Trots en trög start på bilåret i Europa, har elbilar visat sig vara en ljuspunkt. Försäljningen av nya bilar minskade under första halvan av 2025, men eldrivna fordon fortsätter att öka i popularitet.
Nya siffror för 2025: se vilka bilar som säljer mest


Mest läst i kategorin
Detta skapar en intressant dynamik på bilmarknaden, där vissa delar upplever motgångar medan andra växer stadigt, skriver Motor.no.
Bilförsäljningens nuvarande situation
Försäljningen av nya bilar i Europa har stött på utmaningar under första halvåret 2025. Både i juni och under hela perioden januari till juni, var nybilsförsäljningen något lägre. Enligt Felipe Munoz, som är global analytiker på JATO Dynamics, beror denna nedgång på flera faktorer.
Munoz förklarar att ‘fortsatt höga priser, osäkerhet i världsekonomin och hur marknaden ser ut efter pandemin bidrar till minskningen’. Han nämner också att ‘Västeuropa har tappat över 2,5 miljoner sålda bilar per år sedan 2019’, vilket visar att de senaste årens händelser har haft en långvarig effekt på bilindustrin.

Volvos vd vädjar till EU efter miljardförlust
I skuggan av en global ekonomisk osäkerhet kämpar Volvo. Vd Samuelsson vädjar till EU efter miljardförlust – en kamp mot tullar och tuff marknad. Den
Elbilarna tar plats på marknaden
Trots den övergripande nedgången för nybilsförsäljningen har elbilar uppnått ett viktigt mål. För första gången någonsin har över en miljon elbilar sålts under en sexmånadersperiod, specifikt mellan januari och juni 2025.
Totalt såldes hela 1 193 397 elbilar i det område som kallas Euro 28 (som inkluderar EU, EES och Storbritannien). Detta är en ökning med 25 procent jämfört med samma tid förra året, vilket tydligt visar att allt fler väljer elbilar.

Elbilarna utgjorde 17,4 procent av Europas nybilsmarknad under första halvåret 2025. Det är en ökning med 3,6 procentenheter jämfört med samma tid året innan. Danmark har lett utvecklingen med en ökning i marknadsandel på 19 procentenheter mellan första halvåret 2024 och första halvåret 2025.
Norge kom på andra plats med 9,2 procentenheter och Belgien med 8,0 procentenheter.
I dag har elbilar den största marknadsandelen i länder som Norge, Danmark, Nederländerna, Sverige och Finland. Däremot är andelen fortfarande lägre i länder som Kroatien, Slovakien, Rumänien, Polen och Italien.
Detta visar att acceptansen för elbilar varierar stort inom Europa och att det finns stor potential för framtida tillväxt i vissa regioner när fler laddstationer byggs ut och fler modeller blir tillgängliga.

EU:s nästa drag kan tvinga dem att köpa elbilar
EU-kommissionen förbereder nya regler som kan förändra spelplanen för biluthyrningsföretag och stora organisationer. Om förslaget går igenom, kan det
Kinesiska bilmärken och andra framgångar
Kinesiska biltillverkare har också ökat sin närvaro i Europa, med en marknadsandel på 5,1 procent, vilket nästan är dubbelt så mycket som förra året. Trots detta har höga tullavgifter på kinesiska elbilar i Europa gjort att många tillverkare istället har satsat mycket på hybridbilar på kontinenten.
Detta är en strategi för att undvika tullkostnader och ändå möta efterfrågan på mer miljömedvetna fordon.

Europas biltillverkare ser nytt hopp efter historiskt tullbesked
Den globala bilindustrin andas ut när ett nytt handelsavtal mellan USA och Japan sänker tullarna – en potentiell vändpunkt. En oväntad vändning på den
Flera bilmärken har sett en stor ökning i sin andel av elbilsförsäljningen.
Fords elbilandel ökade från 4,5 procent under första halvåret förra året till 13,7 procent i år.
Volkswagen-gruppens elbilandel gick upp från 10,1 procent till 18,7 procent under samma tid, medan Hyundai-Kia ökade från 12,6 procent till 19,1 procent.
Även BMW-gruppen och Renault hade en ökning, även om den var mindre för Stellantis, Toyota och Mercedes-Benz.

Det är värt att nämna att ingen av de 25 mest populära elbilmodellerna kommer från kinesiska tillverkare, om man räknar Volvo som ett svenskt märke.
Volvos modeller EX30 och EX40 ligger på 12:e respektive 25:e plats bland de mest sålda elbilarna, vilket visar att europeiska och amerikanska märken fortfarande är starka på topplistan.
Europas mest sålda elbilar första halvåret 2025
Modell | Antal | Förändring från 2024 |
---|---|---|
1. Tesla Model Y | 68 801 | -33 procent |
2. Volkswagen ID.4 | 40 335 | +38 procent |
3. Tesla Model 3 | 39 335 | -33 procent |
4. Volkswagen ID.7 | 38 113 | +573 procent |
5. Volkswagen ID.3 | 37 421 | +29 procent |
6. Kia EV3 | 35 023 | ny |
7. Renault 5 | 34 206 | ny |
8. Skoda Elroq | 34 076 | ny |
9. Skoda Enyaq | 32 806 | +38 procent |
10. BMW iX1 | 31 337 | +27 procent |
Data från JATO Dynamics.
Listan visar att Tesla Model Y fortfarande är den mest populära elbilen, trots att försäljningen har minskat något från förra året.
Volkswagen har flera modeller bland topp tio, vilket visar deras stora satsning på elbilar.
Även nya modeller som Kia EV3, Renault 5 och Skoda Elroq har snabbt blivit populära, vilket visar på en aktiv och konkurrenskraftig elbilmarknad.
Av de 68 801 nya Tesla Model Y som såldes under första halvåret, levererades 11 006 till Norge.

Bilindustrin i krismöte när EU vill införa ny megaskatt
En föreslagen ny skatt inom EU, som riskerar att påverka stora företag och särskilt bilindustrin, har väckt starka reaktioner. Med ett budgetförslag på
Missa inte:
Tesla: Rykten pekar mot en överraskande Model Y-variant. Dagens PS
“Bilsittande”: Nya trenden som räddar dig från P-böter. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]