Alla talar om Phaetons lyx, men få känner till hemligheten som döljer sig i bagageutrymmet. Kan du gissa vad det är?
Phaetons bagagelucka: Ett oväntat mästerverk i ingenjörskonst


Mest läst i kategorin
Vi ägnar sällan en tanke åt bilens bagageutrymme, förutom när vi funderar på vad som får plats därinne. Fokus ligger oftast på förarplatsen och tekniken framför oss. Men ibland gömmer sig tekniska underverk bakom föraren, och då menar vi inte nödvändigtvis motorn.
Volkswagen Phaeton är ett utmärkt exempel på detta, mer specifikt: dess bagagelucka.

Överkonstruerad in i minsta detalj
Att Volkswagen Phaeton var en överkonstruerad bil är ingen nyhet. Ferdinand Piëchs ambition att utmana lyxsegmentet resulterade i en bil byggd utan kompromisser, även om driftsäkerhet och servicevänlighet kanske inte nådde samma höga nivå. Medan den stora W12-motorn och det avancerade chassit ofta får uppmärksamhet, sträckte sig Piëchs detaljfokus ända till bagageutrymmet. Och vilken bagagelucka det är.
En närmare titt, som den före detta Audi-ingenjören och nuvarande Phaeton-ägaren Martin visar på sin YouTube-kanal “B Sport”, avslöjar en mekanism som skiljer sig markant från mängden. Jämfört med en samtida BMW 6-serie Gran Coupés enklare lösning framstår Phaetons bagagelucka som ett precisionsinstrument, även efter många år och över 300 000 körda kilometer.

Senaste nytt
Hydraulik och smidd aluminium
Hemligheten ligger i detaljerna. Istället för vanliga gångjärn i stål använde Volkswagen armar i smidd aluminium, en teknik som påminner mer om konstruktionen av hjulupphängningar. Dessa armar, drivna av ett dedikerat hydraulsystem med en elpump dold i bagageutrymmets sida, ger en mjuk, tyst och stabil rörelse. Hydrauliken säkerställer att luckan öppnas och stängs med samma kraft, oavsett yttre förhållanden som vind eller snö, till skillnad från system med gasfjädrar som ofta bara assisterar vid öppning och kan tappa kraft över tid.
En annan finess är låsmekanismen. När luckan öppnas dras hela låset in i luckan. Detta gjordes dels för att man inte ska slå i huvudet, dels för att undvika att smutsa ner kläderna på ett oljigt lås. När luckan stängs glider låset elegant ut och drar, tack vare mjukstängningsfunktionen, luckan tätt intill karossen.

Kvalitet och utrymme
Överkonstruktionen slutar inte där. Insidan av bagageutrymmet är klätt med högkvalitativa material, inklusive heltäckningsmatta även på undersidan av hatthyllan. Tre separata lampor lyser upp utrymmet, vilket minskar risken för totalt mörker om en lampa skulle gå sönder. Lastgolvet är stabilt och tåligt. Trots att bilen, likt många bakhjulsdrivna lyxbilar, har skrymmande hjulhus och bakaxelkomponenter, är utrymmet förvånansvärt brett och lättlastat tack vare sin fyrkantiga form.

Även om en avancerad bagagelucka knappast är det främsta skälet att köpa en begagnad Volkswagen Phaeton, visar den på den extrema ingenjörskonst och kompromisslöshet som präglade projektet. Det är en påminnelse om en tid då en biltillverkare vågade satsa allt på en enda, unik detalj – även om det bara var bagageluckan.

Kris hos Tesla: Billigare Model Y försenas
Tesla står inför utmaningar efter att förra året ha rapporterat sin första årliga nedgång i leveranser någonsin. Nu tyder mycket på ännu ett svagt år för
Läs också:
Nu flyttar 3 000 svenskar till Spanien. News 55
Skatteverkets råd kan leda till extra skatt. E55
Tullar krossar diamantbranschen: “Stannat helt”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.