Dagens PS

Polestar söker skydd för klockor och kläder

Polestar har ansökt om varumärkesskydd för en rad nya produkter, kan Dagens PS avslöja. Foto: Polestar Faksimil: Eipo
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 24 jan. 2022Publicerad: 24 jan. 2022

Polestar breddar sitt varumärke för att kunna sälja helt nya produkter.
Dagens PS kan avslöja att bilmärket ansökt om varumärkesskydd för bland annat klockor, kläder, laddstationer, solglasögon, mobilskal och väskor.
– Ett proaktivt drag för att tillåta oss att göra saker i framtiden, säger Brent Ellis på Polestars PR-avdelning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dagarna kom nyheten att Tesla ansökt om varumärkesskydd för att kunna sälja högtalare och hörlurar med Tesla-varumärket. Sedan tidigare har de registrerat varumärkesskydd för restauranger.

Breddar varumärket

Nu kan Dagens PS avslöja att även svensk-kinesiska elbilsmärket Polestar ansökt om en breddning av sitt varumärke. Och Polestar går flera steg längre än Tesla. För några månader sedan skickade Polestar in ansökningar till europeiska varumärkesmyndigheten Eipo.

Väskor, solglasögon och laddstationer

Polestar har begärt att få använda sin logotyp på en lång rad produkter. Bland annat vill Polestar kunna sälja solglasögon, mobilskal, klockor, smycken, datamjukvara till elbilar och laddstationer under sitt varumärke. Polestar verkar även vilja börja sälja kläder, väskor och skor då det ingår i deras omfattande ansökan.

Skådespelaren Leonardo DiCaprio är en av delägarna i Polestar. Kanske kan han fronta det nya klädmärket? Foto: Polestar

Det ska naturligtvis påpekas att företag ansöker om varumärken ibland utan att planerna sedan blir verklighet. Men flera biltillverkare har idag omfattande affärsverksamhet med produkter utanför biltillverkningen. Bland annat sätter Porsche, Bentley och Ferrari sina varumärken på allt från knivar till kläder och handväskor.

– Detta är endast ett proaktivt drag för att tillåta oss att göra saker i framtiden, om vi bestämmer oss för det, säger Brent Ellis på Polestars PR-avdelning.

ANNONS

Ska snart in på börsen

Polestar ska inom de närmaste månaderna noteras på Nasdaqbörsen i New York genom en så kallad Spac-affär. Genom att gå ihop med Spac-bolaget Gores Guggenheim spås företaget få ett börsvärde på omkring 180 miljarder kronor. Volvo Cars avgående vd Håkan Samuelsson kommer att fortsätta som styrelseordförande i Polestar.

Polestar ska tiodubbla försäljningen på tre år. Här är de hemliga modellerna som ska klara tillväxten. Foto: Polestar

Här är kategorierna där Polestar sökt varumärkesskydd:

9. Glasögon, solglasögon samt fodral till dessa; hastighetsmätare; fodral anpassade för mobiltelefoner; väskor för bärbara datorer; fodral för surfplattor; datormjukvaror relaterad till drift och prestanda av elektriska fordon; elektriska batterier för fordon; laddstationer för elektriska fordon.

14. Ädla metaller och deras legeringar; smycken, ädelstenar, manschettknappar, nyckelringar; klockor, armbandsur och tidmätningsinstrument.

16. Pappersvaror (skriv- och kontorsmaterial), trycksaker, fotografier, affischer, tidningar, veckotidningar, serier, tryckta publikationer, handböcker, kataloger, kalendrar och dagböcker; instruktions- och undervisningsmaterial (ej apparater); klistermärken.

18. Läder och läderimitationer; koffertar och resväskor; ryggsäckar, handväskor, portmonnäer, bältesväskor, sportväskor, skolväskor och plånböcker.

ANNONS

25. Kläder, fotbeklädnader, huvudbonader.

28. Spel och leksaker; sportartiklar; modeller av fordon; fjärrstyrda bilar.

35. Merchandising; online merchandising; distribution av annons-, marknadsförings- och reklammaterial.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS