Dagens PS

Toyota Supra GR - tysk teknik i japansk kostym

När Toyota väckte nytt liv i Supra så blev det en BMW Z4 coupé med allt det goda det innebär. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 24 sep. 2020Publicerad: 24 aug. 2020

BILTEST: Toyota GR Supra
18 år efter att Toyota pensionerade Supra så återuppstod modellen förra året i form av en BMW Z4 M40i med allehanda japanska designelement och ett pris som faktiskt är högre än den tyska grundmodellen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

Under det “fagra” skalet hittar vi en BMW Z4 M40i. Ingen dålig grund att utgå från. (Foto: Håkan Nilsson)

Nya Toyota GR Supra (GR står för Gazoo Racing som är Toyotas motsvarighet till BMW:s M-sport) har en utmanande design som lockar blickarna till sig. Med en klassisk sportvagnsprofil, en lika klassisk logotyp och designdetaljer som kanske gått lite väl långt med veck och falska luftintag, kände Toyota att det var dags att bredda målgruppen en aning.

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

En klassisk sportvagnsprofil men med en aning för mycket fejkade detaljer som du kan sen längst ner i artikeln. (Foto: Håkan Nilsson)

I grunden är alltså Toyota GR Supra en BMW Z4 M40i fast med plåttak istället för en skön sufflett. Under huven huserar BMW:s härliga raka sexa med dubbelturbo på 340 hk och 500 Nm vridmoment som skickar iväg Supran 0-100 km/h på snabba 4,3 sekunder och med en toppfart på 250 km/h. Det är siffror som motsvarar BMW Z4 M40i på i stort sett alla punkter. Under huven hittar vi även en hel del BMW-stämplar som Toyota kanske medvetet behållit för att höja statusen på Supran.

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

Lyfter man på huven så är det BMW som dominerar. Bara motorkåpan är från Toyota. (Foto:Håkan Nilsson)

Toyota GR Supra byggs på samma produktionslina som BMW Z4 hos Magna Steyr i Österrike. Detta är möjligt eftersom allt under karossen är BMW, allt utom interiören som fått sin egen utformning dock med mängder av BMW detaljer. Fönsterhissar, ljuskontroller, värmekontroller, rattkontroller, iDrive-kontollen mellan sätena etc. kommer alla från BMW. Spontant känns det som Toyota även borde ha lånat instrumentklustret och infotainmentskärmens innehåll av BMW istället för att gå sin egen och inte riktigt lika bra väg.

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

Ratten är från Toyota liksom designspråket. Reglagen kommer från…just det. BMW. (Foto: Håkan Nilsson)

Man sitter skönt i de djupt skålade sportstolarna och det är inte svårt att hitta en optimal körställning för de flesta kroppsformer, men jag förstår inte vitsen med att placera kopphållarna mitt på armstödet där armbågen hamnar när man styr? Lika oförklarligt är det att solskydden inte går att vrida åt sidan utan att jag istället fick skymma solen med handen. Bagageutrymmet på 290 liter är öppet ända fram till kupén. Om det har att göra med att få access eller för att förstärka ljudet vid acceleration, låter jag vara osagt.

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

Sköna stolar trots att de saknar möjlighet att förlänga sätet. Men kopphållarna i armstödet är en miss! (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Härliga köregenskaper

Att köra Toyota GR Supra är en härlig upplevelse. Precis som i BMW Z4 M40i så är bilen optimalt balanserad för aktiv körning men med ett mindre förlåtande antisladdsystem som tillåter bakvagnen att släppa en aning vid hård acceleration. Inte på något sätt obehagligt utan snarare en skön känsla för oss sportbilsfantaster. Den 8-stegade steptroniclådan från ZF, som även den är samma som i BMW, växlar sömlöst i lugnare tempo och blixtsnabbt vid sportigare körning. Själv föredrar jag att köra den manuellt med paddlar när jag är i sportläget.

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

Med underhållande köregenskaper så inbjuder Supra till körning på kurviga småvägar mer än motorvägar. (Foto: Håkan Nilsson)

Fjädring- och chassisättning känns en aning mjukare än i den tyska kollegan. Detta kan ha att göra med att Supran är 68 kg lättare än Z4 M40i. En annan skillnad är att Supran bara har två två körinställningar (normal + sport) jämfört med fyra i Z4 M40i som förutom Comfort erbjuder två inställningar för sport och en som jag faktiskt saknade i Supran, den för ekokörning. Ibland vill man ju faktiskt köra lite mer ekonomiskt även om bilen inbjuder till betydligt sportigare körning.

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

Toyota GR Supra är en tacksam bil att plåta och att synas i. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Varför ska man välja en 34.000 kronor dyrare Toyota över den tyska grundmodellen? Ja, ärligt talat så har jag lite svårt att svara på den frågan. Måhända därför att man inte gillar cabriolet av någon märklig anledning eller därför att man vill skilja sig från mängden med en bil som designmässigt i grunden är snygg, men med alldeles för många onödiga detaljer som i alla fall jag stör mig på. En sak är i alla fall klar; få bilar har fått så många huvuden att vrida sig om för en extra titt.

Toyota Supra GR - Tysk teknik i japansk kostym

Tar man bort motorkåpan så hittar man mängder med BMW stämplar. Fick inte Toyota använda sin egen logotyp? (Foto: Håkan Nilsson)

Teknisk specifikation och pris

ANNONS

Motor: 6-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo på 340 hk
Max vridmoment: 500 Nm vid 1.600-4.500 varv/min
Drivning: Bakhjulsdrift
Kraftöverföring: 8-stegad steptronic-låda.
Prestanda: 0 – 100 km/h på 4,3 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 8,2 l/100km
CO2-utsläpp: 188 g/km

Bagageutrymme: 290 liter
Vikt: 1.570 kg

Pris från: 685.900 kr
Skatt år 1-3: 9.186 kr därefter 2.054 kr/år

Läs mer om Toyota GR Supra här.

Mer bilder:

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS