Porsche är i full gång med att testa sin nya el-suv, Cayenne Electric, och det ser ut att bli en riktig gamechanger.
Oväntat rekord: Porsche Cayenne Electric skriver historia


Mest läst i kategorin
Nyligen har en prototyp visat upp imponerande resultat, både när det gäller prestanda och hur praktisk den är i vardagen. Målet är att bilen ska vara mångsidig – precis som Cayenne-modellerna med förbränningsmotorer – men med eldriftens alla fördelar.
Sätter nya rekord på banan
Nyligen körde Porsche sin kamouflerade prototyp på den klassiska banan Shelsley Walsh Hill Climb i England, en av världens äldsta motorsportevenemang.

Gabriela Jílková, som jobbar med simulator- och utvecklingskörning för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, körde den elektriska Cayenne-prototypen uppför den smala och branta backen. Hon slog faktiskt det tidigare suv-rekordet med över fyra sekunder på sitt allra första försök.
Jílková tyckte banan var tuff men kände sig trygg tack vare bilens aktiva fjädring. Hon sa att den nya Cayenne-modellen har “enorm stabilitet och precision”.

Den här funktionen, som kallas Porsche Active Ride, kommer att finnas i den elektriska suven. Systemet ser till att bilen håller sig jämn, även när du bromsar hårt, svänger snabbt eller accelererar, vilket ger bättre vägkontakt.

Michael Schätzle, vice president för Cayenne-serien, menar att Porsche Active Ride “breddar spannet mellan kördynamik och körkomfort i nya Cayenne betydligt”.
Bilen visade också upp en otrolig acceleration. Den klarade de första 18,3 meterna på bara 1,94 sekunder, vilket är lika snabbt som specialbyggda tävlingsbilar. Även om finjusteringen fortfarande pågår inför lanseringen, är drivkraften och utrustningen på prototypen redan på produktionsnivå, enligt Schätzle.

Klarar tunga tag i vardagen
Porsche ville inte bara visa hur snabb Cayenne Electric är, utan också hur bra den fungerar i vardagen. Den brittiska tv-profilen Richard Hammond använde prototypen för att flytta en över hundra år gammal veteranbil som vägde mer än två ton.

Trots att den totala vikten med släp var cirka 3,5 ton, klarade Cayenne Electric det utan problem, berättar Hammond. Han tyckte det var anmärkningsvärt att “vi drog på en hel del vikt, men det märktes inte – Cayenne klarade det utan ansträngning”.

Porsche har byggt Cayenne Electric så robust att den kommer att vara en av de första elbilarna i världen som får dra upp till 3 ton i släpvagnsvikt, beroende på hur den är konfigurerad. Detta är samma kapacitet som dagens bensindrivna Cayenne.
Schätzle förklarar att Porsches kunder alltid har gillat Cayennes praktiska egenskaper, och därför ville de inte kompromissa när de utvecklade den helt eldrivna modellen.

Elkraft möter mångsidighet
Schätzle poängterar att Porsche kommer att fortsätta erbjuda effektiva bensin- och hybridmodeller långt framöver. Men han menar också att den prestandanivå som nu visats upp med den elektriska bilen är något som bara kan uppnås med eldrift.
“Cayenne Electric kommer att sätta nya standarder – utan att kompromissa med användbarhet och praktiska egenskaper,” säger Schätzle.
Den kamouflerade prototypen kommer att visas upp på Goodwood Festival of Speed mellan den 10 och 13 juli 2025.

De nya 911-modellerna är starkare än någonsin
En av världens mest kända biltillverkare firar med en trio nya 911-modeller som utökar utbudet av en ikonisk sportbil. Med fyrhjulsdrift och kraftfulla
Missa inte:
Volkswagen dubblar insatsen – miljardregn över Rivian. Dagens PS
Nya rekordlån: Bilköparna lånar mer och längre. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.