Dagens PS

Bakom kulisserna på Mazda: Så skapades ND Miata

Ett ypperligt exempel på en Miata ND. (Foto: Cars and bids)
Ett ypperligt exempel på en Miata ND. (Foto: Cars and bids)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 nov. 2024Publicerad: 09 nov. 2024

När ND Miata lanserades 2014 blev den snabbt en succé. Än i dag, ett decennium senare, är den en måttstock för andra sportbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mazda ND Miata bröt mot strömmen. Medan andra biltillverkare satsade på större och mer avancerade bilar, valde Mazda att gå i motsatt riktning.

Deras fjärde generationens roadster var en minimalistisk skapelse, mindre och lättare än föregångaren, och knappt större än ursprungsmodellen från 1989.

Mycket har skrivits om de tidigare Miata-generationerna – NA, NB och NC. Men historien om ND har förblivit relativt okänd. Fram tills nu.

Motor 1 har talat med några insatta personer för att få reda på lite mer.

Läs även: Roadster-duellen: El, bensin eller klassisk charm? Dagens PS

Livsglädje i fokus

Berättelsen om ND Miata börjar med tredje generationens Miata, kallad NC. Den tillverkades mellan 2005 och 2015. NC delar plattform med den större sportbilen RX-8.

Trots att Mazda-ingenjörer och Miata-entusiaster var överens om att NC var en bra bil, nådde den aldrig samma höjder som den första Miatan, NA.

Nobuhiro Yamamoto, pensionerad projektledare för ND Miata, minns hur kunderna, särskilt i Japan, upplevde att NC saknade den där speciella körglädjen som fanns i NA.

ANNONS
En silverpil. Mazda miata i all sin grace. (Foto: PlotagonNoah på Wikimedia Commons)
En silverpil. Mazda miata i all sin grace. (Foto: PlotagonNoah på Wikimedia Commons)

Ken Saward, designchef på Mazda North American Operations mellan 1990 och 2021, förklarar att NC utvecklades under en tuff tid för Mazda.

Genom att kombinera teknik och chassielement från RX-8 blev bilen tyngre och förlorade en del av sin charm.

Yamamoto fick i uppdrag att utveckla en ny plattform för både Miata och RX-7 år 2007, med planerad lansering av nya Miata år 2012. Efter finanskrisen 2008 valde Mazda att fokusera enbart på en ny Miata, som skulle debutera 2015.

ANNONS

Senaste nytt

“Vad vill vi ha?”

Istället för att fokusera på kundernas feedback och marknadsundersökningar, bestämde sig teamet bakom ND för att utgå från sina egna önskningar och visioner.

Dave Coleman, Vehicle Dynamics Manager på Mazda North American Operations, berättar att de identifierade tre kundtyper: de som ville ha en söt cabriolet, de som ville ha en renodlad sportbil och de som såg Miata som en liten GT-vagn.

Yamamoto förklarar att de gick tillbaka till grunden och frågade sig varför NA var så populär. Svaret var enkelt: den erbjöd en fantastisk körglädje. Därför blev konceptet för ND “Joy of the moment, joy of life”.

En global insats

ANNONS

Designen av ND Miata var resultatet av en intensiv diskussion mellan Mazdas designstudios i Japan och USA.

Masashi Nakayama, chefsdesigner på Mazda, berättar att det japanska teamet ville återgå till den ursprungliga filosofin, medan det amerikanska teamet ville ha en sportbil med större försäljningspotential.

Derek Jenkins, tidigare designchef på Mazda North American Operations, förklarar att de ville ge ND ett mer modernt och kraftfullt utseende, medan det japanska teamet ville skapa en modern tolkning av NA.

Det amerikanska teamet lyckades övertyga sina japanska kollegor genom att presentera resultat från intervjuer med bilentusiaster, som visade att Miata ofta uppfattades som en “frisörsbil” och saknade “street respect”.

Spara in på vikten prio

Under utvecklingen av ND Miata var Mazda-ingenjörerna besatta av att spara vikt. De utarbetade en “gramstrategi”, där de strävade efter att spara vikt överallt där det var möjligt. Tanken var att alla dessa gram skulle adderas till kilogram.

Yamamoto förklarar att den största utmaningen var att göra bilen så liten och lätt som möjligt. Målet var att hålla vikten under ett ton.

Det finns otaliga exempel på hur gramstrategin tillämpades. Vindrutans bas har hål borrade där ingen kan se dem, avgasrören saknar dekorativa detaljer, backspegelhuset är tunnare, batteriet har inget skydd och hjulen har fyra istället för fem bultar.

“I Japan kör vi inte lika fort”

ANNONS

Förutom designen var motorn en annan punkt där det japanska och amerikanska teamet hade olika uppfattningar.

Yamamoto ville ursprungligen bara ha en 1,5-litersmotor, men det amerikanska teamet argumenterade för en 2,0-litersmotor för att möta kundernas behov på den amerikanska marknaden.

Coleman förklarar att en 1,5-litersmotor skulle ha varit för svag för den amerikanska marknaden, medan Saito menar att Miata inte behöver mycket kraft eftersom den är rolig att köra även i låga hastigheter.

Yamamoto gav till slut med sig och Mazda lade till en 2,0-litersmotor som tillval, men beslutet kom sent i utvecklingen.

Mjuk och följsam Miata

Till skillnad från många moderna sportbilar, som har blivit allt styvare i jakten på prestanda, har Miata behållit sin mjuka fjädring.

Saito förklarar att de fokuserar på körning i verkligheten och föredrar en mjuk chassis med god komfort och lång fjädringsväg.

Yamamoto menar att mjuk fjädring gör att alla kan njuta av bilen och maximera kontakten med vägen under alla förhållanden.

Miata – en ikonisk sportbil

ANNONS

ND Miata lanserades den 3 september 2014 och har sedan dess sålts i över 270 000 exemplar. Bilen har hyllats av kritiker och vunnit många utmärkelser.

En ny Miata är på väg, men Mazda har inte meddelat någon tidsplan. Den kommer att vara elektrifierad i någon form.

Tio år efter lanseringen reflekterar skaparna av ND Miata över dess arv. Coleman är nöjd med att bilen har tagits emot så väl och att den har förstärkt deras vision. Saito betonar att de har varit konsekventa med sin filosofi från början och att de inte kommer att ändra sig i framtiden.

Nakayama beskriver ND Miata som ett mirakel och hyllar alla som har bidragit till dess framgång. Yamamoto menar att de lyckades fokusera på den mänskliga aspekten av bilen och skapa en körupplevelse som berör.

Läs även:

Riksbanken väntas ta till med storsläggan. Realtid

Ung 102-åring avslöjar tricket med sin hud. News 55

Akut för Audi: Miljardförlust hotar

Audi kämpar med vikande försäljning och krympande marginaler. Nye vd:n Gernot Döllner har inlett en omfattande omställning för att vända den negativa

Övriga källor:

ANNONS

Miata, club of sweden

Wikipedia

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]