Dagens PS

Tesla-ägare får rätt i domstol efter lång strid om laddningsproblem

En dom har fallit i Norge som ger Tels-ägare rätt. (Foto: Tobias Flyckt på Unsplash och Canva)
En dom har fallit i Norge som ger Tels-ägare rätt. (Foto: Tobias Flyckt på Unsplash och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juni 2025Publicerad: 25 juni 2025

En stor grupp Tesla-ägare har vunnit en juridisk seger, vilket tvingar elbilsjätten att betala ut miljontals kronor i kompensation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En stor grupp bilägare har vunnit en betydande seger i domstol mot den amerikanska elbilsjätten. Det handlar om ersättning kopplad till en programvaruuppdatering som påverkade laddningskapaciteten, vilket nu resulterar i att ägarna får ett betydande belopp var, skriver Rett24.

Domstolens beslut markerar slutet på en lång juridisk process som har engagerat många.

Stor summa i potten efter domstolsbeslut

En uppdatering av programvaran för Teslas första generation Model S, som skickades ut 2019 för att förbättra säkerheten och batteripaketets livslängd, resulterade i en reducerad laddningshastighet med upp till 30 procent.

Detta fick 118 Model S-ägare att stämma Tesla, då de menade att bilens marknadsförda laddningsegenskaper inte stämde överens med verkligheten, och krävde ersättning för värdeminskningen på sina fordon.

Värdeminskningen på bilen ska kompenseras av Tesla. (Foto: Jp Valery på Unsplash)
Värdeminskningen på bilen ska kompenseras av Tesla. (Foto: Jp Valery på Unsplash)
ANNONS

Senaste nytt

Tesla-ägare får rätt i domstol efter lång strid om laddningsproblem

Ursprungligen behandlades sex av dessa fall som pilotsaker i Oslo tingsrätt under 2023, medan de återstående 112 ärendena pausades. Trots att tingsrätten initialt gav Tesla rätt, överklagade fyra av bilägarna. Konsumentrådet anslöt sig även som partshjälp.

Förra året kom Borgarting lagmannsrett fram till en helt motsatt slutsats. Tesla överklagade domen till Norges högsta domstol, som i februari beslutade att neka prövningstillstånd. Detta innebar att Borgarting lagmannsretts dom blev rättskraftig, och prisavdraget fastställdes till 50 000 svenska kronor per bil, rapporterar Rett24.

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Mångmiljonbelopp att betala för Tesla

De 112 pausade ärendena representerar därmed en potentiell kostnad på 5,6 miljoner svenska kronor för Tesla. Under den aktuella perioden, mellan 2013 och 2015, såldes uppemot 10 000 sådana bilar.

Lagmannsretten betonade att laddningshastigheten vid superladdning, som var gratis under bilens livstid, marknadsfördes som en av bilens centrala egenskaper, tillsammans med bland annat lång räckvidd.

“Dessa egenskaper gjorde bilen lämplig för långresor på ett liknande sätt som bensindrivna bilar, och skiljde Tesla Model S från andra elbilar på marknaden under den aktuella perioden”, stod det i domen, där kärandena också tilldömdes omkring fem miljoner svenska kronor i rättegångskostnader.

Svenska pensionsfonden svartlistar Tesla: “De har problem”  

Den statliga pensionsfonden AP7 har svartlistat elbilstillverkaren Tesla och dumpat hela sitt innehav i bolaget.  I ett pressmeddelande på fredagen

Teslas invändningar avvisas av tingsrätten

Oslo tingsrätt har nu behandlat de 112 ärenden som pausades i väntan på pilotsaken. Enligt domen anser Tesla att lagmannsrettens dom är felaktig och vidhåller sin ståndpunkt i ärendet.

Tingrätten citerar från Teslas argumentation: “Lagmannsrettens dom är en underinstansdom och har varken generell eller konkret prejudikatverkan för de övriga 112 ärendena. Det prisavdrag som lagmannsretten har fastställt i pilotsakerna är dessutom helt oproportionerligt med tanke på den eventuella bristen och bilarnas värde vid uppdateringstillfället. Lagmannsrettens bevisvärdering och motivering för fastställandet är bristfällig och baserar sig i realiteten endast på lösa antaganden från ett vittne med anknytning till bilägarna.”

ANNONS

Oväntad vändning för Tesla: Stäms av sina egna kunder

En grupp franska Tesla-ägare har tagit steget att stämma biltillverkaren. De menar att vd Elon Musks publika uttalanden och handlingar har skadat deras

Tingsrätten håller dock inte alls med om detta. Rätten anser att de “betydande både faktiska och rättsliga likheterna mellan de återstående 112 ärendena och de ärenden som behandlades i lagmannsretten i pilotsaken, enligt rättens syn, medför att lagmannsrettens dom i pilotsaken – även om den rättsligt sett inte kan anses som ett prejudikat – tillmäts betydande vikt vid avgörandet av de återstående 112 ärendena.”

Vidare framgår det att prisavdraget inte enbart baserades på ett vittnesmål, utan även på övrig bevisföring, inklusive inlägg från sociala medier och information om specifikationer vid bilförsäljning. Tingsrätten anser inte att det utmätta prisavdraget på 50 000 svenska kronor är “helt ute av proportioner”, med hänvisning till bilarnas höga prisklass och att bristen begränsade möjligheten till långresor, vilket var ett centralt marknadsföringsargument för Tesla Model S.

Wall Street tappade fart – men robotaxi ger Tesla skjuts

De amerikanska börserna fick ingen farthjälp av Feds besked om oförändrad styrränta – och stängde med små förändringar. Ett undantag var Tesla, som nu

Full seger för bilisterna

De 112 Tesla-ägarna tilldöms därmed 50 000 svenska kronor vardera, vilket uppgår till totalt 5,6 miljoner svenska kronor, plus en halv miljon svenska kronor i rättegångskostnader. Tingsrätten valde att avgöra ärendet genom förenklad domstolsbehandling, utan en ny huvudförhandling, trots Teslas invändningar.

Christian Hagen Tønsberg från CLP, som har representerat Tesla-ägarna, kommenterade: “Bilägarna var besvikna över att Tesla inte accepterade resultatet från pilotsaken, efter att alla invändningar redan hade prövats genom hela rättssystemet. Baserat på det tidigare agerandet i ärendet var de ändå inte förvånade över att Tesla försökte sig på en omkamp. Att tingsrätten nu har avgjort ärendet var som vi förväntade oss. Mina klienter är mycket nöjda med att de slipper lägga tid och resurser på en ny huvudförhandling.”

Tesla representeras av Wikborg Rein, som hänvisar till Teslas informationsavdelning. Rett24 rapporterar att Tesla inte besvarade en förfrågan under torsdagen.

Musks robotaxi blir billig men inte förarlös

Teslas nya robotaxi, förvånansvärt billig med en prislapp på 44 kronor, lanseras inte helt förarlös. En oväntad start för tjänsten. Tesla har nu rullat ut

ANNONS

Missa inte:

AI upptäckte många okända fall av benskörhet. News 55

Misstaget som 4 av 10 kvinnor gör med sitt privata sparande. E55

OMXS30 skakas om – sex bolag får gå. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS