Att köra elbil är smidigt, och många tror att man kommer långt på en laddning. Men hur mycket spelar hastigheten in?
Testet som avgör: Elbilens räckvidd mot bensinbilens


Mest läst i kategorin
Nya tester visar att snabb körning kan kapa räckvidden rejält, och det är stor skillnad mellan olika bilmodeller. Detta är viktigt att känna till för alla som kör eller funderar på att köpa elbil, eftersom siffrorna på bilens klisterlapp ofta inte stämmer med verkligheten i högre farter.
Tester som tidningen Car and Driver har gjort i USA visar tydligt hur hastigheten påverkar elbilars räckvidd.
Man jämförde två olika elbilar: en låg och smidig Lucid Air Pure sedan och en större, lite kantigare Kia EV9 suv. För att ha något att jämföra med tog man även med en bensindriven Subaru Forester. Målet var att se hur långt bilarna kom i jämna hastigheter mellan 56 och 153 kilometer i timmen.

Så påverkar hastigheten din räckvidd
Resultaten var tydliga: att köra i 88 kilometer i timmen jämfört med 121 kilometer i timmen gjorde stor skillnad. Lucid Air tappade 142 kilometer i räckvidd, och Kia EV9 hela 175 kilometer.
Detta beror på att luftmotståndet ökar mycket när man kör snabbare. Ju fortare bilen rör sig, desto mer energi måste den lägga på att trycka undan luften, vilket drar mer ström.
Testerna visade också att räckvidden minskar snabbare ju högre hastigheten är. Mellan 56 och 88 kilometer i timmen sjönk räckvidden för Lucid Air med 22 procent (från 780 kilometer till 608 kilometer) och för Kia EV9 med 26 procent (från 739 kilometer till 546 kilometer).
Bensindrivna Subaru Forester klarade sig bättre och tappade bara 9 procent, förmodligen för att den har växlar som hjälper motorn att jobba effektivare.

Om du kör i 121 kilometer i timmen eller snabbare är det stor chans att din elbil inte når den räckvidd som står på bilens klisterlapp.
Den aerodynamiska Lucid Air minskade räckvidden med 23 procent mellan 88 och 121 kilometer i timmen, och ytterligare 24 procent mellan 121 och 153 kilometer i timmen.
Kia EV9, som inte är lika aerodynamisk, såg en minskning på över 30 procent i varje hastighetsintervall. Intressant nog var EV9 den enda bilen där man kunde ställa in farthållaren på 153 kilometer i timmen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Verkligheten mot klisterlappen
För att visa hur hastigheten kopplar till bilarnas officiella räckviddssiffror räknade man ut vilken jämn hastighet som skulle krävas för att uppnå bilarnas EPA-klassade räckvidd. För Lucid Air Pure behövdes en hastighet på bara 76 kilometer i timmen för att nå dess kombinerade räckvidd på 674 kilometer.
För Kia EV9 var den hastigheten 106 kilometer i timmen för att matcha dess kombinerade räckvidd på 451 kilometer.
Bensindrivna Subaru Forester kunde däremot köra i hela 124 kilometer i timmen och ändå uppnå sin kombinerade räckvidd på 748 kilometer (med en förbrukning på 0,84 liter per mil).

Den här stora skillnaden mellan hur långt bilarna faktiskt kommer och vad som står på klisterlappen kan överraska nya elbilsägare, särskilt om de kör mycket på motorvägen. Att öka hastigheten från 113 till 129 kilometer i timmen minskar räckvidden för Lucid Air med ungefär 64 kilometer och för Kia EV9 med ungefär 72 kilometer.
Även om bensindrivna Subaru Forester också tappar räckvidd vid högre hastigheter, ungefär 161 kilometer vid samma hastighetsökning, har den från början en mycket längre total räckvidd. Vid 129 kilometer i timmen har Forester fortfarande mer än dubbelt så lång räckvidd som EV9 och ungefär 282 kilometer mer räckvidd än Air.
Detta test visar hur viktigt det är att tänka på hur man kör och hur bilens form påverkar elbilens räckvidd. Vill du att din elbil ska komma så långt som möjligt på långresor, kan det vara smart att inte köra för fort.

Teslas självkörande taxi – kräver mänsklig förare
Tesla har nyligen tagit ett steg som förbryllat många som följer bolagets utveckling inom självkörande teknik. Istället för att lansera helt autonoma
Missa inte:
Varning för Zeekr: Dåliga resultat i omfattande test. Dagens PS
Avslöjat: Bilföretagen fuskar med utsläppen – slipper böter. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]