Sex EU-ledare vill bromsa kursen mot ett helt eldrivet Europa och öppnar för en bredare teknikmix efter 2035.
Sex EU-ledare ryter ifrån: Vill rädda förbränningsmotorn


Mest läst i kategorin
När EU för några år sedan beslutade att i praktiken fasa ut nya förbränningsmotorer till 2035 uppfattades det som ett tydligt vägval. Nu vill sex europeiska ledare vrida tillbaka reglaget en aning, skriver Carscoops.
De menar att direktivet behöver justeras för att undvika att unionen tappar industrikraft i en tid där konkurrensen är hårdare än på länge.
Italiens Giorgia Meloni, Polens Donald Tusk, Slovakiens Robert Fico, Ungerns Viktor Orbán, Tjeckiens Petr Fiala och Bulgariens Rosen Zhelyazkov har gemensamt vänt sig till kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
I brevet, som även Bloomberg beskriver, uppmanar de kommissionen att öppna för plug-in-hybrider, räckviddsförlängare och bränsleceller även efter 2035.
Mercedes-Benz GLB gör entré med eldrift och plats för sju
Mercedes presenterar en eldriven GLB som tar siktet på familjer som vill ha plats, räckvidd och möjlighet att dra tungt – nu med sju säten som tillval.
En marknad i gungning
Ledarnas argument lutar tungt mot verkligheten på marken. Efterfrågan på elbilar växer inte i den takt som tidigare prognoser räknade med, skriver Carscoops. Samtidigt pressar kinesiska tillverkare priserna på ett sätt som skakar om europeiska aktörer.
Bloomberg noterar dessutom att höga energipriser, ökade lönekostnader och kommande amerikanska handelstullar gör läget osäkert för europeiska fabriker.
I brevet varnar ledarna för att en alltför snäv reglering riskerar att göra kontinenten till ett “industriellt ödeland”.
Experternas dom om Audis oväntade återkomst
En klassiker i vardande: Audi Concept C låter framtiden vila i händerna på både nostalgi och expertens blick. Audi Concept C rullar in som en sorts
Senaste nytt
Industrins framtidsplaner i vågskålen
Tillverkare som Volkswagen, Stellantis och Renault följer processen noggrant. Investeringar värda miljarder kronor står på spel när framtida modeller planeras och fabriker ställs om. En tidigarelagd översyn av regelverket – från 2026 till nu i december – gör frågan ännu mer akut.
Samtidigt går åsikterna isär bland medlemsländerna. Italien och Tyskland vill se större flexibilitet, medan Frankrike trycker på för fortsatt elektrifiering, men gärna med europeiska företag i framkant.
Här speglas en klassisk konflikt mellan industrikultur och ny teknik, där båda sidor menar sig värna framtidens arbetstillfällen.
EU skjuter upp till 2040
EU uppges skjuta upp beslutet om att stoppa nya förbränningsbilar till 2040, enligt The Times. Tidigare låg målet på 2035, men tryck från biltillverkare, fack och oro för arbetstillfällen har fått EU-kommissionen att ompröva planen.
Flera nya bensin- och hybridmodeller är dessutom nyligen lanserade, vilket gör en snabb omställning kostsam för industrin.
Företrädare som Tim Tozer hävdar att beslutet i praktiken ger fem extra år innan alla nya bilar måste vara helt elektriska. Detaljer om hybriders framtid är oklara och ett officiellt besked väntas kring den 17 december.
Neutral teknik som gammalt hederligt riktmärke
De sex ledarna efterlyser ett teknikneutralt synsätt. Det handlar inte om att stoppa utvecklingen, utan om att undvika att låsa fast sig vid en enda lösning. För dem framstår en blandning av drivlinor som en rimligare väg i tider där både marknad och politik rör sig snabbt.
Oavsett vad kommissionen landar i väntar en vinter fylld av förhandlingar.
För bilindustrin – och för oss som följer den – blir det en påminnelse om att framtiden sällan rullar rakt fram, utan gärna tar en avstickare när man minst anar det.
Alpines nya helt eldrivna roadster siktar på att utmana Porsche 911
Alpines kommande eldrivna A110-roadster lovar klassisk körglädje i tystare tappning – en ny framtid för fransk sportbilsromantik. Alpines A110 har länge
Missa inte:
Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan. News 55
Manipulerade bankappar luras ut via falska myndighetssidor. Realtid
Svenska kronan fortfarande bäst. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












