Dagens PS

Plötsligt besked från fordonsjätten – vd lämnar efter succéår

Luca de Meo (Foto: Thibault Camus/AP/TT)
Luca de Meo (Foto: Thibault Camus/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 juni 2025Publicerad: 16 juni 2025

En oväntad förändring har inträffat i franska fordonskoncernen efter en period av stora framgångar. Bolagets chef lämnar sin post.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Luca de Meo, den dynamiske vd:n för Renault, meddelar sin avgång efter fem år vid rodret. Hans tid präglades av en imponerande återupplivning av företaget genom den ambitiösa “Renaulution”-planen, som bland annat inkluderade satsningar på elbilar och nya suv-modeller.

Nu väntar nya utmaningar för de Meo, som enligt rapporter är på väg till en oväntad position inom lyxindustrin. Detta oväntade drag sätter igång jakten på en ny ledare för den franska biltillverkaren och väcker frågor om framtiden för Renaults strategiska riktning och allianser.

En era av omvandling från vd avslutas

De Meo, en 58-årig italienare, tillträdde som vd för Renault-koncernen för fem år sedan efter att ha rekryterats från Seat-Cupra. Han lanserade snabbt den ambitiösa affärsplanen “Renaulution”, som innebar en återupplivning av Renault 5 som elbil, en ström av nya suv-modeller och omvandlingen av Alpine till ett elektriskt prestandamärke.

Nya Renault 4: En flirt med både dåtid och nutid

Paris Motor Show pågår för fullt och nu har Renault visat upp sin 4 E-Tech Electric som de tidigare släppt några bilder av, som en teaser. Renault har

Hans strategi har hjälpt till att återuppliva företagets förmögenheter avsevärt.

I ett uttalande från Renault, som rapporterats av Autocar, sade de Meo:

“Det kommer en tid i ens liv då man vet att jobbet är gjort. Resultaten talar för sig själva: de är de bästa i vår historia”.

Han tillade att ‘vi har ett starkt team och en smidig organisation. Vi har också en strategisk plan redo för nästa generation av produkter. Det är därför jag har beslutat att det är dags för mig att lämna över stafettpinnen.’

ANNONS

De Meo, som mottog Issigonis Trophy vid Autocar Awards 2024, menade att han lämnar ett ‘förvandlat företag’ som är ‘redo för framtiden’. Renault-koncernens styrelseordförande Jean-Dominique Senard beskrev de Meo som ‘en exceptionell industriledare’ och tackade honom för ‘alla dessa år och alla kollektiva utmaningar som framgångsrikt har mötts’.

Ingen kris: Här är elbilarna som går bra

Tufft för elbilar? Inte för Renault. Företaget ökade sina leveranser första kvartalet med 2,9 procent och ska nu satsa stort i Indien. Renault bekräftar

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Framtiden bortom fordonsindustrin

Enligt uppgifter från Reuters och France24, kort efter att Renault offentliggjorde de Meos avgång, rapporterade tidningen Le Figaro att han planerar att ansluta sig till den franska lyxkoncernen Kering som ny vd. Kering äger flera välkända varumärken som Gucci, Yves Saint Laurent och Balenciaga. Kering har avböjt att kommentera uppgifterna.

En källa med insyn i Kering-ordföranden och vd:n Francois-Henri Pinaults tankar uppgav för Reuters att Pinault aktivt arbetar med sin succession, vilket inkluderar att dela upp de två rollerna för att anställa en ny vd. Pinault tog över ledarskapet för gruppen, som grundades av hans far Francois Pinault och senare bytte namn till Kering, år 2005.

Renault 5 – Årets bil trots tveksam säkerhet?

Renault 5 korades nyligen till Årets bil i Europa, men utmärkelsen har väckt en del frågor. Bilen fick nämligen bara fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s

Kering-aktien har tappat över 60 procent av sitt värde de senaste två åren, präglat av en rad vinstvarningar och designerbyten hos Gucci, som är dess viktigaste varumärke sett till försäljning och vinst.

Guccis försäljning sjönk med 23 procent förra året, vilket bidrog till ett kraftigt fall i koncernens nettovinster till 1,13 miljarder euro, motsvarande cirka 13,0 miljarder svenska kronor.

De dåliga resultaten för Gucci fortsatte under första kvartalet i år, med ytterligare en försäljningsminskning på 24 procent jämfört med samma period förra året.

ANNONS

En komplex relation med Nissan

Makoto Uchida, vd för Nissan (vänster), talar tillsammans med Luca de Meo, vd för Renault Group (mitten), och Takao Kato, vd för Mitsubishi Motors (höger). (Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT)
Makoto Uchida, vd för Nissan (vänster), talar tillsammans med Luca de Meo, vd för Renault Group (mitten), och Takao Kato, vd för Mitsubishi Motors (höger). (Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT)

Under sin tid som chef för Renault har de Meo också spelat en avgörande roll i biltillverkarens partnerskap med den japanska koncernen Nissan, ett partnerskap som har präglats av spänningar de senaste åren.

Renault och Nissan meddelade i slutet av mars att de hade reviderat sitt partnerskap för att möjliggöra en minskning av deras korsvisa aktieinnehav från 15 procent till 10 procent, samt andra åtgärder.

De två biltillverkarna har varit partners sedan 1999, då Renault räddade Nissan från konkurs. Men talrika spänningar har uppstått, särskilt kring Renaults större innehav i Nissan, och under 2023 arbetade biltillverkarna för att återbalansera sin allians.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Nissan tillkännagav förra året tusentals jobbminskningar efter att ha rapporterat ett 93 procentigt fall i nettovinsten under första halvåret, och förväntas redovisa en förlust på över 500 miljoner dollar, motsvarande cirka 5,3 miljarder svenska kronor, för 2024.

Renault meddelade förra månaden att det förväntade sig en kostnad på 2,2 miljarder euro, motsvarande cirka 25,3 miljarder svenska kronor, under första kvartalet på grund av Nissans omstruktureringsplan.

Renault toppar i Europa men vi köper mer kinesiskt

Renault Clio är den bilmodell som säljer bäst i Europa just nu, men samtidigt visar statistiken en kraftig ökning för kinesiska bilar. Färsk statistik

ANNONS

Missa inte:

Peter Settman, 56, om sitt gamla misstag: ”Det var ingen lek”. News 55

Myndigheten varnar: Så har tullkrisen skadat pensionerna. E55

“Grät och grät” – unga killar fastnar i kryptomissbruk. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS