Tyska jättarna Bosch och Volkswagens dotterbolag Cariad har fördjupat sitt samarbete för att utveckla ett avancerat förarassistanssystem.
Tyska jättar tar upp kampen om självkörande bilar


Mest läst i kategorin
Den nya tekniken, som använder modern AI, tränas med enorma mängder data för att agera lika naturligt som en mänsklig förare. Målet är att göra automatisk körning tillgängligt för miljontals bilägare.
AI ska ge mänsklig precision i trafiken
Biljättarna Bosch och Cariad, ett dotterbolag till Volkswagen, har inlett ett ännu närmare samarbete för att skapa ett kraftfullt och intelligent förarassistanssystem. Samarbetet, som går under namnet Automated Driving Alliance, utökar befintliga metoder med toppmoderna AI-lösningar.
Syftet är att förfina mjukvaran för automatisk körning på nivå 2 och 3, med den ambitiösa målsättningen att systemen ska kunna agera “lika naturligt som en mänsklig förare”.
Tekniken, som de själva kallar en “AI-stack”, täcker in alla nödvändiga kognitiva funktioner: uppfattning av omgivningen, tolkning av situationen, beslutsfattande och slutligen handling. Detta system är designat för att göra automatisk körning på nivå 2 och 3 ännu säkrare och mer pålitligt.
För närvarande är inte nivå 4, som innebär en högre grad av automatisering, en del av utvecklingen.

Tyskarna säkrar Europas digitala suveränitet
Den nya mjukvaran är framtagen för att integreras i Volkswagen-koncernens nya arkitektur för mjukvarudefinierade fordon. Enligt Electrive, utvecklar de två partners alla komponenter i AI-stacken helt oberoende.
Tekniken testas redan i fordon som ID.Buzz och Audi Q8, och under det kommande året kommer hundratals fler testfordon att utrustas med avancerade sensorer för att samla in data. Denna omfattande datainsamling är avgörande för att optimera AI-systemet och analysera komplexa och sällsynta trafiksituationer.

Peter Bosch, vd för Cariad, betonar samarbetets betydelse för den europeiska bilindustrin.
“Vi demonstrerar att den tyska bilindustrin behärskar nyckelteknologierna inom artificiell intelligens och automatiserad körning. Med expertisen från våra utvecklare och ingenjörer säkrar vi en integrerad del av Europas digitala suveränitet,” säger han.
Mathias Pillin, teknisk chef på Bosch Mobility, tillägger att “när det gäller att få ut automatiserade körsystem på vägarna på ett pålitligt sätt i stor skala, är data och AI nyckeln”.
Miljoner bilägare ska få mer tid i bilen
Bosch och Cariad är övertygade om att deras teknik snart kommer att vara tillgänglig för “miljontals privata bilägare, från massmarknaden till premiumsegmentet”. De nya funktionerna kommer att göra det möjligt för förare att ta händerna från ratten i en rad olika trafiksituationer.
Tidsplanen är tydlig: redan i mitten av 2026 planerar företagen att ha mjukvaran redo för de första serieprojekten.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Trots att systemet i första hand är avsett för Volkswagens fordon, kommer Bosch även att erbjuda lösningen till andra biltillverkare globalt. Detta understryker partnerskapets mål att sprida tekniken brett.
De betonar vikten av att all utveckling, från början till slut, sker med egen källkod och immateriella rättigheter.
“Detta ger fullständig teknisk kontroll över källkoden med tydliga standarder för dataskydd, säkerhet, körsäkerhet och transparens”, förklarar Bosch.
Stora utmaningar för den europeiska bilindustrin
Utvecklingen sker i en tid då europeiska biltillverkare, i allmänhet, har erkända utmaningar med att komma ikapp inom mjukvaruutveckling. I slutet av juni kom elva europeiska aktörer överens om ett samarbete inom området, en grupp som inkluderar BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen och Bosch.
Denna storskaliga öppen källkods-initiativ syftar till att påskynda övergången till mjukvarudefinierade fordon. Cariad, som har stött på problem under flera år, har lett till förseningar för nya elektriska fordon från Porsche och Audi.
Volkswagen har tidigare sökt hjälp genom partnerskap med den amerikanska elbilstillverkaren Rivian och kinesiska Xpeng, men det nya samarbetet med Bosch tyder på en stark satsning på egenutvecklad, europeisk teknik.

Volkswagen:s jätteplan för elbilen försenad
Efter förseningar är Volkswagen:s nya elbilsplattform, SSP, på väg. Nu har man nått ett avgörande steg som banar väg för framtidens elbilar. Volkswagen
Missa inte:
Så mycket kan du spara som pensionär i Spanien och Portugal. News 55
Förmögna föräldrar vill inte att arvet skadar barnen. E55
Tvättade nästan 400 miljoner – åtalas. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]