Dagens PS

Tyska jättar tar upp kampen om självkörande bilar

Audi Q8 SUV (Foto: Audi)
Audi Q8 SUV (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 aug. 2025Publicerad: 12 aug. 2025

Tyska jättarna Bosch och Volkswagens dotterbolag Cariad har fördjupat sitt samarbete för att utveckla ett avancerat förarassistanssystem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya tekniken, som använder modern AI, tränas med enorma mängder data för att agera lika naturligt som en mänsklig förare. Målet är att göra automatisk körning tillgängligt för miljontals bilägare.

AI ska ge mänsklig precision i trafiken

Biljättarna Bosch och Cariad, ett dotterbolag till Volkswagen, har inlett ett ännu närmare samarbete för att skapa ett kraftfullt och intelligent förarassistanssystem. Samarbetet, som går under namnet Automated Driving Alliance, utökar befintliga metoder med toppmoderna AI-lösningar.

Syftet är att förfina mjukvaran för automatisk körning på nivå 2 och 3, med den ambitiösa målsättningen att systemen ska kunna agera “lika naturligt som en mänsklig förare”.

Tekniken, som de själva kallar en “AI-stack”, täcker in alla nödvändiga kognitiva funktioner: uppfattning av omgivningen, tolkning av situationen, beslutsfattande och slutligen handling. Detta system är designat för att göra automatisk körning på nivå 2 och 3 ännu säkrare och mer pålitligt.

För närvarande är inte nivå 4, som innebär en högre grad av automatisering, en del av utvecklingen.

Mer AI och mer självkörande i framtidens bilar med Cariads arbete. (Foto: Volkswagen)
Mer AI och mer självkörande i framtidens bilar med Cariads arbete. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Tyskarna säkrar Europas digitala suveränitet

Den nya mjukvaran är framtagen för att integreras i Volkswagen-koncernens nya arkitektur för mjukvarudefinierade fordon. Enligt Electrive, utvecklar de två partners alla komponenter i AI-stacken helt oberoende.

ANNONS

Tekniken testas redan i fordon som ID.Buzz och Audi Q8, och under det kommande året kommer hundratals fler testfordon att utrustas med avancerade sensorer för att samla in data. Denna omfattande datainsamling är avgörande för att optimera AI-systemet och analysera komplexa och sällsynta trafiksituationer.

Peter Bosch Chief Executive Officer Cariad (Foto: Cariad)
Peter Bosch Chief Executive Officer Cariad (Foto: Cariad)

Peter Bosch, vd för Cariad, betonar samarbetets betydelse för den europeiska bilindustrin.

“Vi demonstrerar att den tyska bilindustrin behärskar nyckelteknologierna inom artificiell intelligens och automatiserad körning. Med expertisen från våra utvecklare och ingenjörer säkrar vi en integrerad del av Europas digitala suveränitet,” säger han.

Mathias Pillin, teknisk chef på Bosch Mobility, tillägger att “när det gäller att få ut automatiserade körsystem på vägarna på ett pålitligt sätt i stor skala, är data och AI nyckeln”.

Miljoner bilägare ska få mer tid i bilen

Bosch och Cariad är övertygade om att deras teknik snart kommer att vara tillgänglig för “miljontals privata bilägare, från massmarknaden till premiumsegmentet”. De nya funktionerna kommer att göra det möjligt för förare att ta händerna från ratten i en rad olika trafiksituationer.

Tidsplanen är tydlig: redan i mitten av 2026 planerar företagen att ha mjukvaran redo för de första serieprojekten.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Trots att systemet i första hand är avsett för Volkswagens fordon, kommer Bosch även att erbjuda lösningen till andra biltillverkare globalt. Detta understryker partnerskapets mål att sprida tekniken brett.

De betonar vikten av att all utveckling, från början till slut, sker med egen källkod och immateriella rättigheter.

“Detta ger fullständig teknisk kontroll över källkoden med tydliga standarder för dataskydd, säkerhet, körsäkerhet och transparens”, förklarar Bosch.

Stora utmaningar för den europeiska bilindustrin

Utvecklingen sker i en tid då europeiska biltillverkare, i allmänhet, har erkända utmaningar med att komma ikapp inom mjukvaruutveckling. I slutet av juni kom elva europeiska aktörer överens om ett samarbete inom området, en grupp som inkluderar BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen och Bosch.

Denna storskaliga öppen källkods-initiativ syftar till att påskynda övergången till mjukvarudefinierade fordon. Cariad, som har stött på problem under flera år, har lett till förseningar för nya elektriska fordon från Porsche och Audi.

Volkswagen har tidigare sökt hjälp genom partnerskap med den amerikanska elbilstillverkaren Rivian och kinesiska Xpeng, men det nya samarbetet med Bosch tyder på en stark satsning på egenutvecklad, europeisk teknik.

Volkswagen:s jätteplan för elbilen försenad

Efter förseningar är Volkswagen:s nya elbilsplattform, SSP, på väg. Nu har man nått ett avgörande steg som banar väg för framtidens elbilar. Volkswagen

Missa inte:

ANNONS

Så mycket kan du spara som pensionär i Spanien och Portugal. News 55

Förmögna föräldrar vill inte att arvet skadar barnen. E55

Tvättade nästan 400 miljoner – åtalas. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS