En Tesla Model S Plaid som var inlämnad på service i Texas, USA totalkvaddades med en verkstadsmekaniker bakom ratten. Kunden är fortfarande utan bil rapporterar Teslarati.

ANNONS

Bilen i fråga, en Model S Plaid – som i Sverige börjar på närmare 1,6 miljoner kronor – var inne på Teslas servicecenter i Plano, Texas, USA när kunden, Jeff, fick ett samtal från verkstaden.

”Din bil har kvaddats” förklarade verkstaden. Jeff trodde att det rörde sig om ett skämt men så var inte fallet. Olyckan inträffade den 30 augusti.

Bilen hade varit ute på en provkörning för att säkerställa att allt var i sin ordning när mekanikern bakom ratten ignorerade en stoppskylt vilket resulterade i att en Audi A5 körde in i sidan på Teslan.

Bara skrot kvar av Model S Plaid

Jeffs Tesla Model S Plaid skickades raka spåret till skroten men en likadan modell i samma utförande fanns hos en Tesla-handlare i en annan stat.

Jeff fick besked om att bilen skulle bli hans på onsdagen men redan på torsdagen drogs det erbjudandet tillbaka.

Teslarati
”Vilken jävla smäll!” hade nog Dynamit-Harry sagt om han såg incidenten. (Foto: Teslarati)

Tesla vill gå genom försäkringen

Tesla vill att ärendet ska utredas genom försäkringsbolaget vilket betyder att det kan ta upp till tre veckor innan Jeff får en ny bil.

Det är en fråga om att komma fram till vems felet var, oberoende av huruvida Jeff – som faktiskt äger bilen (en Model S Plaid) – var inblandad eller inte.

Polisen i området hävdar bestämt att det är den Tesla-anställdas fel och är således misstänkt för att inte ha följt den väjningsplikt som stoppskylten innebär.

Tesla har dessutom slutat med lånebilar i USA vilket gör att Jeff hamnar i en knivig sits då han helt enkelt blir utan bil i tre veckors tid.

ANNONS
ANNONS
Tesla krasch
Ett utdrag från polisrapporten som visar att föraren i Teslan inte väjde som stoppskylten krävde. (Foto: Teslarati)

Glapp i kommunikationen

Jeff hade inte hört något från Tesla fram till den 6 september och Tesla har enligt honom själv inte varit särskilt flitiga på att kommunicera.

Vad lösningen blir och hur lång tid det tar att få en ny Model S Plaid för Jeff återstår att se.

Läs även: Tesla har sämre kvalitet än man anat [Dagens PS]
Läs även:
Tesla levererad med olika däck [Dagens PS]