Föreställ dig en bil som trots sitt ödmjuka ursprung, plötsligt överträffar de mest exklusiva sportbilarna, som Lamborghini, i pris.
"Rollswagen" – folkvagnen som kostade mer än en Lamborghini


Mest läst i kategorin
Det handlar om en unik Volkswagen från 1968, känd som “Rollswagen”, vars historia belyser hur långt man kan driva gränserna för anpassning och lyx.
Denna berättelse tar oss från Kaliforniens bilmarknad till Hollywoods röda mattor och bjuder på en fascinerande inblick i en bil som väckte stor uppmärksamhet, inte bara för sitt utseende, utan även för sin svindlande prislapp.

När en folkvagn blev exklusivare än en superbil
År 1968 kostade en standard Volkswagen Bubbla runt 14 000 danska kronor (siffran hittad på en dansk site). Men en specifik Bubbla, döpt till “Rollswagen”, skulle komma att bryta alla normer.

Beställd av den amerikanske Volkswagen-handlaren John von Neumann, som verkade på den amerikanska västkusten och Hawaii, genomgick bilen en omfattande ombyggnad. Denna förvandling kostade hela närmare 254 000 danska kronor i dagens valuta.

För att sätta det i perspektiv, kostade en Lamborghini Miura, en av tidens mest eftertraktade sportbilar, omkring 140 000 danska kronor under samma period.

Detta innebar att den ombyggda Bubblan blev nästan dubbelt så dyr som en Lamborghini Miura, en häpnadsväckande investering i en bil som vanligtvis var känd för sin överkomliga prislapp.

Specialbyggd för att sticka ut
Ombyggnaden av “Rollswagen” utfördes av det amerikanska företaget Troutman-Barnes, en firma känd för att ha producerat klassiska racerbilar som Chaparral och Scarab.

De förlängde bilens axelavstånd med hela en meter jämfört med en fabriksoriginal Bubbla. Den ursprungliga 1,5-liters boxermotorn byttes också ut mot en kraftfullare 1600 kubik med Weber-förgasare. Detta var nödvändigt för att kompensera för de extra 160 kilo som ombyggnaden tillförde bilens vikt.

Från reklamjippo till samlarobjekt
Neumanns avsikt med denna limousin var troligen inte mycket mer än ett reklamjippo, men det visade sig vara ett framgångsrikt sådant.

“Rollswagen” användes bland annat för att transportera skådespelaren John Wayne till Oscar-utdelningen 1970.

Den blev även en del av en nationell Volkswagen-kampanj och omnämndes som “The $35 000 Beetle”. Volkswagen of America fortsatte att använda limousinen som reklambild fram till 1977.

Efter att ha tjänat sitt syfte som marknadsföringsverktyg auktionerades bilen ut och köptes av den kaliforniske Volkswagen-handlaren Chick Iverson, som senare sålde den till en vän 1996.

Idag hanteras den unika VW:n av RM Sotheby’s, som kommer att auktionera ut den i mitten av augusti i samband med Monterey Car Week i Kalifornien.

Det beräknas att den speciella bilen kommer att inbringa mellan 1 050 000 och 1 400 000 danska kronor, vilket motsvarar ungefär 5 660 000 till 7 570 000 svenska kronor.
Informationen kommer från RM Sotheby’s och Bjørn S. Nielsen.

Andra uppmärksammade bubblor
Det är inte så ovanligt med dyra “Bubblor” som man skulle kunna tro. År 2018 dök världens dyraste exemplar upp, en bil från 1957 som då endast hade körts 37 kilometer.
En annan märklig Volkswagen-kreation, även den döpt till “Rollswagen”, skapades 1973 som en kampanjbil av Capitol Records. Denna specialbyggda Bubbla, designad av den berömde custom-bilbyggaren George Barris, känd för Batmobilen, innehöll “foxy fur”-klädsel och en Quadrasonic 8-spårsspelare. Den var en del av en tävling i Star-magasinet med över 31 000 deltagare och levererades till en lycklig vinnare i Florida.
Dessa exempel visar att Volkswagen Bubblan, trots sin folkliga image, har en historia av att bli transformerad till exklusiva och uppmärksammade samlarobjekt.

Sällsynta skönheter: Höjdpunkterna på The Aurora
Norrvikens Trädgårdar förvandlas den 27 till 29 juni 2025 till ett paradis för bilentusiaster när The Aurora återvänder. Evenemanget presenterar sin mest
Missa inte:
Svenska stridsbåten som får utländska officerare att häpna. Dagens PS
Glöm kromgrillen – här kommer 4k-grillen. Dagens PS
Experterna om nya Mercedes CLA: En otippad utmanare. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.