av testmomenten. Många bilar misslyckades så dåligt att man började undra om det ens gick att klara testerna. Det var först när några bilar faktiskt lyckades som man insåg att det var möjligt.
I vissa fall gick bilarnas säkerhetsutrustning sönder under testet, så de kunde inte vara med längre.
Tester med vildsvin och andra svåra händelser
Testerna på motorvägen innehöll sex välkända trafiksituationer. Den klassiska älgtestet hade bytts ut mot ett vildsvin. De sex motorvägsutmaningarna var:
- Bilar som kör bakom ett fordon som plötsligt byter fil för att det är ett hinder på vägen, samtidigt som andra bilar kör om i vänsterfilen.
- Ett område med vägarbete som dyker upp snabbt och kräver att man byter fil fort.
- Ett liknande vägarbete, men på kvällen när det är mörkt, och med ett stort fordon som står delvis på vägrenen.
- En stillastående bil med lamporna släckta som står tvärs över två filer, som om den just hade krockat.
- En bil som kör in från en påfartsramp och plötsligt kör in framför testbilen, som inte kan köra åt vänster på grund av mitträcket.
- Ett vildsvin som plötsligt springer ut på vägen framför bilen. Hinner bilen svänga undan i tid?
DCar påpekade att flera bilar betedde sig väldigt olika i tester med nödbromssystem och i tester med avancerade förarstöd. I vissa tester försökte bilarna svänga undan men bromsade sedan hårt, vilket kan vara farligt på en motorväg med mycket trafik.

Hur maskininlärning kan ha sina begränsningar
Det är intressant att Tesla lyckades så bra, eftersom de är den enda tillverkaren som bara använder kameror istället för sensorer.
Trots att de två Tesla-modellerna använder samma teknik, missade de i olika testmoment.
Även för flera andra märken klarade olika modeller olika övningar, trots att de i princip har samma teknik.
Många av bilarna i testet använder något som kallas maskininlärning när de utvecklar sina säkerhetsprogram. Det gör det svårt att veta exakt var i programmet det finns fel.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Professor Lu Guangquan från ett universitet i Beijing, som DCar intervjuade, varnar för detta. Han menar att ett sådant inlärningssystem bara samlar på sig vad som faktiskt händer. Systemet vet hur man ska köra, men inte varför.
Han säger att de situationer som testades är ovanliga, men risken för att något ska gå fel är mycket stor. Dessa händelser finns inte i de data som bilarna tränas med, vilket betyder att systemen inte har lärt sig att hantera dem.
Här är resultaten – “ja” betyder att bilens förarstödsystem såg till att den bytte fil eller bromsade:
Bilmodell | Poäng | Plötsligt hinder | Stillastående lastbil | Vägarbete | Stopp för bilen framför | Aggressiv inkörning vid motorvägsramp | Vildsvin på vägen |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tesla Model 3 | 5/6 | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Nei |
Tesla Model X | 5/6 | Ja | Ja | Nei | Ja | Ja | Ja |
GWM Wey Lanshan | 3/6 | Ja | Ja | Nei | Ja | Nei | Nei |
Xpeng G6 | 3/6 | Ja | Ja | Nei | Ja | Nei | Nei |
Aito M9 | 3/6 | Ja | Nei | Ja | Nei | Ja | Nei |
Luxeed R7 | 3/6 | Ja | Ja | Ja | Nei | Nei | Nei |
Denza Z9 GT EV | 3/6 | Nei | Ja | Ja | Nei | Ja | Nei |
Aion RT | 2/6 | Ja | Nei | Ja | Nei | Nei | Nei |
Toyota bZ3X | 2/6 | Ja | Ja | Nei | Nei | Nei | Nei |
Avatr 12 | 2/6 | Ja | Nei | Ja | Nei | Nei | Nei |
Aito M7 | 2/5 | Nei | Ja | Ja | Nei | Nei | – |
Avatr 07 | 2/5 | Nei | Ja | Ja | Nei | Nei | – |
Li Auto L6 | 1/6 | Nei | Ja | Nei | Nei | Nei | Nei |
Xiaomi SU7 | 1/6 | Nei | Ja | Nei | Nei | Nei | Nei |
Aito M8 | 1/5 | Nei | Ja | Nei | Nei | Nei | – |
BYD Tang L DM | 1/5 | Nei | Ja | Nei | Nei | – | Nei |
iCar V23 | 1/5 | Nei | Ja | Nei | Nei | – | Nei |
Xiaomi SU7 Ultra | 1/4 | Nei | Ja | Nei | Nei | – | – |
BYD Seagull | 1/4 | Nei | Ja | Nei | Nei | – | – |
BYD’s FCB Bao 5 | 1/4 | Ja | Nei | Nei | Nei | – | – |
Nio ES6 | 1/4 | – | – | Nei | Ja | Nei | Nei |
Zeekr 001 | 0/6 | Nei | Nei | Nei | Nei | Nei | Nei |
Baojun Xiangjing | 0/6 | Nei | Nei | Nei | Nei | Nei | Nei |
Lynk&Co 900 | 0/6 | Nei | Nei | Nei | Nei | Nei | Nei |
BYD Han L | 0/5 | Nei | Nei | Nei | Nei | Nei | – |
Leapmotor C10 | 0/5 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | Nei |
VW Passat | 0/5 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | Nei |
GAC-Honda P7 | 0/5 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | Nei |
BYD Han DM | 0/4 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | Nei |
Zeekr 7X | 0/4 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | – |
Xpeng P7+ | 0/4 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | – |
BYD Song Pro DM | 0/4 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | – |
Onvo L60 | 0/4 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | – |
Mercedes-Benz C-class | 0/4 | – | – | Nei | Nei | Nei | Nei |
Exeed Exlantix ET | 0/4 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | – |
Firefly EV | 0/4 | Nei | Nei | Nei | Nei | – | – |

Avslöjat: Bilföretagen fuskar med utsläppen – slipper böter
Bilindustrin överträder EU:s gräns med nio procent men slipper böter. Orsaken är ett intrikat system av undantag och samarbeten, där vissa märken klarar

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]