Dagens PS

Premiär: Elektrisk cab för fyra miljoner

Wiesmann Project Thunderball
Wiesmann Project Thunderball har 912 hästkrafter och 1096 newtonmeter. (Foto: Wiesmann)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 sep. 2022Publicerad: 28 sep. 2022

Wiesmann, den lilla tyska superbilstillverkaren, har planerat på att återuppstå från de döda. Men inte hur som helst, utan med en elektrisk cab för fyra miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Wiesmann började sitt liv med att tillverka lätta sportbilar med retroinspirerad design och med BMW-motorer under huven.

Nya ägare och sex års väntan har lett till en helt ny modell som behåller det klassiska designspråket men som numera har en modernare drivning under huven.

Wiesmann Project Thunderball elektrisk cab

Wiesmann kombinerar retrodesign med modern driving. (Foto: Wiesmann)

Wiesmann Project Thunderball Electric Roadster

Modellen i fråga, Wiesmann Project Thunderball, stoltserar med 912 hästkrafter och 1096 newtonmeter, som går ner i backen via alla fyra hjulen.

 Det innebär att sprinten upp till 100 avverkas på 2,9 sekunder.

Bilen väger 1 700 kilogram vilket i elbilskretsar är bestämt lågt, men fortfarande en bra bit över ursprungsmodellerna.

Det är världens första elektriska cab (enligt Wiesmann) vilket står i kontrast till det faktum att stora etablerade biltillverkare slopar just taklösa modeller i takt med elektrifieringens intåg, något vi tidigare har rapporterat om.

ANNONS

Tyskarna verkar emellertid ha glömt bort elektriska Fiat 500 Cabriolet.

Wiesmann elektrisk cab

Den nya elektriska cabrioleten erbjuder oändligt med huvudutrymme. (Foto: Wiesmann)

Elektrisk cab interiör

Interiören bjuder på en bestämt premiumorienterad upplevelse. (Foto: Wiesmann)

ANNONS

Senaste nytt

Begränsad upplaga av en elektrisk cab

Det går nu att reservera sitt alldeles egna exemplar av den nya elektriska cabben då Wiesmann precis gick ut med att de börjat ta emot reservationer.

Priserna börjar på prick 300 000 euro vilket i Sverige, inklusive moms, landar på ungefär 4,1 miljoner kronor.

Det är startpriset för den nya modellen, ett pris som troligtvis kan stiga hur högt som helst.

Wiesmann beskriver sig själva som det enda självständiga europeiska sportbilsföretaget idag och anspelar mycket på både sitt arv och vad som komma skall.

ANNONS

Tillverkningen är begränsad till 1 000 enheter globalt och enligt tyskarna har intresset hittills varit stort.

Wiesmann elektrisk cab

Wiesmann Project Thunderball går nu att reservera. (Foto: Wiesmann)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS