Den legendariska biltillverkaren BMW planerar att lansera en ny toppmodell som utmanar giganterna på terrängmarknaden. Enligt källor sker produktionen i USA.
Nytt terrängmonster från BMW – siktar på en klassisk ikon


Mest läst i kategorin
BMW förbereder sig för att lansera en ny flaggskeppsmodell som är avsedd att konkurrera med de etablerade terrängikonerna, såsom Mercedes-Benz G-klass och Land Rover Defender.
Den nya bilen, som har det interna kodnamnet G74, kommer att byggas vid BMW:s fabrik i Spartanburg, USA, med start 2029. Denna satsning representerar BMW:s första seriösa terrängfordon sedan 1937 och markerar en ny riktning för märket.
Till skillnad från tidigare modeller, som BMW X5 med offroad-paket, är G74 utformad från grunden för att klara av tuffa förhållanden.
Enligt en senior chef inom BMW är utvecklingsarbetet för den nya modellen redan i full gång.
“Vi är medvetna om marknadspotentialen för ett sådant fordon,” berättade källan för Autocar.
“Det är mer än bara diskussioner. Vi har planerat detta under en längre tid. Den kommer definitivt att behöva en förbränningsmotor.”

Sju säten och avancerad teknik
Även om designen fortfarande hålls hemlig förväntas G74 kombinera element från BMW:s nya Neue Klasse-designspråk med mer traditionella, robusta designinslag.
Bilen kommer att ha betydligt högre markfrigång, längre fjädringsväg och bättre frigångsvinklar än någon nuvarande BMW-modell, vilket är avgörande för seriös terrängkörning.
Interiören är tänkt att vara lyxig och erbjuda upp till sju säten i tre rader, med en högre nivå av materialkvalitet och utrustning än vad som finns i dagens topp-suvar.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Den nya terrängbilen förväntas säljas på alla BMW:s befintliga globala marknader och kan komma att bära namnet X8.
Mekaniska detaljer är ännu inte offentliggjorda, men den förväntas bygga på en kraftigt modifierad version av BMW:s CLAR-plattform. Detta skulle möjliggöra stordriftsfördelar med andra stora suv-modeller samtidigt som det tillåter de omfattande chassiförändringar som krävs för seriös terrängkörning.
Chassit kommer troligen att låna delar från X5 och X7, med långslags luftfjädring, upp till tre låsbara differentialer och avancerad fyrhjulsdrift samt fyrhjulsstyrning för smidighet i trånga terränger och stabilitet vid högre hastigheter.

Senaste nytt
Hybrid och el som alternativ
Även om BMW från början har planerat att driva sin nya terrängbil med en förbränningsmotor, utesluter de inte en elektrisk version. En sådan variant skulle positionera G74 mot en ny våg av elektrifierade terrängfordon från Kina, såsom BYD:s Yangwang U8 och GWM:s Tank 700, samt den amerikanska Rivian R1S.
Enligt samma källa undersöker BMW även möjligheten att introducera en så kallad range-extender drivlina, vilket innebär att en förbränningsmotor enbart används för att generera ström till elmotorer. Detta skulle kunna vara en lösning med tanke på att den elektriska G-klassen har haft en trög start på försäljningen.
Enligt källor kommer den nya modellen att kosta över 1,5 miljoner svenska kronor. BMW:s sista renodlade terrängbil var modellen 325, som byggdes för den tyska armén mellan 1937 och 1940.
Denna modell hade en stege-ram, fyrhjulsdrift och en 2,0-liters rak sexcylindrig bensinmotor som producerade 50 hästkrafter. Endast 3 225 exemplar tillverkades, men den står kvar som en teknisk milstolpe för BMW.

Böter, konkurs och värdetapp – en vecka i bilvärlden
Dagens PS motorsidor bjuder på dramatik, överraskningar, böter och ekonomiska smällar. Här är en sammanställning av veckans mest lästa artiklar. Böter som
Missa inte:
Trots lång erfarenhet – Florence, 62, får inga jobb. News 55
Verkstädernas dolda avgifter: Garantin blir en dyr affär. E55
Putin och Trump: “Nu får inte européerna röra till det”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]