Dagens PS

Priset på elbilar skrämmer presidenten

Kinas president är inte nöjd med priskriget. (Foto: Kirill Kudryavtsev/AP/TT)
Kinas president är inte nöjd med priskriget. (Foto: Kirill Kudryavtsev/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 aug. 2025Publicerad: 06 aug. 2025

Den kinesiska elbilsbranschen plågas av ett priskrig som nu oroar presidenten. Överproduktion och låga priser hotar ekonomin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Kina har det uppstått en intensiv prispress på elbilar, något som nu oroar regeringen. Presidenten, Xi Jinping, har uttryckt sin oro över vad han kallar “involution”, ett fenomen där företag investerar allt mer för att få allt mindre tillbaka.

Denna utveckling, med överproduktion och sjunkande lönsamhet, ses som ett hot mot landets ekonomiska tillväxt.

Priskriget skapar oro

Den kinesiska regeringen ser med allvar på den aggressiva priskonkurrensen mellan biltillverkarna. Myndigheterna har varnat flera bolag, inklusive BYD, för att de tillverkar för många bilar.

Enligt uppgifter från Bloomberg hade den totala kapacitetsutnyttjandegraden inom Kinas bilindustri sjunkit till 49,5 procent under 2024. Vissa mindre tillverkare har till och med haft en utnyttjandegrad på under 2 procent, vilket pekar på en massiv överkapacitet.

Detta har lett till att företagen sänker priserna för att behålla marknadsandelar, vilket i sin tur riskerar att leda till att mindre lönsamma företag tvingas lägga ned sin verksamhet.

BYD är en av de kinesiska tillverkarna som söker sig långt utanför Kinas gränser. (Foto: BYD)
BYD är en av de kinesiska tillverkarna som söker sig långt utanför Kinas gränser. (Foto: BYD)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Billiga elbilar utmanar marknaden

Ett exempel på den extrema priskonkurrensen är BYD:s lilla elbil Seagull. I Kina säljs den för så lite som 75 000 svenska kronor, medan samma bil, under namnet Dolphin Surf, kostar motsvarande 251 000 kronor i Europa.

ANNONS

Även med europeiska tullar är prisskillnaden mycket stor. Denna prispress påverkar hela branschen.

I april hade rabatterna på elbilar i Kina ökat till nästan 17 procent i genomsnitt, jämfört med 8 procent under 2024, enligt Carscoops. Många av de cirka 50 kinesiska elbilsmärkena går med förlust, och det förväntas att flera av dem kommer att försvinna de närmaste åren, skriver The Guardian.

Efter bilbråket: Nu äger kunden bilhandlarens namn

En kvinna i Ohio fick sin bil återkallad av en bilhandlare trots att hon hade fått ett lånelöfte. Som svar på detta valde hon en oväntad väg för att ge

Åtgärder från regeringen

Som svar på situationen har den kinesiska regeringen föreslagit en ny lagändring som skulle kunna begränsa biltillverkarnas möjlighet att sätta onaturligt låga priser. Detta drag syftar till att reglera den “oordnade konkurrensen” och garantera en mer hållbar ekonomisk utveckling.

Trots varningarna från regeringen och branschexperter, som Hutong Research, fortsätter priskriget. Vissa analytiker är dock skeptiska till om regeringen kommer att agera med full kraft. De pekar på att många elbilsföretag har starka kopplingar till lokala myndigheter som inte vill se företagen gå i konkurs.

Experterna: Det här de bästa kompakta suvarna

I jakten på den perfekta kompakta suven prioriterar många rymlighet och komfort. Medan klassiska modeller som Honda CR-V och Toyota RAV4 ofta ses som

Exportsatsningar och internationell spänning

Ett sätt för de kinesiska biltillverkarna att hantera överproduktionen är att öka exporten. Detta har i sin tur lett till spänningar med andra länder, särskilt i Europa, som oroas över att deras egna biltillverkare inte kan konkurrera.

ANNONS

Som en reaktion på detta införde EU tullar på upp till 45 procent på kinesiska elbilar.

Kinesiska företag har dock anpassat sig genom att istället fokusera på laddhybrider, och i juni nådde de en marknadsandel på 10 procent i Europa.

Analytiker från Merics tror att export kommer att bli en viktig lösning på den inhemska överproduktionen på kort sikt, men att det också kommer att skapa mer friktion med internationella handelspartners.

Detta kan bli elbilens största genombrott någonsin

Forskning kring batteriteknik har tagit ett stort kliv framåt. Ett nytt projekt har lyckats ta fram en metod som kan göra litiumjonbatterier både mer

Missa inte:

Äntligen till salu: Unik Lamborghini ska hitta nytt hem efter 23 år. Dagens PS

Teslas Europa-fiasko: Nya siffror blottar bolagets akilleshäl. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS