Glöm oro för elbilen i sommartrafiken. Många rädslor är ogrundade, för elbilsförarna är mer nöjda än du kan ana.
Studie: Varannan elbilsägare skrattar åt räckviddsångesten


Mest läst i kategorin
Visst är det skönt att slippa oroa sig när man packar bilen full för sommarens äventyr, med picknickkorgen redo och barnens otåliga frågor om ankomsttid hängande i luften.
Men en sak som ofta dyker upp är oron över elbilens räckvidd.
Tack och lov verkar många av de vanliga farhågorna vara rena myter, åtminstone om man frågar dem som faktiskt rattar en elbil.
Elbilens sommarresa – en lugnare historia än många tror
Enligt en undersökning som Circle K har låtit Sifo utföra, verkar det som att bensin- och dieselförare har en lite mörkare bild av elbilslivet än vad verkligheten visar.
Nästan hälften av dem, närmare bestämt 48 procent, är övertygade om att laddstolparna är lika sällsynta som en svensk sommar utan regn.
Men bland elbilsförarna själva är det bara 13 procent som delar den åsikten. Snacka om olika upplevelser.

Kallt klimat? Inga problem för elbilsägare
Det är inte bara sommarvärmen som oroar. När kung Bore visar sig från sin kyligaste sida tror 40 procent av bensin- och dieselförarna att elbilar förvandlas till isstatyer vid en köldknäpp. Men i själva verket är det bara 15 procent av elbilsägarna som har upplevt några problem i kylan.
Det låter nästan som att elbilen är mer frusen än förarna själva.
“Många föreställer sig att det är krångligt att köra elbil, men när man väl testat inser man ofta att det inte är så svårt. Jag har faktiskt aldrig mött någon som vill gå tillbaka till bensin eller diesel när de väl kört elbil. Det handlar mycket om vanor, när elbilen väl blir en del av vardagen känns det plötsligt självklart”, säger Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef på Circle K.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Räckviddsångest – en myt på nedgång
Den klassiska “räckviddsångesten”, rädslan för att batteriet ska sina innan man når nästa laddare, verkar också vara på reträtt. Idag är det bara 30 procent av elbilsförarna som ofta känner oro, medan hela 50 procent aldrig känner av den.
Det är en klar förbättring jämfört med förra året, då motsvarande siffra var 41 procent. Kanske är det för att laddinfrastrukturen har blivit bättre, särskilt längs de större vägarna, så att man inte behöver planera resan med millimeterprecision.
“För att elbilen ska fungera som förstahandsval även vid längre resor måste laddningen kännas både enkel och pålitlig. Därför fokuserar vi inte bara på att bygga ut själva nätet, utan också på att förbättra hela upplevelsen runt omkring – hög effekt, tillgänglighet och miljön där man laddar. Det ska kännas tryggt att ge sig ut på vägen, oavsett om man pendlar till jobbet eller ska på bilsemester i sommar”, säger Erika.

En elbil för under 290 000 kronor på gång
Kia gör sig redo för en stor satsning på hur vi kommer att resa i framtiden, med massor av nya elbilar och smarta uppfinningar. Bland de nya bilarna finns
Framtiden är elektrisk – enligt elbilsägare
Så vad säger då elbilsförarna själva om sin nya livsstil?
Jo, de är väldigt nöjda.
Hela 82 procent planerar att fortsätta köra eldrivet även nästa gång de byter bil. Det verkar som att elbilen har vunnit deras hjärtan, och det är svårt att argumentera emot när så många är övertygade.
Tre seglivade myter om elbilslivet
- “Det finns för få laddare längs vägen”: Nära hälften, 48 procent, av bensin- och dieselförarna tror detta. Men bara 13 procent av elbilsägarna håller med.
- “Man har alltid räckviddsångest vid långa resor”: Varannan elbilsägare, 50 procent, känner aldrig någon räckviddsångest. Detta är färre än för ett år sedan då motsvarande siffra var 41 procent.
- “Ingen vill egentligen ha elbil”: Tvärtom, väldigt få elbilsägare kommer att välja något annat än el vid nästa bilköp. Hela 82 procent har redan planerat att även nästa bil ska vara en elbil.

Otroliga mil: Elbilen som körde längst någonsin på en laddning
Ett nytt kapitel har skrivits i elbils historieböcker, och det är inte den förväntade aktören som står i rampljuset. En uppstickare har nu bevisat att de
Missa inte:
Mobbning får oväntade följder – kan kosta dig körkortet. Dagens PS
En elbil för under 290 000 kronor på gång. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.