I ett oväntat hastighetstest ställs en Kia mot en Ferrari – resultatet utmanar allt vi trodde om bilprestanda och prislappar.
Oväntat: Se när Kia utklassar Ferrari


Mest läst i kategorin
I en värld där elektriska fordon fortsätter att omdefiniera vad som är möjligt på vägarna, har ett nyligen genomfört dragrace i Storbritannien skapat rubriker.
En oväntad utmanare, Kia EV6 GT, ställdes mot den ikoniska Ferrari Purosangue i en direkt uppgörelse om acceleration.
Resultatet var överraskande och belyser hur snabbt prestandalandskapet inom bilindustrin förändras. Det visar att högre prislapp inte alltid garanterar överlägsenhet när det kommer till ren hastighet rakt fram.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Prestanda på papper och i verkligheten
På pappret verkar Ferrari Purosangue ha ett visst övertag. Med sin mullrande, naturligt aspirerade V12-motor levererar den 715 hästkrafter. Den har en uppgiven acceleration från 0 till 96 kilometer i timmen på 3,3 sekunder.
Kia EV6 GT, å andra sidan, är en elbil med dubbla motorer som tillfälligt kan pressa ut 641 hästkrafter och 770 Newtonmeter i vridmoment. Kias officiella siffra för 0 till 96 kilometer i timmen är 3,5 sekunder med launch control.
Trots Ferraris teoretiska fördel, visade oberoende tester att Kia faktiskt var några tiondelar snabbare.

Vikten spelar roll
Enligt Ferrari har Purosangue en torrvikt på 2 033 kilogram. Dock har oberoende mätningar utförda av Car and Driver visat att vikten snarare ligger närmare 2 200 kilogram. Detta är nästan exakt samma vikt som Kia EV6 GT, som har en angiven vikt på 2 215 kilogram.
Trots att EV6 GT har ett något lägre förhållande mellan effekt och vikt, kompenserar den med ett högre vridmoment. Medan Ferrari Purosangue har ett totalt vridmoment på 716 Newtonmeter, stoltserar Kia EV6 GT med 770 Newtonmeter.
Denna skillnad i vridmoment, en nyckelfaktor för snabb acceleration, kan förklara Kias dominans i dragracet.

En klar vinnare
Genomgående i alla dragrace-rundor tog Kia EV6 GT ledningen direkt från startlinjen och utökade sitt försprång under hela loppet.
Den enda gången Ferrari Purosangue lyckades vinna var när programledaren, Mat Watson från Carwow, ändrade Kians körläge till ett som simulerade en förbränningsmotor med fejkade växlingar.
Detta gav Ferrari en seger i den specifika omgången, men det representerade inte Kias fulla prestandapotential. Detta test understryker Kians imponerande förmåga att leverera omedelbar kraft och acceleration, något som är karakteristiskt för elbilar.

Ferrari och elbilar: En risk för varumärkets glans?
Ferrari, känd för sin historia av fart, exklusivitet och tävlingsarv, ser nu mer ut som ett modehus än en traditionell biltillverkare. Men kommer den
En prisskillnad som talar sitt tydliga språk
Prisskillnaden mellan de två bilarna är astronomisk. En Ferrari Purosangue kostar över 395 000 amerikanska dollar utan några tillval, vilket motsvarar ungefär 4 175 000 svenska kronor med dagens växelkurs.
Kia EV6 GT har å andra sidan ett startpris på cirka 65 275 amerikanska dollar, vilket motsvarar ungefär 690 000 svenska kronor.

Prestandachock – Kia EV6 GT kör ifrån de flesta
Kias succémodell EV6 har tagit emot mängder av utmärkelser, bland annat Årets bil och Red Dot award för sin design – nu slår de till med årets
Detta gör Ferrarin nästan exakt sex gånger dyrare.
Även om Ferrari erbjuder en exklusiv design, en påkostad interiör och lyxiga funktioner, samt den prestige som varumärket innebär, blir det svårt att motivera prisskillnaden när det kommer till ren accelerationsförmåga.
Det faktum att en Kia kan lämna en Ferrari bakom sig i ett rakt accelerationslopp säger mycket om hur dramatiskt prestandabilsscenen har förändrats under det senaste decenniet.

Över 16 000 mil i en elbil – så höll batteriet
Är du nyfiken på hur en ID.3 står sig efter många års användning och otaliga mil på vägarna? Vi har granskat en omfattande studie. Resultaten avslöjar
Missa inte:
Bildfrossa: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Dagens PS
Trots misstro: Därför är bilförsäljaren viktig. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.