Dagens PS

Varning för Zeekr: Dåliga resultat i omfattande test

Zeekr 001 är katastrofalt dålig. (Foto: Zeekr)
Zeekr 001 är katastrofalt dålig. (Foto: Zeekr)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 juli 2025Publicerad: 29 juli 2025

En ny stor studie av hur bra bilars säkerhetssystem fungerar har gett intressanta resultat. Det visar sig att många bilar inte är så bra som man kanske trott, där Zeekr sticker ut med extremt dåliga resultat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I ett stort test av säkerhetssystem i bilar, som gjordes av kinesiska DCar (som ägs av samma företag som TikTok) tillsammans med tv-bolaget CCTV, visade det sig att en amerikansk biltillverkare var mycket bättre än de kinesiska konkurrenterna, skriver Motor.no.

Testet gjordes på en avstängd motorväg på cirka 15 kilometer och innehöll 15 olika säkerhetsövningar. Det gav en bra bild av hur bilarnas system klarar verkliga situationer i trafiken.

Trots att de flesta av de 36 bilarna som testades var kinesiska, var det en amerikansk tillverkare som vann. Det här kan vara en överraskning för bilindustrin i Kina, som har satsat mycket på att utveckla elbilar.

Den bil som klarade sig bäst var Tesla Model X, en modell som inte längre säljs i Kina. Även den Tesla Model 3 som byggdes i Shanghai fick bra resultat.

Tesla ligger bra till i säkerhetstester. (Foto: Tesla)
Tesla ligger bra till i säkerhetstester. (Foto: Tesla)

Många bilar underkända i testet, speciellt Zeekr

Testet visade tyvärr att många andra bilmodeller hade stora brister.

Två Zeekr-modeller, Xpeng P7+, BYD Han, samt en Kina-byggd C-klass och en Passat som också var byggd i Kina, fick noll poäng i sex tester som handlade om körning på motorväg.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Zeekr misslyckas igen

ANNONS

I de tester som simulerade stadstrafik, där 26 bilar var med, misslyckades Zeekr-modellerna igen. Model 3 presterade lite sämre i staden än på motorvägen, men Model X var bäst av alla även här.

Många av bilarna klarade helt enkelt inte flera av testmomenten. Många bilar misslyckades så dåligt att man började undra om det ens gick att klara testerna. Det var först när några bilar faktiskt lyckades som man insåg att det var möjligt.

I vissa fall gick bilarnas säkerhetsutrustning sönder under testet, så de kunde inte vara med längre.

Tester med vildsvin och andra svåra händelser

Testerna på motorvägen innehöll sex välkända trafiksituationer. Den klassiska älgtestet hade bytts ut mot ett vildsvin. De sex motorvägsutmaningarna var:

  1. Bilar som kör bakom ett fordon som plötsligt byter fil för att det är ett hinder på vägen, samtidigt som andra bilar kör om i vänsterfilen.
  2. Ett område med vägarbete som dyker upp snabbt och kräver att man byter fil fort.
  3. Ett liknande vägarbete, men på kvällen när det är mörkt, och med ett stort fordon som står delvis på vägrenen.
  4. En stillastående bil med lamporna släckta som står tvärs över två filer, som om den just hade krockat.
  5. En bil som kör in från en påfartsramp och plötsligt kör in framför testbilen, som inte kan köra åt vänster på grund av mitträcket.
  6. Ett vildsvin som plötsligt springer ut på vägen framför bilen. Hinner bilen svänga undan i tid?

DCar påpekade att flera bilar betedde sig väldigt olika i tester med nödbromssystem och i tester med avancerade förarstöd. I vissa tester försökte bilarna svänga undan men bromsade sedan hårt, vilket kan vara farligt på en motorväg med mycket trafik.

