Gillar du att köra roliga bilar – medan din man bara tänker på det praktiska? Då kan Cupra Ateca vara det perfekta valet som nästa familjebil. Dessutom har modellen precis fått en facelift. Men hur kul kan en SUV egentligen vara?

Hur festlig som helst är svaret. 0-100 km/h på under 5 sekunder är rena sportbilsprestandan – och fyrhjulsdriften hjälper till att få ner kraften från den 300 hk starka turbomatade bensinmotorn på vägbanan. Cupra Ateca är dessutom lika praktisk till vardags som standardmodellerna från VW-kusinerna.

Cupra Ateca är lika snabb som en Porsche Macan GTS från 0-100 km/h, men du betalar bara hälften för nöjet. (Foto: Cupra)
Cupra Ateca är lika snabb som en Porsche Macan GTS från 0-100 km/h, men du betalar bara hälften för nöjet. (Foto: Cupra)

Bilar med enbart fossilbränsledrift sjunger kanske på sista versen med tanke på hur snabbt elektrifieringen går. Men det är en underbar sång som Cupra Ateca bjuder på: i det valbara Cupraläget får man till och med lite uppmuntrande avgassmällar.

Ett välbalanserat chassi och bra styrning skjuter upp mungiporna ytterligare. Bromsarna tål hårda tag och gör att man även snabbt får stopp på ekipaget. 

Med 6 olika körprogram hjälper automatiken dig att behärska underlag som grus, snö och terrängkörning. (Foto: Robert Montgomerie)
Med 6 olika körprogram hjälper automatiken dig att behärska underlag som grus, snö och terrängkörning. (Foto: Robert Montgomerie)

Allt det här kommer naturligtvis inte gratis, även om premiummärkenas bilar med motsvarande prestanda kostar betydligt mer. Den fullutrustade modell som jag provkörde kostar en bit över en halv miljon kronor, och årsskatten de första tre åren ligger över 10.000 kronor.

50 miljarder kronor i investeringar

Cupra är numera ett eget varumärke inom VW-koncernen. Tiden då Cupra var beteckningen på SEATs sportigare modeller är alltså över, även om banden till SEAT fortfarande är tydliga i modellprogrammet. Det kommer troligen att ändra sig framöver – VW investerar cirka 50 miljarder kronor de närmaste 5 åren i Cupra.

Resultatet blir ett utökat eget modellprogram. Naturligtvis baserat på VW-koncernens gemensamma bottenplattor och delar – allt enligt modernt modultänkande. Det kommer med all säkerhet också innebära fler elektrifierade modeller.

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid som nyligen lanserats kommer att följas av flera hybrider och den rena elbilen Cupra el-Born under 2021. Därefter utlovas flera helt nya elektrifierade modeller.

Cupra Ateca har fått en nyutformad front med större, bikakeformad grill och full-LED i strålkastarna. En klassisk facelift helt enkelt. (Foto: Robert Montgomerie)
Cupra Ateca har fått en nyutformad front med större, bikakeformad grill och full-LED i strålkastarna. En klassisk facelift helt enkelt. (Foto: Robert Montgomerie)

Helhetsgrepp från de spanska ingenjörerna 

Jag har tidigare kört SEAT Ateca, som delar många egenskaper med VW T-Roc och Skoda Karoq. Bra sittposition och lättbegriplig förarmiljö, tryggt uppträdande på vägen och vettiga drivlinor bidrar till känslan av en riktigt lyckad bilmodell.

Det som gör att Cupra Ateca sticker ut rejält från koncernsyskonen är att ingenjörerna tagit ett helhetsgrepp på vidareutvecklingen av modellen. Bilens 2 liters TSI-motor har en bred vridmomentskurva på 400 Nm mellan 2000 och 5200 varv. Den fungerar perfekt tillsammans med den 7-växlade automatiska DSG lådan och fyrhjulsdriften.

Notera Cupra- och startknapp i den nya ratten, en flirt med mer renodlade sportbilar.(Foto: Cupra)
Notera Cupra- och startknapp i den nya ratten, en flirt med mer renodlade sportbilar. (Foto: Cupra)

Drivlinan matchas av ett modifierat och ställbart chassi med 6 olika körlägen: Normal, Sport, Cupra, Individuell, Snö eller Terräng. Skarpare styrning och mycket rejäla Brembo-bromsar (tillval) som till och med klarar av bankörning, har man också lyckats vässa modellen med.

