PARIS BILSALONG. Skoda passar på att visa upp sin framtidsstudie, Vision RS. Den kompakta modellen ger en föraning om hur Skoda ser på sina sportiga RS-modeller i framtiden.
Skoda visar upp sportig, hållbar framtid


Mest läst i kategorin
Det handlar om en bil där man i större utsträckning använder veganmaterial och elektrifierade drivsystem för att leva upp till de hållbara värden som den 117 år gamla biltillverkaren antagit. Skoda Vision RS blandar sport med hållbarhet och funktionalitet i en kompaktbil. Dynamiska linjer och ett flertal detaljer gjorda av kolfiber, ett lätt och starkt högteknologiskt material från motorsportens värld, avslöjar hur framtida Skodamodeller i det populära kompaktsegmentet kan komma att se ut.
RS-initialerna som användes för första gången 1974 för 180 RS- och 200 RS-rallybilarna, har varit en del av Skodas olika sportiga versioner sedan 2000. Dessa inkluderar Octavia RS, Fabia RS och nu den senaste modellen Kodiaq RS som presenteras på årets bilsalong i Paris.
Det elektrifierade drivsystemet ger Skoda Vision RS en hög kördynamik kombinerad med effektivitet. Hybrid-enheten kombinerar en 1,5-liters bensinmotor som levererar 110 kW (150 PS) med en 75 kW elektrisk motor och har en total effekt på 180 kW (245 PS). Koldioxidutsläppen på bara 33 g/km markerar drivsystemets hållbarhet. Skoda Vision RS har en räckvidd på 70 km vid körning på endast elmotorn.
Förutom den sportiga designen och det hållbara materialet, så levererar konceptstudien en funktionell och rymlig inredning, precis som alla Skoda-modeller. Med en längd på 4,356 mm erbjuder den gott om plats för fyra passagerare. Bagageutrymmet är på 430 liter. Modellen är även utrustad med ett antal innovativa anslutningar där bl.a. det helt nya Amazon Alexa Skoda Connect Skill ingår i utrustningen för ett framtida digitalt liv bakom ratten.
Just nu är det inte klart när vi får se modeller av denna typ på vägarna, men ett rykte säger 2020.

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.