Älg eller vildsvin? Det spelar ingen roll, men säkerhetssystemen spelar roll. (Foto: Ed van duijn on Unsplash)
Älg eller vildsvin? Det spelar ingen roll, men säkerhetssystemen spelar roll. (Foto: Ed van duijn on Unsplash)

Hur maskininlärning kan ha sina begränsningar

ANNONS

Det är intressant att Tesla lyckades så bra, eftersom de är den enda tillverkaren som bara använder kameror istället för sensorer.

Trots att de två Tesla-modellerna använder samma teknik, missade de i olika testmoment.

Även för flera andra märken klarade olika modeller olika övningar, trots att de i princip har samma teknik.

Många av bilarna i testet använder något som kallas maskininlärning när de utvecklar sina säkerhetsprogram. Det gör det svårt att veta exakt var i programmet det finns fel.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Professor Lu Guangquan från ett universitet i Beijing, som DCar intervjuade, varnar för detta. Han menar att ett sådant inlärningssystem bara samlar på sig vad som faktiskt händer. Systemet vet hur man ska köra, men inte varför.

Han säger att de situationer som testades är ovanliga, men risken för att något ska gå fel är mycket stor. Dessa händelser finns inte i de data som bilarna tränas med, vilket betyder att systemen inte har lärt sig att hantera dem.

Här är resultaten – “ja” betyder att bilens förarstödsystem såg till att den bytte fil eller bromsade:

BilmodellPoängPlötsligt hinder Stillastående lastbilVägarbeteStopp för bilen framförAggressiv inkörning vid motorvägsrampVildsvin på vägen
Tesla Model 35/6JaJaJaJaJaNei
Tesla Model X5/6JaJaNeiJaJaJa
GWM Wey Lanshan3/6JaJaNeiJaNeiNei
Xpeng G63/6JaJaNeiJaNeiNei
Aito M93/6JaNeiJaNeiJaNei
Luxeed R73/6JaJaJaNeiNeiNei
Denza Z9 GT EV3/6NeiJaJaNeiJaNei
Aion RT2/6JaNeiJaNeiNeiNei
Toyota bZ3X2/6JaJaNeiNeiNeiNei
Avatr 122/6JaNeiJaNeiNeiNei
Aito M72/5NeiJaJaNeiNei
Avatr 072/5NeiJaJaNeiNei
Li Auto L61/6NeiJaNeiNeiNeiNei
Xiaomi SU71/6NeiJaNeiNeiNeiNei
Aito M81/5NeiJaNeiNeiNei
BYD Tang L DM1/5NeiJaNeiNeiNei
iCar V231/5NeiJaNeiNeiNei
Xiaomi SU7 Ultra1/4NeiJaNeiNei
BYD Seagull1/4NeiJaNeiNei
BYD’s FCB Bao 51/4JaNeiNeiNei
Nio ES61/4NeiJaNeiNei
Zeekr 0010/6NeiNeiNeiNeiNeiNei
Baojun Xiangjing0/6NeiNeiNeiNeiNeiNei
Lynk&Co 9000/6NeiNeiNeiNeiNeiNei
BYD Han L0/5NeiNeiNeiNeiNei
Leapmotor C100/5NeiNeiNeiNeiNei
VW Passat0/5NeiNeiNeiNeiNei
GAC-Honda P70/5NeiNeiNeiNeiNei
BYD Han DM0/4NeiNeiNeiNeiNei
Zeekr 7X0/4NeiNeiNeiNei
Xpeng P7+0/4NeiNeiNeiNei
BYD Song Pro DM0/4NeiNeiNeiNei
Onvo L600/4NeiNeiNeiNei
Mercedes-Benz C-class0/4NeiNeiNeiNei
Exeed Exlantix ET0/4NeiNeiNeiNei
Firefly EV0/4NeiNeiNeiNei
ANNONS

Avslöjat: Bilföretagen fuskar med utsläppen – slipper böter

Bilindustrin överträder EU:s gräns med nio procent men slipper böter. Orsaken är ett intrikat system av undantag och samarbeten, där vissa märken klarar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS