Dagens PS

Nya Peugeot 208 följer trenden

Nya Peugeot 208 kommer även som elbil.
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 26 feb. 2019

BILSALONGEN I GENÈVE. I samband med att man slår upp dörrarna till årets bilsalong nästa vecka så visar Peugeot upp den helt nya Peugeot 208 för allmänheten. Den stora nyheten att den även kommer även som en elbil. Kampen om framtidens köpare hårdnar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Peugeot 208 är byggd på PSA-gruppens nya plattform CMP/e-CMP (Common Modular Platform), som är framtagen för B- och C-segmentet och på så vis blir ett givet komplement till den hyllade EMP2-plattformen. Precis som namnet antyder är CMP-plattformen anpassningsbar när det gäller så väl dimensioner som olika motorer. Tack vare CMP-plattformen kommer kunderna att fritt kunna välja mellan en konventionell förbränningsmotor, både bensin och diesel, eller en elektrisk motor.

CMP-plattformen bidrar även till att minska 208:ans CO2-utsläpp genom en viktreducering med 30 kilo jämfört med sin företrädare, genom förbättrad aerodynamik, minskat rullmotstånd och optimering av drivlinor genom bland annat Start & Stopp-funktion och mindre motorer.

Peugeot e-208 är beteckningen på elbilen som är tillgänglig direkt i samband med lanseringen i höst. Enligt Peugeot kommer den att erbjuda en pigg och stimulerande körupplevelse med sin 100% elektriska motor. Den elektriska motorn på 136 hk kommer att generera ett vridmoment på 260 Nm, ljudlöst och utan vibrationer. Man kommer att kunna följa drivlinans funktion i realtid på en digital skärm och kan välja mellan körlägena Eco, Normal och Sport.

Peugeot e-208 har ett batteri på 50 kWh som levererar räckvidd upp till 340 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Samtidigt är interiören och bagageutrymmet lika stort som i nya Peugeot 208 med konventionell förbränningsmotor tack vare batteriets placering under golvet. Peugeot har lagt ett stort fokus på att göra laddningen av nya Peugeot e-208 så smidig som möjligt och maximal laddning nås på 16 timmar genom ett vanligt uttag, 8 timmar med en Wall Box på 7,4 kW och lite drygt 5 timmar med en Wall Box på 11 kW. Använder man en publik snabbladdare når man 80% av maximal nivå på 30 minuter.

ANNONS

Nya Peugeot 208 finns tillgänglig med senaste generationernas bensin- och dieselmotorer, som alla är Euro6.d-godkända. Följande bensinmotorer (3-cyl 1,2 L) finns tillgängliga:

PureTech 75 med 5-växlad manuell låda
PureTech 100 med 6-växlad manuell låda eller 8-stegad automat
PureTech 130 med 8-stegad automat

Samt en 4-cylindrig dieselmotor på 1,5 L som har benämningen BlueHDi 100 och kommer endast med 6-växlad manuell låda.

Nya Peugeot 208 presenterar en mer distinkt exteriör med en sportigare attityd. Den är längre, bredare och lägre än sin föregångare och har designelement som understryker Peugeots ambition att öka premiumkänslan i sina modeller. Fronten på nya Peugeot 208 följer det nya designspråket med Peugeotlejonet centrerat i mitten av grillen. På motorhuven hittar vi modellnamnet, precis som på nya Peugeot 508.

Baktill hittar vi tredimensionella full-LED-bakljus som sammankopplas av ett svart band på bakluckan som vi också känner igen från 3008, 5008 och nya 508. För att förstärka nya Peugeot 208:s ungdomliga och dynamiska karaktär har Peugeot dessutom tagit fram de nya färgerna Faro Yellow, Vertigo Blue och Elexir Red.

ANNONS

Nya Peugeot 208 är givetvis utrustad med den senaste generationens Peugeot i-Cockpit, med den karakteristiska kompakta ratten, en stor HD-pekskärm och den senaste generationens digitala head up-display. Information som visas framför föraren är dynamisk och ökar eller minskar i storlek beroende hur akut informationen är.

Nya Peugeot 208 kommer med betydligt mer säkerhets- och förarstöd än föregångaren. Här ingår bl.a. adaptiv farthållare som är tillgänglig från 0 km/h på automatiska växellådor och 30 km/h på de manuella versionerna, Automatic Emergency Braking som upptäcker fotgängare och cyklister så väl i dagsljus som i mörker i upp till 140 km/h, aktiv filhållningsassistent, helljusautomatik, trötthetsvarnare som analyserar mikro-rörelser i ratten och signalerar när vila är på sin plats, dödavinkelvarnare, Full Park Assist-parkeringsstöd samt skyltavläsning med avkänning av hastighetsbegränsning, stopp-skyltar och skyltar för enkelriktat.

Nya Peugeot 208 visas alltså upp för första gången i samband med bilsalongen i Genève och lanseras till hösten 2019. Någon prisindikation finns inte i dagsläget.


 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS