Tesla står inför en avgörande period efter en utmanande första halva av året. Spekulationerna kring företagets nästa “prisvärda modell” har tätnat efter vd Elon Musks uttalanden.
Tesla: Rykten pekar mot en överraskande Model Y-variant


Mest läst i kategorin
Tesla har haft en riktigt tuff start på året. De har tappat mycket pengar, faktiskt mer än de gjort på över tio år.
Intäkterna har sjunkit med hela tolv procent, trots att deras populäraste bil, Model Y, nyligen har uppdaterats.
Som en direkt följd har företagets aktie rasat med över 300 svenska kronor.
Enligt rapporter sjönk Teslas totala intäkter till cirka 214 miljarder svenska kronor från 243 miljarder svenska kronor under samma tid förra året, vilket var sämre än vad experterna hade förutspått.
Även bilförsäljningen, som är Teslas största inkomstkälla, minskade med sexton procent jämfört med året innan, och landade på cirka 159 miljarder svenska kronor. Vinsten efter justeringar sjönk med 23 procent till cirka 13,3 miljarder svenska kronor, vilket också var lägre än förväntat.

Tesla-aktien fortsätter falla
Tesla-aktien faller med över 6 procent i terminshandeln inför torsdagens börsöppning på Wall Street. Kursfallet kommer sedan Teslas börsvärde redan
Men en ny bil ska vara på gång
Trots motgångarna har Tesla stora planer för framtiden. De har lovat en ny, billigare modell. Denna bil förväntas börja tillverkas i stor skala senare i år, och Tesla ska redan ha börjat bygga den i mindre mängder.
Under deras senaste möte där de gick igenom företagets siffror, ställdes frågor om hur den nya modellen skulle se ut. Elon Musk, Teslas vd, gav då ett svar som väckte stor uppmärksamhet.
Musk avbröt en annan chef som tvekade att svara, och sa antingen “den ser ut som en Model Y” eller “det är bara en Model Y”.
Ljudet från mötet var inte helt klart, men det ger en stark hint om vad vi kan förvänta oss. Det betyder att den kommande bilen förmodligen inte kommer att ha en helt ny, futuristisk design som en mindre version av Cybertruck.

En billigare Model Y?
Mycket pekar på att den nya modellen kommer att vara en Model Y med färre funktioner, eller åtminstone se ut som den. För att hålla nere kostnaderna kan Tesla tänkas minska batteriets storlek, ta bort saker som skärmen i baksätet, ha färre kameror och använda mindre ljuddämpande material.
De skulle också kunna ändra batteriets kemi eller använda andra motorer för att få ner produktionskostnaderna ännu mer. Att använda samma verktyg som redan finns för Model Y skulle nästan säkert hjälpa till att hålla nere utgifterna.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Att minska batteriets kapacitet kan spara mycket pengar, även om det innebär att bilen får kortare räckvidd. Experter menar att batteriet kan stå för mellan 30 procent och 50 procent av kostnaden för att bygga en elbil. Genom att göra batteriet billigare, till exempel genom att byta ut dyra material som kobolt mot billigare alternativ som järn, kan kostnaderna sänkas rejält.
Att ta bort skärmar i baksätet kan också spara mellan 10 000 och 20 000 svenska kronor, beroende på hur avancerat systemet är. Färre kameror kan sänka kostnaderna för både hårdvara och mjukvara, och mindre ljuddämpande material kan göra bilen lättare och billigare att bygga, även om det kan påverka hur tyst och bekväm bilen är att köra.

Blandade känslor och en smart strategi
Nyheten om en potentiellt billigare Model Y har fått blandade reaktioner bland Teslas fans. Vissa är besvikna över att det inte blir en helt ny design, medan andra är oroliga för hur det kan påverka Teslas affärer.
En person uttryckte sin oro så här: ‘Model S, Model X, Cybertruck misslyckas alla, Model 3 förlorade försäljning till Model Y som var så framgångsrik. Och nu kommer den billigare Model Y att krossa försäljningen av vanliga Model Y med lägre vinstmarginaler.’

Trots dessa farhågor kan tidpunkten för lanseringen av denna billigare bil vara mycket smart för Tesla. Federala skattelättnader för elbilar, som ligger på cirka 71 500 svenska kronor per bil, verkar vara på väg att försvinna, åtminstone de närmaste åren.
Om Tesla kan lansera sin nya “prisvärda modell” precis när andra bilmärken måste sälja sina bilar utan skattelättnaderna, skulle det kunna hjälpa Tesla att ta sig ur sin nuvarande svacka.
Tesla har meddelat att de redan i juni började bygga de första exemplaren av den billigare modellen, och att full produktion är planerad till andra halvan av 2025.
Detta framgick av en kommentar från företaget i samband med resultaten för andra kvartalet. Att de lyckats installera produktionsverktygen för den nya modellen samtidigt som fabriken anpassades för den uppdaterade 2025 års Model Y, tyder på en smart och kostnadseffektiv produktionsstrategi.

Sämsta på tio år för Tesla – Musk vill ha mer kontroll
Redan hårt åtgångna Tesla presterade sämre än förväntat i sin rapport för det andra kvartalet. Elon Musk tror på några skakiga kvartal till innan
Missa inte:
Trump hotar Europa: medicinpriser kan stoppa bilförsäljningen. Dagens PS
Den vackraste Jaguar som aldrig byggdes – en sorglig saga. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]