En av den klassiska bilvärldens mest omtalade och ikoniska bilar är Mercedes-Benz 300 SL. Här är bilens historia i korthet.
Så blev Mercedes-Benz 300 SL en ikon
Mest läst i kategorin
Efter att motorsporten helt legat i dvala under andra världskriget, började det åter röra på sig i början av 1950-talet.
Tävlingar kom åter igång och bilföretaget började åter få råd och möjlighet att satsa på racing.
Tyska Mercedes var absolut ett av de företag i bilbranschen som ville ta upp handsken från tiden innan kriget, då de var ett av de absolut mest dominanta bolagen på marknaden. Då med den berömda ”Silverpilarna” som tillsammans med, även det tyska, Auto Union, slogs om de absoluta fartrekorden till lands.
Nu ville de göra come back.
Men inte med stora och otroligt dyra rekordbilar. Istället satsade de på en smidigare långdistansbil som förväntades bli framgångsrik i tävlingar i landsvägsmiljö och som kunde baseras på motorer och drivlinor som redan existerade i bolaget utbud.
Med en rak sexa tagen från Mercedes största modell 300 placerad i en ny lättviktsram, som bara vägde 50 kilo, hade den nya bilen premiär 1952 under namnet W194 men fick också till-namnet 300 SL (Super Light)
Bilen blev omedelbart framgångsrik med vinster i både Le Mans, Nürburgring och Carrera Panamericana.
Från racingbana till gata
Framgångarna med tävlingsbilen väckte intresse för konstruktionen. Och snart låg det en förfrågan hos ledningen i Stuttgart från märkets amerikanske importör Max Hoffman, om att bygga en civil variant av W194.
Intresset från ledningen var till en början ganska så ljummet, men när Hoffman på ett bräde beställde 1000 civila varianter av måsvingeprydda bilen, ändrade sig ledningen för Mercedes.
Endast fem månader efter beslutet att ta fram bilen, hade Mercedes-Benz 300 SL (W 198) premiär på bilsalongen i New York.
Senaste nytt
Revolutionerande teknik
Den nya bilen var inte bara uppseendeväckande med sina vackra och uppseendeväckande måsvingedörrar.
Bilen var också fylld av ny intressant teknik med flera banbrytande tekniska lösningar där bränsleinsprutningen och den moderna aerodynamiska designen var banbrytande på varsitt område.
Prestanda och popularitet
Den raka tre-liters-sexan hade poppats upp rejält med den nyutvecklade bränsleinsprutningen. Med hela 215 hästkrafter kunde 300 SL nå en toppfart på hela 260 km/h och var med det, dåtidens snabbaste produktionsbil
Max Hoffmann fick rätt.
Med sin unika prestanda kombinerad med den eleganta designen, blev bilen extremt eftertraktad. Försäljningen gick som smort och bilen blev en storsäljare i USA där 1100 av totalt 1400 bilar såldes mellan produktionsåren 1954 och 1957.
1957 introducerades 300 SL Roadster en mer användarvänlig cabriolet-version, som tillverkades i 1858 exemplar. Roadstern fortsatte modellens framgångssaga och cementerade bilens plats i bilhistorien fram till 1963 då även roadstern lades ned.
Arv och värde
I dag har Mercedes- Benz 300 SL fått en egen plats i bilhistorien och räknas som en av världens mest eftertraktade klassiska bilar.
När de i dag dyker upp på marknaden eller på auktioner, är de alltid i centrum och drar alltid ett stort intresse.
Dyra specialbilar
Specialvarianter eller bilar i orört originalskick säljs i dag för över 30 miljoner kronor till samlare över hela världen, med ett rekord på nästan 100 miljoner kronor för ett renoveringsobjekt av en av de 20 måsvingar som byggdes med aluminiumkaross.
Mercedes-Benz 300 SL representerar en perfekt kombination av racing-teknik, innovativ ingenjörskonst och tidlös design.
Den satte en ny standard för sportbilar och har fortsatt att inspirera och fascinera bilentusiaster i decennier.
Från sin debut på racingbanorna till sin status som en av världens mest värdefulla klassiker, har 300 SL förblivit en symbol för Mercedes-Benz tekniska excellens och passion för bilsport.
Läs också om hur världens dyraste bil, Mercedes-Benz 300 SLR, såldes. Dagens PS.
Läs mer om historien om 300 SL här.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.