Det franska bilmärket Alpine, en del av Renault-koncernen, har en djärv plan: att inom tjugo år bli en seriös utmanare till premiummärken som Porsche.
Så ska Alpine krossa den tyska dominansen


Mest läst i kategorin
Denna ambition markerar en dramatisk vändning för Alpine, som för bara några år sedan stod inför en oviss framtid, skriver Autocar.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Från kris till revolutionerande framtidsplan
När Renault-koncernens vd Luca de Meo tog över rodret 2020 var Alpine ett märke på randen till nedläggning. Utan en tydlig plan för framtiden, bortom sportbilen A110, var situationen kritisk. Men de Meo, känd för sina framgångsrika räddningsaktioner av varumärken som Abarth och Cupra, såg Alpines potential att höja Renaults lönsamhet.
Trots att Renault då kämpade ekonomiskt fattades det djärva beslutet att satsa stort på Alpine.
Sedan dess har Alpines modellutbud vuxit. Till den befintliga A110 har nu tillkommit A290, en sportig version av Renault 5, och den nya A390, en kraftfull crossover med tre elmotorer.
Framöver kommer Alpine att dyka djupare in i världen av eldrivna sportbilar, en marknad som fortfarande är relativt outforskad.

Senaste nytt
Långsiktig vision och globala ambitioner
Att bygga ett premiummärke är ingen snabb process. De Meo understryker att det krävs minst tjugo år för att etablera sig som en trovärdig konkurrent till märken som Porsche. Han pekar på att Audi tog upp till trettio år och krävde enorma investeringar för att nå sin nuvarande position. Renault har inte samma obegränsade resurser, och dagens marknad är dessutom betydligt mer utmanande.
En stor utmaning är den amerikanska marknaden, som just nu är svår att ta sig in på för nya aktörer. Alpines planer på större elektriska suvar för USA har pausats, även om en stor suv fortfarande är aktuell om marknaden blir mer välkomnande.
De Meo betonar att den amerikanska marknaden, som utgör 40 procent av E-segmentet, är avgörande för affärsplanen. Därför kan Alpine behöva samarbeta med externa partners, som kinesiska Geely, för att kunna lansera dessa modeller.
Även den kinesiska marknaden är en tuff arena. Alpines vd Philippe Krief möter frågor om en kinesisk lansering med en “mycket gallisk axelryckning”, vilket indikerar osäkerhet.

Försäljningsframgångar och teknik i framkant
Krief, med sin erfarenhet från premiummärken som Ferrari och Maserati, vet att Alpine har en del att bevisa. Idag säljs två tredjedelar av Alpines bilar i Frankrike, men målet är att lära sig sälja bilar i premiummarknader som Tyskland, Storbritannien och Korea innan man ger sig in i USA.
Alpine tar nu de första stegen mot global expansion med nya utställningsbutiker i Barcelona, Paris och London. Försäljningen har redan fördubblats i år, tack vare A290. Fokus ligger nu på den elektriska A110, som förväntas presenteras på bilsalongen i Paris 2026.
Övergången till elbilar ses som en stor möjlighet för Alpine att konkurrera på lika villkor. De Meo menar att tekniken nu är jämnare, och att Alpine kan bevisa att eldrivna bilar kan vara roliga och ha “själ”.
Nya modeller baserade på Alpine Performance Platform (APP) kommer att vara lättare än många konkurrenter. En spännande innovation är användningen av hjulmotorer, som sänker tyngdpunkten och frigör utrymme. Dessutom kommer plattformen att ha ett 800-volts elsystem för ultrasnabb laddning.
Den galna Renault 5 Turbo 3E, som beräknas kosta runt 1 700 000 svenska kronor, kommer att vara först ut med APP-plattformen. Även om produktionen kommer att vara begränsad, är A290, med ett startpris på cirka 440 000 svenska kronor, mer inriktad på större volymer.

Motorsport och arv – nyckeln till framgång
Alpine befinner sig i en fas där det handlar om att synas och locka premiumköpare. De Meo satsar stort på marknadsföring genom att ha döpt om Renaults Formel 1-team till Alpine och vara en nyckelspelare i World Endurance Championship.
En 1000 hästkrafter stark hybrid-hyperbil med V6-motor planeras till runt 2028, vilket tydligt kopplar samman motorsport och vägbilar. Alpine strävar efter att positionera sig som ett sportigare premiummärke.
Alpine vill inte enbart ses som ett elbilsmärke, och APP-plattformen kan även hantera förbränningsmotorer. De betonar att de säljer “sportiga bilar, passionsbilar, exklusiva bilar”. Med en 70-årig historia har Alpine en berättelse och ett arv som många nya utmanare saknar.
Alpine är nu ett komplett bilföretag med fabrik, anställda, återförsäljare och ett F1-team. Målet är att uppnå 10 procents vinstmarginal senast 2030. Ett lönsamt premiummärke som kan dra nytta av Renaults teknik kommer att vara ett viktigt bidrag till koncernens framgång.

Volvo gör det igen – lanserar nytt unikt säkerhetsbälte
Volvo Cars har en stor nyhet på gång för bilsäkerheten. En kommande elbil får en funktion som kan förändra mycket för dig i bilen. Volvo Cars tar nu ett
Missa inte:
Grov vanvård i över tre år på serviceboendet. News 55
Bill Gates skänker nästan hela sin förmögenhet – till Afrika. E55
Tyskland kan avskaffa helgdag: “Var kommer arbetet ifrån?” Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.