En mycket sällsynt och läcker Koenigsegg Agera S i nyskick säljs på nätauktion.
Den svensktillverkade kolfiberdrömmen har ett detaljarbete som får bilälskare att tappa hakan.
Bara fem exemplar har tillverkats – och just nu kan den bli din för 8,5 miljoner kronor.

ANNONS

Nu finns en verkligt speciell Koenigsegg till salu för den som vill göra en investering i svensk högteknologi. Koenigsegg Agera S introducerades 2012 och byggdes endast i fem exemplar på fabriken i Ängelholm fram till 2014.

Karossen är gjord helt i kolfiber och dörrar och huvar hydrauliskt öppningsbara. Foto: Collectingcars.com

Det verkligt anslående med bilen som nu säljs är den skimrande gröna kolfiberkarossen. Trots att bilen är nio år gammal så har den en otrolig finish och glans. Men så har den knappt rullat mer än 330 mil. Enbart speciallackeringen kan ha kostat upp mot en miljon kronor extra när det begav sig 2012.

Svenskt hantverk när det är som bäst. Interiören är en dröm i svart läder med gröna kontrastsömmar. Foto: collectingcars.com

Bilen säljs på nätauktion via Collectingcars och finns i Hong Kong. Säljaren konstaterar att den är i skick som ny utan en enda repa eller fläck. Och bilderna ger syn för sägen, bilen ser ut som den just rullat ut från fabriken i Ängelholm. 170 bilder visar vilket otroligt detaljarbete Koenigsegg lägger ner på sina bilar. Varenda detalj är som ett litet konstverk i sig.

Detaljarbetet som gjorts på fabriken i Ängelholm är otroligt. Foto: Collectingcars

Koenigsegg Agera S togs fram för marknader som inte använder E85-bränsle. Motorn lämnar 1030 hästkrafter och 1100 Nm från vanlig bensin. Det handlar om V8:an på fem liter och dubbelturbo som blivit legendarisk i Koenigseggs bilar.

Agera S var den första Koenigsegg som innehöll de nya fälgarna Hollow Space Carbon Fiber Aircore, helt i kolfiber. De kan behövas när bilen pressas för fullt, toppfarten är 400 km/h, 0-100 km/h går på 2,9 sekunder.

ANNONS
ANNONS
Agera S var den första Koenigseggen med de speciella kolfiberhjulen.

Även interiören i bilen är något alldeles extra på den iögonfallande bilen. Skalstolarna och instrumentpanelen är klädda med svart läder som har gröna sömmar. Inredningen ser ut att vara i nyskick och det är svårt att tro att någon använt bilen. Säljaren bekräftar också att den bott hela sitt liv i Hong Kong och aldrig blivit registrerad.

Auktionen avslutas på fredag, och just nu är högsta budet uppe i 8,5 miljoner kronor, vilket framstår som rena fyndet. Den som ropar in bilen till fredagsdrinken får alla originalhandböcker, dokument och bilens ursprungliga verktygssats på köpet.

Prestanda

  • Effekt: 1030 hk vid 7100 varv/min – redline @ 8250 varv
  • Vridmoment: över 1000 Nm från 2700 till varv/min
  • Max vridmoment: 1100 Nm vid 4100 varv / min
  • Acceleration: 0-100 km/h 2,9 sek, 0-200 km/h 7,9 sek, 0-200-0 km/h 12,8 sek, 0-300-0 km/h 22,7 sek
  • Bromssträcka: 30,5 m (100-0 km/h)
  • Lateral g-kraft: 1,6 g
  • Bränsleförbrukning: Motorväg: 12,5 l/100km
  • Kombinerat: 14,7/100km
  • Vikt-till-effektförhållande: 1,24 kg/hk (torrvikt)
  • Viktfördelning: 44% fram, 56% bak
  • Utsläppsnivåer: Euro V och lev 2
    Källa: Koenigsegg

ANNONS
ANNONS

Så här ser 1030 hästkrafter ut. Foto: Collectingcars