Dagens PS

Vad är egentligen Rivian?

Rivian R1T
Rivian R1T är märkets första modell. (Foto: Rivian)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 aug. 2022Publicerad: 17 aug. 2022

Att Rivian tillverkar det som anses vara den första elektriska pickisen är välkänt i bilkretsar. Märkets första modell R1T har vi provkört i Kalifornien men vad är det egentligen för företag och vilka ligger bakom det?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För framtida generationer

Rivians filosofi är att tillverka fordon som tar framtida generationer i beaktande.

Av den anledningen är eldriften given, interiören har vegansk läder och grundaren tillika VD:n, Robert “RJ” Scaringe, grundade märket med syfte att minimera miljöpåverkan av bilar.

Det är ett tänk som sägs genomsyra hela tillverkningsprocessen och även bilarna.

Det finns emellertid en viss problematik att anamma den filosofin samtidigt som man erbjuder fordon med helt enorma batterier som kräver mängder med resurser.

Vem ligger bakom?

Rivians historia började i juni 2009 då grundaren RJ Scaringe startade ett företag som 2011 döptes om till Rivian.

Den första modellen var tänkt att vara en sportbil men uppenbarligen blev inte så fallet.

ANNONS

I stället ville de sikta in sig på en volymbil för den stora massan, allt för att göra ett större plask i bildammen. I sin tur mynnade det ut i modellen R1T.

Nu delägs Rivian av Amazon (18,1%), det saudiarabiska bolaget Abdul Latif Jameel (12,7%) och Ford Motor Company (11,4%). Grundaren Robert äger cirka 1,9 procent.

Amazons ägarskap grundar sig i att Rivian ska leverera 100 000 elektriska skåpbilar för leveranser.

Rivian VD

VD och grundare RJ Scaringe. (Foto: Rivian)

Först till kvarn

I USA är ungefär 20 procent av sålda bilar pickisar och medan marknaden för elektriska suvar har växt så det knakar, har marknaden för elektriska pickisar stått gapande tom.

Rivian R1T hann först ut, framför konkurrenter som GMC Hummer EV och Ford F150 Lightning.

Filosofin bakom Rivian R1T är dels det ovannämnda hållbarhetstänket, dels ett fokus på terrängkörning, praktikalitet, och lifestyle.

ANNONS

Rivian var måna om att berätta för oss om bilens mångsidighet och fokus verkar sannerligen vara på att erbjuda en upplevelse som är bestämt miljövänlig.

Rivian kallar bilen för världens första elektriska äventyrsbil.

Rivian Amazon

Amazon är en enorm kund för Rivian. (Foto: Rivian)

Räckvidd och laddning

Rivian R1T erbjuds för närvarande med två batteristorlekar – ett på 105 kilowattimmar och ett på 135 kilowattimmar. Räckvidden är 370 respektive 505 kilometer.

2023 ska ett ännu större batteri på hela 185 kilowattimmar lanseras vilket ökar räckvidden till 640 kilometer.

Det går att snabbladda R1T upp till 190 kilowatt men en uppdatering är på gång som höjer effekten till hela 300 kilowatt.

Infrastrukturmässigt håller Rivian på att bygga ut ett eget infrastrukturnätverk à la Tesla. Det kommer dels att bjudas på så kallade destinationsladdare, dels snabbladdare.

ANNONS

De förstnämnda är strategiskt utplacerade på platser där man shoppar, bor och äter.

Därtill finns det snabbladdare både på allmänna vägar och i vildmarken, allt för att maximera den frihetskänslan som märket förespråkar.

De kommer även att ha ett laddnätverk som endast är för Rivian-kunder som för närvarande håller på att byggas ut, utöver de ovannämnda.

Rivian laddare

Rivian satsar hårt på infrastruktur. (Foto Rivian)

Mycket på gång

Härnäst är det lanseringen av suven R1S, baserad på R1T, som är i pipeline Tillverkningen sker i Illinois i norra USA medan en fabrik håller på att byggas i Georgia i sydöstra USA.

Målsättningen är att tillverka upp till 400 000 fordon per år. För närvarande har cirka 90 000 beställningar lagts.

Det finns för närvarande inga planer på att expandera bortom Nordamerikas gränser men man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda.

ANNONS
Rivian R1S

Suven R1S är näst ut. (Foto: Rivian)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS