Dagens PS

Oväntat rekord: Porsche Cayenne Electric skriver historia

Gabriela Jílková, simulator- och utvecklingsförare för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, körde den kamouflerade Cayenne Electric-prototypen uppför asfaltsbacken i Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
Gabriela Jílková, simulator- och utvecklingsförare för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, körde den kamouflerade Cayenne Electric-prototypen uppför asfaltsbacken i Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 juli 2025Publicerad: 08 juli 2025

Porsche är i full gång med att testa sin nya el-suv, Cayenne Electric, och det ser ut att bli en riktig gamechanger.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nyligen har en prototyp visat upp imponerande resultat, både när det gäller prestanda och hur praktisk den är i vardagen. Målet är att bilen ska vara mångsidig – precis som Cayenne-modellerna med förbränningsmotorer – men med eldriftens alla fördelar.

Sätter nya rekord på banan

Nyligen körde Porsche sin kamouflerade prototyp på den klassiska banan Shelsley Walsh Hill Climb i England, en av världens äldsta motorsportevenemang.

Gabriela Jílková, simulator- och utvecklingsförare för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, körde den kamouflerade Cayenne Electric-prototypen uppför asfaltsbacken i Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
Gabriela Jílková, simulator- och utvecklingsförare för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, körde den kamouflerade Cayenne Electric-prototypen uppför asfaltsbacken i Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)

Gabriela Jílková, som jobbar med simulator- och utvecklingskörning för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, körde den elektriska Cayenne-prototypen uppför den smala och branta backen. Hon slog faktiskt det tidigare suv-rekordet med över fyra sekunder på sitt allra första försök.

Jílková tyckte banan var tuff men kände sig trygg tack vare bilens aktiva fjädring. Hon sa att den nya Cayenne-modellen har “enorm stabilitet och precision”.

Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)

Den här funktionen, som kallas Porsche Active Ride, kommer att finnas i den elektriska suven. Systemet ser till att bilen håller sig jämn, även när du bromsar hårt, svänger snabbt eller accelererar, vilket ger bättre vägkontakt.

Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
ANNONS

Michael Schätzle, vice president för Cayenne-serien, menar att Porsche Active Ride “breddar spannet mellan kördynamik och körkomfort i nya Cayenne betydligt”.

Bilen visade också upp en otrolig acceleration. Den klarade de första 18,3 meterna på bara 1,94 sekunder, vilket är lika snabbt som specialbyggda tävlingsbilar. Även om finjusteringen fortfarande pågår inför lanseringen, är drivkraften och utrustningen på prototypen redan på produktionsnivå, enligt Schätzle.

Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Klarar tunga tag i vardagen

Porsche ville inte bara visa hur snabb Cayenne Electric är, utan också hur bra den fungerar i vardagen. Den brittiska tv-profilen Richard Hammond använde prototypen för att flytta en över hundra år gammal veteranbil som vägde mer än två ton.

Gabriela Jílková, simulator- och utvecklingsförare för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, och den brittiska TV-presentatören Richard Hammond. (Foto: Porsche)
Gabriela Jílková, simulator- och utvecklingsförare för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, och den brittiska TV-presentatören Richard Hammond. (Foto: Porsche)

Trots att den totala vikten med släp var cirka 3,5 ton, klarade Cayenne Electric det utan problem, berättar Hammond. Han tyckte det var anmärkningsvärt att “vi drog på en hel del vikt, men det märktes inte – Cayenne klarade det utan ansträngning”.

Den brittiska TV-presentatören Richard Hammond använde den kamouflerade prototypen av Porsche Cayenne Electric för att transportera en mer än 100 år gammal och över två ton tung klassiker från sin verkstad i Hereford till sitt garage. (Foto: Porsche)
Den brittiska TV-presentatören Richard Hammond använde den kamouflerade prototypen av Porsche Cayenne Electric för att transportera en mer än 100 år gammal och över två ton tung klassiker från sin verkstad i Hereford till sitt garage. (Foto: Porsche)

Porsche har byggt Cayenne Electric så robust att den kommer att vara en av de första elbilarna i världen som får dra upp till 3 ton i släpvagnsvikt, beroende på hur den är konfigurerad. Detta är samma kapacitet som dagens bensindrivna Cayenne.

ANNONS

Schätzle förklarar att Porsches kunder alltid har gillat Cayennes praktiska egenskaper, och därför ville de inte kompromissa när de utvecklade den helt eldrivna modellen.

Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)
Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos den kommande helelektriska Porsche Cayenne vid Shelsley Walsh Hill Climb. (Foto: Porsche)

Elkraft möter mångsidighet

Schätzle poängterar att Porsche kommer att fortsätta erbjuda effektiva bensin- och hybridmodeller långt framöver. Men han menar också att den prestandanivå som nu visats upp med den elektriska bilen är något som bara kan uppnås med eldrift.

“Cayenne Electric kommer att sätta nya standarder – utan att kompromissa med användbarhet och praktiska egenskaper,” säger Schätzle.

Den kamouflerade prototypen kommer att visas upp på Goodwood Festival of Speed mellan den 10 och 13 juli 2025.

De nya 911-modellerna är starkare än någonsin

En av världens mest kända biltillverkare firar med en trio nya 911-modeller som utökar utbudet av en ikonisk sportbil. Med fyrhjulsdrift och kraftfulla

Missa inte:

Volkswagen dubblar insatsen – miljardregn över Rivian. Dagens PS

ANNONS

Nya rekordlån: Bilköparna lånar mer och längre. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS