Dagens PS

Sexhjuligt lyxmonster – och mikroskopisk city-suv

Lexus har släppt ett par koncept som är rätt balla. (Foto: Lexus)
Lexus har släppt ett par koncept som är rätt balla. (Foto: Lexus)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 okt. 2025Publicerad: 30 okt. 2025

Lexus tar ett djupt andetag och visar en vild sexhjulig familjebuss. Samtidigt krymper lyxen till en minimal självkörande pod.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Lexus ritar om kartan för lyxbilar genom att avskaffa den traditionella sedan-formen. Märkets flaggskepp LS har genomgått en total omvandling och presenterats som både en futuristisk sexhjulig familjebuss, en suv-coupé – och en minimal, självkörande city-pod.

Lexus har på Tokyo Motor Show visat upp en rad konceptbilar som signalerar en dramatisk förändring av märkets design och positionering, skriver Autocar och Top Gear.

Den mest iögonfallande modellen är nya LS, som inte längre står för “Luxury Saloon” utan “Luxury Space”.

Det sexhjuliga lyxmonstret är tänkt att konkurrera med modeller som Bentley Bentayga och Rolls-Royce Cullinan.

Det sex-hjuliga monstret. (Foto: Lexus)
Det sex-hjuliga monstret. (Foto: Lexus)

Sex hjul ger “privat fristad”

Den slående nya konceptbilen är designad som en “privat fristad” som “inbjuder dig att upptäcka ditt eget utrymme”, enligt Lexus.

Maffig pjäs som väcker uppmärksamhet. (Foto: Lexus)
Maffig pjäs som väcker uppmärksamhet. (Foto: Lexus)

Förändringen kommer i takt med att traditionella sedan-modeller tappar mark, särskilt på den viktiga kinesiska marknaden där exklusiva familjebussar (MPV) har fått en renässans.

ANNONS
Välkommen in. (Foto: Lexus)
Välkommen in. (Foto: Lexus)

Simon Humphries, designchef för Toyota och Lexus, säger att Lexus nu får större kreativ frihet efter att Toyota lyft ut sitt Century-märke till en dedikerad lyxdivision. Målet är att “utmana din uppfattning om vad ett lyxmärke kan vara” – en etos som visas upp av det radikala LS-konceptet.

Lexus väg tillbaka till lyxbilssegmentet kanske? (Foto: Lexus)
Lexus väg tillbaka till lyxbilssegmentet kanske? (Foto: Lexus)

Sexhjulskonstruktionen valdes för att ge större innerutrymme. Man har använt mindre hjul på bakaxeln för att minimera intrånget från hjulhusen i golvet.

Det verkar vara lite flexibelt med hur insidan kan se ut. (Foto: Lexus)
Det verkar vara lite flexibelt med hur insidan kan se ut. (Foto: Lexus)

“Sedan LS lanserades 1989 har reglerna på lyxbilsmarknaden förändrats. Executivesedaner brukade regera världen, men nu kämpar de en förlorande strid mot suvar”, säger Ian Cartabiano, chef för Toyotas designstudio i Kalifornien.

Olika färger och stolstyper visas upp på bilderna. (Foto: Lexus)
Olika färger och stolstyper visas upp på bilderna. (Foto: Lexus)

Han menar att lyxbilsköpare “vill ha utrymmet och friheten att kurera sin tid med maximal effektivitet”.

Genom takfönstret. (Foto: Lexus)
Genom takfönstret. (Foto: Lexus)
ANNONS

LS-konceptet är i första hand tänkt som ett chaufförsdrivet fordon. Interiören har en rymlig fyrsitsig bakkabin med exklusiva material.

Den som kör har denna vy. (Foto: Lexus)
Den som kör har denna vy. (Foto: Lexus)

Istället för en ratt har bilen ett speciellt styr-ok, vilket antyder att den är utrustad med styrning via-kabel (by-wire).

En cool baksida. (Foto: Lexus)
En cool baksida. (Foto: Lexus)
ANNONS

Senaste nytt

Mikroskopisk lyx för staden

Samtidigt som man presenterar det sexhjuliga flaggskeppet, har Lexus också visat upp Micro LS Concept, en ensitsig, självkörande trehjuling.

En riktig citybil. (Foto: Lexus)
En riktig citybil. (Foto: Lexus)

Idén är att den ska vara det ultimata “sista-milen-fordonet” för rika som vill ha ett litet och smidigt sätt att ta sig fram i trånga och tätbefolkade städer.

Här kliver man in i sin lilla pod. (Foto: Lexus)
Här kliver man in i sin lilla pod. (Foto: Lexus)
ANNONS

Micro LS beskrivs som en “gigantisk art déco-tändare” och är enbart ett idéförslag – en “mood board” för vad som kan vara en lyxprodukt år 2050.

Ser det inte lite mysigt ut ändå. (Foto: Lexus)
Ser det inte lite mysigt ut ändå. (Foto: Lexus)

Passageraren kliver in i en liggande stol, omgiven av specialdesignat glas och lamellerade fönster för maximal integritet. Det är ett alternativ för de som inte vill åka Uber, men i en mikroskopisk storlek.

Luta dig tillbaka och låt podden ta dig dit du vill. (Foto: Lexus)
Luta dig tillbaka och låt podden ta dig dit du vill. (Foto: Lexus)

Inga tekniska specifikationer eller prisuppgifter har avslöjats för någon av konceptbilarna.

Den japanska superbilen återuppstår: Pininfarina klär NSX i italiensk kolfiber

Honda NSX får en exklusiv renässans. Designjätten Pininfarina och JAS Motorsport förenar krafter för ett ultralimterat kolfiberbygge. Nu kommer en av

Missa inte:

En enda detalj slog ut jättens tjänster – miljontals drabbades. Realtid

Klassiska bilar slår aktier med 185 procent i värdeökning. E55

ANNONS

Nordisk krigsberedskap: “Vi är inte rädda, men vi är förberedda”. News 55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition
Volkswagen logo

Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.

Se det aktuella erbjudandet här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS