Dagens PS

Till salu: Porsche 911 med Niki Laudas F1-motor 

Porsche
Lanzante 930 TAG Turbo drivs av en tvättäkta F1-motor. (Foto: Lanzante)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 maj 2023Publicerad: 06 maj 2023

Porsche 911 är troligtvis en av världens mest modifierade bilar och det fullständigt kryllar av företag vars affärsidé går ut på att bygga deras tolkning av den ultimata 911:an. Nu har vi nog hittat en vinnare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vinnaren är i form av Lanzante 930 TAG Turbo, en Porsche 911 av generation 930 med en V6-motor.

Det är dock inte vilken V6-motor som helst, utan en faktisk F1-motor som utvecklades under tidigt 80-tal för McLaren.

Det rapporterar brittiska Top Gear.

Missa inte: Porsche 959 – en av historiens viktigaste bilar

F1-motorn har skruvats ner från strax över 1 000 hästkrafter till 503. (Foto: Lanzante)

Legendarisk motor

Motorn i fråga, en 1,5-liters Cosworth-V6 användes av McLaren för att stötta Niki Lauda och Alain Prost under F1-säsongen 1984/1985.

Det är alltså en av de faktiska motorerna som användes och ingen kopia.

ANNONS

Även om boxersexan är helig när det kommer till 911, är detta sannerligen ett alternativ som vi stöttar.

ANNONS

Senaste nytt

Ett makalöst projekt

Det hela grundar sig i att McLaren ville ha en turboladdad maskin i sina F1-bilar under början av 1980-talet.

De samarbetade därför med TAG och Porsche för att utveckla en motor.

Användes som testbädd

För att testa den nya turboladdade V6-motorn installerade utvecklingsteamet pjäsen i en Porsche 911 Turbo, något som inspirerat Lanzante 930 Tag Turbo.

Totalt ska 11 bilar tillverkas och alla ska vara helt unika, med helt unika F1-motorer som faktiskt har tävlats med i tvättäkta F1-bilar.

Lanzante 930 har inspirerats av en testbädd som användes av McLaren. (Foto: Lanzante)

ANNONS

Lättare sagt än gjort

Något Mercedes lärde sig när de utvecklade Mercedes-AMG One, som även den har en V6-från en F1-bil – är att det är otroligt svårt att bygga om en F1-motor för vägbruk.

Alla 11 bilar byggs från grunden, och Lanzante samarbetar med Cosworth för att kunna få in motorerna i bilarna samt få dem att fungera.

Porsche med många revideringar

Motorerna har dock modifierats kraftigt, för att göra dem lättare leva med.

Exempelvis har motorerna – som i racingutförande pumpar ut över 1 000 hästkrafter – skruvats ner till 503 kusar och 420 newtonmeter.

Toppfarten är närmare 320 kilometer i timmen och mycket jobb har lagts på att få bilen att fungera till vardags.

En lång lista

ANNONS

Över listan på det som har gjorts ingår det att den sexstegade växellådan har fått unika utväxlingar, och Cosworth har vridit ner laddtrycket på motorn med 25 procent.

Dessutom har motorn optimerats för att göra bilen mer lättkörd i låga hastigheter.

Det finns även kolfiberkeramiska bromsar, men inget antisladdsystem.

Lanzante har bantats rejält

Lanzante har även använt rikligt med aluminium och kolfiber för att dra ner vikten med 200 kilogram.

Den F1-motor-betstyckade bilen får även 17-tums RUF-fälgar.

#6 av 11

Bilen i fråga är nummer 6 av totalt 11, och det är alltså den som har fått Niki Laudas faktiska F1-motor monterad.

ANNONS

Priset för kalaset? Varje bil börjar på strax över 18 miljoner kronor – med svenska skatter och avgifter – och kunderna väljs ut av Lanzante.

Läs även: Provkörning av Porsche 959
Läs även: Porsches enda F1-bil visas upp – kördes av Bonnier
Läs även: Provkörning av Porsche 911 GTS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS