Dagens PS

Pick-upen för dig som inte tänker lasta någonting

Man kan knappt ana vad den här bilen erbjuder i bak. (Foto: Heritage Customs)
Man kan knappt ana vad den här bilen erbjuder i bak. (Foto: Heritage Customs)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 nov. 2025Publicerad: 13 nov. 2025

En Defender med V8 och flak kortare än en resväska – fullständigt orimlig, helt underbar och garanterat omöjlig att ignorera.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Land Rover själva ville inte. De tyckte att en pickup-version av Defender inte var något prioriterat projekt. Men några envisa holländare på Heritage Customs höll inte med.

De tog en lång Defender 130, sågade bort en bit av taket, byggde ett flak och stoppade in en V8 under huven.

Resultatet?

En bil som ser ut som något som borde ha stått parkerat utanför ett brittiskt jaktgods – men som låter som den vill käka upp allt på parkeringen.  

Här anar man flaket i bak. (Foto: Heritage Customs)
Här anar man flaket i bak. (Foto: Heritage Customs)

Den heter nu Heritage Edition och är baserad på Defender 130 X Dynamic SE. Under huven mullrar en 5,0-liters kompressormatad V8 på 419 hästkrafter.

Tanken var att skapa något “autentiskt klassiskt”, och visst lyckas de. Det ser ut som en gammal Defender som fått ett gymkort och en galen personlig tränare.  

Ni ser ju här hur kort bädden faktiskt är. (Foto: Heritage Customs)
Ni ser ju här hur kort bädden faktiskt är. (Foto: Heritage Customs)

Charmig, men flaket är ett skämt  

ANNONS

Men det finns ett problem.

Ett rätt stort sådant, faktiskt.

Eller snarare – rätt litet.

Flaket.

Ja här får det inte plats mer än maten från mataffären. (Foto:Heritage Customs)
Ja här får det inte plats mer än maten från mataffären. (Foto:Heritage Customs)

Det mäter bara cirka 100 centimeter långt. Det är alltså kortare än många barnvagnar. Du får plats med några resväskor eller kanske ett par golfbagar, men glöm tanken på att lasta byggmaterial, ens för ett litet hönshus.  

Det är lite som att köpa en cowboyhatt i plast – snygg, men inte särskilt användbar.

Och ändå, man kan inte låta bli att gilla den. Den ser så självsäker ut där den står, med sin fyrkantiga profil, det blanka lackarbetet och den där lite fåfänga “titta på mig”-attityden.  

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

28 okt. 2025

Två versioner – en för herrgården och en för nattklubben  

ANNONS
Vill du vara lite coolare? Ja då är ju Urban Edition mer för dig. (Foto: Heritage Customs)
Vill du vara lite coolare? Ja då är ju Urban Edition mer för dig. (Foto: Heritage Customs)

För den som tycker att Heritage Edition känns för “landsbygd” finns även Urban Edition. Den har tagits fram i samarbete med brittiska Urban Automotive och ser ut att trivas bättre på parkeringen utanför ett lyxhotell i London än på en grusväg.

Nå, vad är din åsikt om det här? (Foto: Heritage Customs)
Nå, vad är din åsikt om det här? (Foto: Heritage Customs)

Vi har bara sett digitala bilder än så länge, men man förstår poängen – LED-list på taket, svartlackerade detaljer och en närvaro som skriker: “flytta på dig”.  

Den ska visas upp på Goodwood Festival of Speed i juli 2026. Bara den platsen säger allt – här handlar det inte om lantbruk, utan om show.  

Dyr, opraktisk och oemotståndlig  

Prislappen då?

Omvandlat till svenska kronor kostar ombyggnaden omkring 1,8 miljoner kronor exklusive moms.

Och det är utan själva bilen.

ANNONS

Totalt hamnar man alltså lätt över två miljoner kronor. Men för många är det nog inte poängen att frakta något på flaket. Det handlar om att synas, höras och väcka diskussioner.  

För i en tid när allt ska vara elektriskt, effektivt och diskret, kommer den här V8-pickupen in som en rökpuff från förr. Den luktar bensin, den skakar i tomgång, och den skriker när man trycker till gasen.

Den är lika onödig som den är underbar.  

Slutord: en bil som driver med förnuftet  

Heritage Customs har byggt något som inte borde finnas – en Defender som inte försvarar någon rationalitet alls.

Men kanske är det just därför den känns så rätt. Den är en påminnelse om hur bilar en gång var: lite galna, helt opraktiska och fulla av personlighet.  

Och när man hör V8:an vakna till liv är det svårt att inte dra på smilbanden. För även om flaket är kort, så är leendet desto längre. 

Missa inte: Första bilderna av nya Mercedes GLB

De första bilderna av nya GLB avslöjar att Mercedes blandar familjekomfort med en oväntad dos himmelsk lyx. Mercedes visar nu de första bilderna av nya

Missa inte:

ANNONS

Försäkringen blev en skuldfälla – arbetsskadade krävs på miljoner. News 55

Felaktigt utskick från Pensionsmyndigheten har skapat oro. E55

Svenska spelundret drar in miljarder – men moln tornar upp sig. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS