Den som drömmer om att köpa en fabriksny hyperbil från den svenska tillverkaren Koenigsegg får ge sig till tåls.
Unik situation för Koenigsegg – därför är alla bilar slutsålda


Mest läst i kategorin
Företaget har nämligen sålt slut på samtliga sina modeller, något som grundaren Christian von Koenigsegg beskriver som både bra och irriterande. Trots den enorma efterfrågan finns inga planer på att ändra strategi för företagets exklusiva produktion.
Koenigsegg, känt för sina extremprestandabilar, har upplevt en exceptionellt god försäljning. Enligt von Koenigsegg är samtliga modeller för närvarande slutsålda. Han förklarar att situationen är “bra, men också irriterande eftersom det är roligt att interagera med och leverera entusiaster deras drömmar”.
Detta framgår i en intervju med Top Gear, rapporterar Robb Report.

Nya modeller på gång
Trots den tomma orderboken finns det nyheter i pipelinen. Von Koenigsegg uppger att nya projekt är under utveckling och att orderböckerna kommer att öppnas igen om ungefär ett till ett och ett halvt år.
De kommande modellerna kommer att vara “mycket begränsade serier, vilket innebär att de alla måste vara olika och att de alla måste ha en mening”, säger von Koenigsegg till Top Gear.
Bland dessa nya projekt finns en ersättare till Jesko-modellen.
Sadair’s Spear – en omedelbar succé

Nyligen avtäckte Koenigsegg modellen Sadair’s Spear, en förbättrad version av Jesko Attack, som levererar upp till 1 602 hästkrafter tack vare en dubbelturbo 5,0-litersmotor. Produktionen av Sadair’s Spear är begränsad till endast 30 exemplar, och samtliga har redan sålts.
Priserna för denna exklusiva modell uppges ligga omkring 5 miljoner dollar, vilket motsvarar ungefär 52,9 miljoner svenska kronor, enligt källor som Hot Hardware.
Fokus på förbränningsmotorer
Koenigsegg fortsätter att specialisera sig på bilar med förbränningsmotorer, som Sadair’s Spear, och har inga omedelbara planer på att utveckla en helt eldriven hyperbil. Von Koenigsegg ser inte någon större marknad för helt eldrivna hyperbilar, åtminstone inte i samma utsträckning som för de framgångsrika förbränningsmotorbilarna.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Han förklarar sin syn på elbilar med att han visserligen uppskattar responsen och mjukheten, men att han efter ett tag “vill känna något, vill prata med besten, vill ha en dialog. Man vill ha det dunkande, pumpande, värmen, ljuden, växlingarna, alla dessa aspekter som bara får en bil att leva”.
Enligt honom är en elbil mer lik en robot, medan en modell som Sadair’s Spear är mer av ett djur som levererar bättre prestanda på bana tack vare sin lägre vikt, rapporterar Top Gear.
Begränsade upplagor
Koenigsegg är känt för att producera bilar i begränsade upplagor. Jesko-serien var begränsad till totalt 125 exemplar, medan den retroinspirerade CC850 tillverkades i 70 exemplar (ursprungligen 50, men ökades med 20 på grund av hög efterfrågan).
Den fyrasitsiga Gemera, med 2 300 hästkrafter, kommer att vara den mest “vanliga” modellen med en begränsning på 300 bilar. Den nya och mer banfokuserade Sadair’s Spear är som nämnts begränsad till endast 30 exemplar.

Den är svensk, snabbast och kostar 57 miljoner
Sveriges stolthet har presenterat en banbrytande bil som redan är slutsåld. Den nya hyperbilen har fått namnet Sadair’s Spear. Med mer kraft, mindre vikt
Missa inte:
PETH-tester underkänns – dom kan ge körkortet tillbaka. Dagens PS
Hon kan bli parkeringsbranschens mardröm. Dagen PS
Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.