Jeep Compass lanseras i ny tappning med fokus på aerodynamik, elektrifiering och effektivitet. Sverige får modellen under 2026.
Nya Jeep Compass – aerodynamisk och elektrifierad


Mest läst i kategorin
Nya Jeep Compass är utvecklad med tydlig inriktning mot elektrifiering och förbättrad effektivitet. Den kompakta suven kommer i flera drivlinealternativ: hybrid, laddhybrid och helt eldriven. Jeep uppger att den nya modellen är den mest aerodynamiska de någonsin byggt för den europeiska marknaden, och att detta förbättrar både prestanda och räckvidd – utan att tumma på märkets igenkännbara formspråk.

Compass bygger på Stellantis STLA Medium-plattform, vilket gör det möjligt att dela teknik och design med andra modeller inom koncernen. Den svenska lanseringen planeras till första kvartalet 2026.
Aerodynamiken på Jeep Compass finslipad för att spara energi

En stor del av utvecklingsarbetet har lagts på att minska luftmotståndet. Bilens undersida är helt plan, vilket både förbättrar luftflödet och skyddar vid terrängkörning. Active Grille Shutters – rörliga luftspjäll i fronten – minskar luftmotståndet genom att stänga sig vid högre hastigheter när kylning inte behövs. Även fälgarna har utformats med aerodynamik i åtanke.

Bakpartiet har fått en ny utformning med skarpare linjer, funktionella luftslussar i hjulhusen och en effektiv takspoiler. Resultatet är en luftmotståndskoefficient (Cx) på under 0,29, vilket enligt Astara Sweden gör nya Compass till den mest strömlinjeformade Jeep som någonsin sålts i Europa. Totalt ska förbättringen motsvara tio procent jämfört med tidigare modell.

Flera versioner – från mildhybrid till fyrhjulsdriven elbil
Compass kommer i flera drivlineutföranden för att möta olika behov och preferenser. Ingångsalternativet är en mildhybrid med en 1,2-liters trecylindrig bensinmotor på 142 hästkrafter. Den är kopplad till en sexväxlad dubbelkopplingslåda och har ett 48V-system för förbättrad bränsleekonomi.

För den som vill köra elektrifierat längre finns en laddhybrid med 191 hästkrafter, bestående av en 1,6-liters bensinmotor, elmotor och ett batteri på 17,9 kWh. Räckvidden på el anges till cirka 64 kilometer.

Den helt eldrivna varianten erbjuds i tre konfigurationer:
- En bakhjulsdriven modell med 210 hästkrafter och 73 kWh-batteri, med en räckvidd på upp till 500 kilometer.
- En längre räckviddsvariant med 227 hästkrafter och ett 97 kWh-batteri, som kan ta sig upp till 684 kilometer enligt WLTP.
- En fyrhjulsdriven version med dubbelmotor och 73 kWh-batteri för bättre terrängegenskaper.
Laddningstiden är i linje med andra modeller på STLA Medium-plattformen. Snabbladdning från 20 till 80 procent sker på cirka 28 minuter för det mindre batteriet och cirka 30 minuter för det större, med en maximal laddhastighet på 160 kW.

Uppdaterad interiör med fokus på funktion och utrymme
Invändigt har Compass fått en genomarbetad layout med flera smarta lösningar. Förvaringsutrymmena i framdelen uppgår till totalt 34 liter, med ett större fack under instrumentpanelen, en öppen hylla framför passageraren och en rymlig mittkonsol. Dessutom finns trådlös laddning för mobilen.

Passagerarna bak får 55 millimeter mer benutrymme jämfört med föregående modell, och bagageutrymmet har vuxit till 550 liter. Compass kommer fortsatt att erbjudas som femsitsig bil – någon sjusitsig version är inte planerad.

Tekniken är hämtad från andra Stellantis-modeller och omfattar en 16-tums pekskärm som styr bilens funktioner. Fysiska knappar för volym och körlägen finns också. Föraren får en digital instrumentpanel på tio tum samt en roterande växelväljare med olika körlägen, anpassade för både landsväg och terräng.

Lotus Emeya 2026 – elraketen som vill köra ifrån Porsche Taycan
Lotus Emeya 2026 kombinerar brutal acceleration med lyx och teknik i överflöd – en GT-raket med sikte på elbilseliten. Lotus har länge varit synonymt med
Läs också:
Därför kan din leasing bli dyrare. Dagens PS
Så väljer du rätt begagnad bil. Dagens PS
Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.