Klassisk facelift

Cupra kallar sin Ateca för ’ny’, men det är en ganska klassisk facelift som modellen genomgått inför 2021. Vår motorredaktör Håkan Nilsson testade Cupra Ateca när den lanserades för två år sedan, med mycket positiva omdömen. Det är inga större förändringar bilen har genomgått, vilket visar att man lyckades bra från början.

ANNONS
ANNONS

På utsidan märks nyutformade full-LED strålkastare, ny grill, ny stötfångare fram med större luftintag och nya LED-baklyktor. Det tillkommer ytterligare en del kosmetiska förändringar, varav de nya 19” fälgarna och fyrpipen bak kanske märks mest.

Även baklyktorna har fått sig en uppdatering med ny form och full-LED. De läckra 19" fälgarna med inslag av koppar är tillval. (Foto: Robert Montgomerie
Även baklyktorna har fått sig en uppdatering med ny form och full-LED. De läckra 19″ fälgarna med inslag av kopparfärg är tillval. (Foto: Cupra)

Den goda förarmiljön har man behållit, och i mitt tycke är mixen av lite äldre utformning (riktiga knappar och vred) och uppdaterad pekskärm samt valbart digitalt instrumentkluster bara en fördel jämfört med märkets nyare modeller. Ratten är ny, med större växlingspaddlar. Startknapp och ’cupra’-knapp är integrerade i ratten på racingmanér. 

Uppdaterad inredning med bland annat större infotainment-skärm. (Foto: Cupra)
Uppdaterad inredning efter facelift, med bland annat större infotainment-skärm. (Foto: Cupra)

Dinamica sportstolar är numera standard, de har bra inställningsmöjligheter men är ganska fasta. Aluminiumpedaler ingår också, liksom Apple CarPlay och Android Auto i infotainment-systemet.

Eftersom Cupra Ateca saknar elektrifiering, finns det inga batterier som stjäl utrymme. Det gör att lastutrymmet är hyfsat generöst för storleksklassen. Även baksätet är relativt rymligt, och det är inga problem för två vuxna att trivas även på längre resor. 

Relativt bra baksätesutrymme för storleksklassen gör att två vuxna trivs även på längre resor.
Relativt bra baksätesutrymme för storleksklassen gör att två vuxna trivs även på längre resor. (Foto: Cupra)

Kvalitetskänslan är genomgående hög på material och inredning, men den där riktiga premiumkänslan saknas. Men då jämför vi med bilar som också kostar betydligt mer.

Sammanfattning

Den faceliftade Cupra Ateca är en mycket lyckad bilmodell med bra kvalitetskänsla för den som söker ett sportigare och roligare alternativ utan att göra avkall på det praktiska. Den är ruskigt snabb, men har också ett chassi och bromsar som gör att bilen känns välbalanserad och trygg i alla situationer. Med 6 olika körlägen kan man också välja den karaktär som passar för ändamålet.

Luftigt och ljust med panoramaglastak (tillval). Överlag bra kvalitetskänsla i inredningen. (Foto: Cupra)
Luftigt och ljust med panoramaglastak (tillval). Överlag bra kvalitetskänsla i inredningen. (Foto: Cupra)

Den saknar helt elektrifiering, och i det perspektivet är modellen gammalmodig. Samtidigt kommer laddhybridernas förmånsstatus kraftigt försämras redan nästa år, vilket säkerligen leder till att rent fossildrivna bilar kommer att ha fortsatt efterfrågan.

Jämfört med en standardmodell hos koncernsyskonen i VW-gruppen är naturligtvis prislappen hög. Men du får ju i princip en sportbil på köpet.

Konkurrenter

Den närmaste konkurrensen kommer från koncernsyskonet VW T-Roc R som Dagens PS testat tidigare i år, läs hela testet här.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI)
Effekt: 300 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000 – 5 200 varv/minut
Växellåda: 7-växlad DSG (dubbelkoppling)
Drivsystem: 4Drive fyrhjulsdrift
Styrsystem: R-EPS Progressiv styrning
Bl. förbrukning WLTP: 8,7 l/100km
CO₂-utsläpp WLTP: 197 g/km
Topphastighet: 247 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Axelavstånd: 2.630 mm
Längd/Bredd/Höjd: 4.386 mm/1.841 mm/1.599 mm
Tjänstevikt: 1.643 kg
Dragvikt: 2.100 kg
Bagagevolym: 392 – 1.237 liter
Pris från: 449 900 Kr (provkörd modell: 552.300 Kr)
Skatt år 1-3: 10.363 kr