Dagens PS

Senaste nytt: Mitsubishi Motors drar sig ur Europa

Att Mitsubishi lämnar Europa är ändå inte så överraskande. Man kan inte leva på bara Outlander PHEV. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 28 juli 2020

Efter att ha dragits med mångmiljardförluster, inte bara på grund av covid-19 utan även som ett resultat av ett svagt modellprogram, har företagsgruppen som även består av Renault och Nissan, beslutat sig för att avveckla den europeiska verksamheten och i stället satsa på Sydostasien enligt Automotive News.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De senaste åren har Mitsubishi misslyckats med att nå de volymer som krävs för att satsa vidare på varumärket. De två modeller som hållit den japanska tillverkaren “flytande” i Europa är Outlander PHEV och pickupen L 200 där den förstnämnda utgör hela 86 procent av den totala försäljningen i Sverige. Även på andra kontinenter drar man tillbaka verksamheten och satsar helt och fullt på Sydostasien.

Att inte förse övriga modeller med den hybridteknik som vi hittar i Outlander PHEV, har varit ett stort misstag när marknaden de senaste åren efterfrågat elektrifierade lösningar. Detta har vi motorjournalister påpekat vid lanseringarna av Eclipse Cross och nu senast den uppdaterade ASX, utan någon respons. Frågan man ställer sig så här i efterhand är om detta beslutet redan var aktuellt vid dessa tillfällen?

Inför 2021 kommer Mitsubishi endast ha en elektrifierad modell och det handlar om den helt nya och enligt förhandsinformationen, mycket lovande Outlander PHEV. Men en modell räcker inte för att vända skutan och därför kommer vi inte att få se den nya modellen i Europa. Mitsubishi kommer att fortsätta att sälja nuvarande modellutbud till lagret är tomt men dessa kommer alltså inte att ersättas av nya modeller.

Även den smått legendariska terrängbilen Pajero slutar att tillverkas och fabriken läggs ned. Mitsubishi kommer dock att säkerställa tillgången på reservdelar och service även framledes.

Redaktörens tankar

Det är sorgligt att ett varumärke som gett oss härliga rallybilar och utmärkta terrängbilar ska falla offer för sin egen envishet och oförmåga att identifiera utvecklingen. Mitsubishi är inte den enda tillverkaren som lider av detta syndrom men är den första som vidtar dessa drastiska och samtidigt full förståeliga åtgärder. Tråkigt att det ska hända nu när vi såg fram emot den helt nya efterföljaren till den populära laddhybriden Outlander PHEV.

Läs även: Biljätten räknar med miljardförlust

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS