Dagens PS

Officiellt: Audi börjar med F1

Audi F1
Audi ska äntligen ge sig in i F1. (Foto: Audi)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 aug. 2022Publicerad: 26 aug. 2022

Ryktet har florerat i månader men nu är det officiellt: Audi börjar med F1. Nya regeländringar inför 2026 års säsong gör det möjligt för Audi och Porsche att ta sig in i sporten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya regler, nya möjligheter

En stor anledning till att biltillverkare ger sig in i motorsport är för att det ska gynna utvecklingen av produktionsbilar.

De nya reglerna inför F1-säsongen 2026 innebär att specifik teknologi – MGU-H – kommer att tas bort. Teknologin har ingen användning i bilar för gatan.

Bilarna kommer att ha kvar dagens V6-motorer, men vara mer elektrifierade och drivas av 100 procent förnybara bränslen, vilket ligger bakom Audis beslut att delta.

Audi F1 framifrån

Det är inte första gången som Audi engagerar sig i elektrisk motorsport. (Foto: Audi)

Egenutvecklad pjäs

Från 2026 kommer bilarna att drivas av syntetiskt bränsle i ett steg mot att vara koldioxidneutrala innan decenniets slut; frågan är hur framtiden ser ut för Formel 1 kontra Formel E.

Motorn i fråga är en egenutvecklad pjäs som Audi ska tillverka i Neuberg, deras tyska motorsporthuvudkontor.

ANNONS

Det är första gången på över 10 år som en Formel 1-motor tillverkas i Tyskland.

Vilket stall Audi F1 kommer att samarbeta med är ännu oklart men det är något som man kommer att gå ut med i slutet av året.

Audi F1 bakifrån

Audi ska debutera inom F1 säsongen 2026. (Foto: Audi)

Utveckling av bromsregenerering

Ännu en regeländring inför säsongen 2026 är att bilarna kommer ha ett regenereringssystem i stil med det man finner i vanliga elektrifierade gatbilar.

Det är något som hela Volkswagen-gruppen kan dra nytta av, inte bara Audi.

Porsche har ännu inte spikat att de ska vara med, men de sägs vara intresserade av att förse Red Bull med motorer. Porsche har varken bekräftat eller dementerat det påståendet.

Framtidens motorsport

ANNONS

Audi tävlade tidigare i år i Dakarrallyt med en eldriven bil – som förvisso hade en räckviddsförlängare i form av en DTM-motor.

Att man ger sig in i tävlingssammanhang med en gröna ambitioner, ger ändock en fingervisning om hur morgondagens motorsport kan komma att se ut. Nästa steg verkar bli Formel 1.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS