Dagens PS

"Rollswagen" – folkvagnen som kostade mer än en Lamborghini

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 juli 2025Publicerad: 21 juli 2025

Föreställ dig en bil som trots sitt ödmjuka ursprung, plötsligt överträffar de mest exklusiva sportbilarna, som Lamborghini, i pris.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om en unik Volkswagen från 1968, känd som “Rollswagen”, vars historia belyser hur långt man kan driva gränserna för anpassning och lyx.

Denna berättelse tar oss från Kaliforniens bilmarknad till Hollywoods röda mattor och bjuder på en fascinerande inblick i en bil som väckte stor uppmärksamhet, inte bara för sitt utseende, utan även för sin svindlande prislapp.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

När en folkvagn blev exklusivare än en superbil

År 1968 kostade en standard Volkswagen Bubbla runt 14 000 danska kronor (siffran hittad på en dansk site). Men en specifik Bubbla, döpt till “Rollswagen”, skulle komma att bryta alla normer.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Beställd av den amerikanske Volkswagen-handlaren John von Neumann, som verkade på den amerikanska västkusten och Hawaii, genomgick bilen en omfattande ombyggnad. Denna förvandling kostade hela närmare 254 000 danska kronor i dagens valuta.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

För att sätta det i perspektiv, kostade en Lamborghini Miura, en av tidens mest eftertraktade sportbilar, omkring 140 000 danska kronor under samma period.

ANNONS
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Detta innebar att den ombyggda Bubblan blev nästan dubbelt så dyr som en Lamborghini Miura, en häpnadsväckande investering i en bil som vanligtvis var känd för sin överkomliga prislapp.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Specialbyggd för att sticka ut

Ombyggnaden av “Rollswagen” utfördes av det amerikanska företaget Troutman-Barnes, en firma känd för att ha producerat klassiska racerbilar som Chaparral och Scarab.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

De förlängde bilens axelavstånd med hela en meter jämfört med en fabriksoriginal Bubbla. Den ursprungliga 1,5-liters boxermotorn byttes också ut mot en kraftfullare 1600 kubik med Weber-förgasare. Detta var nödvändigt för att kompensera för de extra 160 kilo som ombyggnaden tillförde bilens vikt.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Från reklamjippo till samlarobjekt

ANNONS

Neumanns avsikt med denna limousin var troligen inte mycket mer än ett reklamjippo, men det visade sig vara ett framgångsrikt sådant.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

“Rollswagen” användes bland annat för att transportera skådespelaren John Wayne till Oscar-utdelningen 1970.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Den blev även en del av en nationell Volkswagen-kampanj och omnämndes som “The $35 000 Beetle”. Volkswagen of America fortsatte att använda limousinen som reklambild fram till 1977.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Efter att ha tjänat sitt syfte som marknadsföringsverktyg auktionerades bilen ut och köptes av den kaliforniske Volkswagen-handlaren Chick Iverson, som senare sålde den till en vän 1996.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Idag hanteras den unika VW:n av RM Sotheby’s, som kommer att auktionera ut den i mitten av augusti i samband med Monterey Car Week i Kalifornien.

ANNONS
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Det beräknas att den speciella bilen kommer att inbringa mellan 1 050 000 och 1 400 000 danska kronor, vilket motsvarar ungefär 5 660 000 till 7 570 000 svenska kronor.

Informationen kommer från RM Sotheby’s och Bjørn S. Nielsen.

1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby's)
1969 Volkswagen Beetle Limousine av Troutman-Barnes (Foto: RM Sotheby’s)

Andra uppmärksammade bubblor

Det är inte så ovanligt med dyra “Bubblor” som man skulle kunna tro. År 2018 dök världens dyraste exemplar upp, en bil från 1957 som då endast hade körts 37 kilometer.

En annan märklig Volkswagen-kreation, även den döpt till “Rollswagen”, skapades 1973 som en kampanjbil av Capitol Records. Denna specialbyggda Bubbla, designad av den berömde custom-bilbyggaren George Barris, känd för Batmobilen, innehöll “foxy fur”-klädsel och en Quadrasonic 8-spårsspelare. Den var en del av en tävling i Star-magasinet med över 31 000 deltagare och levererades till en lycklig vinnare i Florida.

Dessa exempel visar att Volkswagen Bubblan, trots sin folkliga image, har en historia av att bli transformerad till exklusiva och uppmärksammade samlarobjekt.

Sällsynta skönheter: Höjdpunkterna på The Aurora

Norrvikens Trädgårdar förvandlas den 27 till 29 juni 2025 till ett paradis för bilentusiaster när The Aurora återvänder. Evenemanget presenterar sin mest

ANNONS

Missa inte:

Svenska stridsbåten som får utländska officerare att häpna. Dagens PS

Glöm kromgrillen – här kommer 4k-grillen. Dagens PS

Experterna om nya Mercedes CLA: En otippad utmanare. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS