Dagens PS

Tjeckisk tvåhjuling får elektrisk stöt – 126 år senare

Den franske designern Romain Bucaille, kombinerar det bästa av dåtid och nutid i en spännande tvåhjuling. (Foto: Skoda)
Den franske designern Romain Bucaille, kombinerar det bästa av dåtid och nutid i en spännande tvåhjuling. (Foto: Skoda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 maj 2025Publicerad: 17 maj 2025

Skoda dammar av en 1800-talsikon och ger den en modern, elektrisk twist. Resultatet? En retrofuturistisk café racer som väcker habegär.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skodas designers har grävt djupt i företagets historia och dammat av en riktig ikon. En futuristisk och elektrisk version av den legendariska Slavia B-motorcykeln från 1899, skriver Core 77.

Denna nyskapande café racer-prototyp, skapad av den franske designern Romain Bucaille, kombinerar det bästa av dåtid och nutid i en spännande tvåhjuling. Frågan är nu om Skoda, som numera fokuserar på bilar, kan tänka sig en sensationell återkomst till motorcykelvärlden.

Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)
Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)

En hyllning till Skodas rötter

Skodas historia började faktiskt inte med bilar, utan med cyklar och sedan motorcyklar i slutet av 1800-talet. År 1899 såg modellen Slavia B dagens ljus, och det är just denna historiska maskin som stått som inspiration för Bucailles nyskapande koncept.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

“Jag ville göra något unikt och gå tillbaka till märkets rötter”, förklarar Bucaille, som till vardags arbetar med bildesign, till Designboom.

Att skapa en motorcykel blev en välkommen och inspirerande omväxling.

Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)
Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Elektrisk kraft möter klassisk design

Vid första anblicken kan det vara svårt att se likheterna mellan originalet och den moderna tolkningen. Bucaille har gett sin Slavia B en sportig café racer-look med lågt styre och en sadel som tycks sväva ovanför bakhjulet. Den största skillnaden är dock under “huven” – där originalets encylindriga motor på blygsamma 1,7 hästkrafter och en topphastighet på 40 km/h fanns, sitter nu en betydligt kraftfullare elmotor.

Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)
Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)

Trots den radikala uppdateringen har Bucaille behållit det delade ramverket, vars främre del bildar ett V – en subtil hyllning till “háček”, det diakritiska tecknet över bokstaven Š i Skodas namn. Denna V-form återfinns även i märkets grilldesign och i RS-modellernas logotyp. En vintage-inspirerad läderväska för verktyg har också integrerats i ramen, en detalj som var oumbärlig under motorcyklarnas pionjärdagar.

Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)
Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)

En framtida klassiker?

Designen beskrivs som en “futuristisk café racer i Modern Solid-stil”, en stil som kännetecknas av rena linjer och skarpa kanter – tydliga drag som även präglar Skodas nuvarande bilar.

Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)
Skoda motorcykel från 1899 i ny tappning. (Foto: Skoda)

Det finns i dagsläget inga konkreta planer på att sätta den elektriska Slavia B i produktion.

ANNONS

Skoda kommer sannolikt att noga följa publikens reaktioner på detta spännande koncept innan några beslut fattas. Men drömmen om en elektrisk Skoda-motorcykel lever vidare.

Världens sämsta bil gör comeback

Glöm alla skratt – ökända bottennappet gör oväntad vändning. Nu siktar den på revansch med ny design och spännande löften. Kommer du ihåg den ökända

Läs också:

Teneriffa stänger badplatser – tarmbakterier hotar strandlivet. News 55

Tricket för att få pensionärsrabatten tidigare. E55

Nya misstankar kring Engelberts lyxaffärer. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS