Dagens PS

Ny superbil på gång: Maserati i historiskt samarbete

En kärleksbarn kan bli till mellan Alfa Romeo och Maserati. (Foto: Maserati och Alfa Romeo)
En kärleksbarn kan bli till mellan Alfa Romeo och Maserati. (Foto: Maserati och Alfa Romeo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 juli 2025Publicerad: 29 juli 2025

I en oväntad vändning planerar Maserati att lansera en ny flaggskeppsmodell, en super-GT med V6-motor och manuell växellåda.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta drag syftar till att lyfta fram märkets sportiga arv och stärka dess position inom lyxsegmentet. Den begränsade upplagan av sportbilen kan komma att lanseras redan nästa år, skriver Autocar.

Ett djärvt drag för att hedra historien

Den kommande Maserati-modellen, som förväntas bli firmans mest exklusiva och kraftfulla bil med förbränningsmotor sedan MC12 lanserades för två decennier sedan, tros bygga på Granturismo-plattformen.

Den kommer att utvecklas i samarbete med Alfa Romeo, ett partnerskap som tidigare resulterat i modeller som Alfa Romeo 33 Stradale, vilken baserades på Maseratis MC20.

Alfa Romeo 33 Stradale. (Foto: Alfa Romeo)
Alfa Romeo 33 Stradale. (Foto: Alfa Romeo)

Santo Ficili, vd för både Maserati och Alfa Romeo, uttryckte nyligen sina tankar om framtida samarbeten:

“Vi har oändliga möjligheter att skräddarsy produkter för våra kunder, för hela Maseratis sortiment. Jag föreställer mig att göra något liknande som vi gjort tidigare, även med tanke på Alfa Romeo”.

Han refererade till tidigare framgångsrika samarbeten, som när Alfa Romeo 8C Competizione byggdes på den dåvarande Maserati Granturismo-plattformen i Maseratis fabrik i Modena.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Teknik och prestanda: Nettuno V6 i fokus

ANNONS

Maserati har som mål att använda den nya flaggskeppsmodellen för att hylla sin hyllade Nettuno V6-motor, som återfinns i modeller som Granturismo, Grecale och MCPura. Ficili beskrev motorn som ‘ett mästerverk’.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

En V6-driven specialmodell i begränsad upplaga skulle sannolikt höja Nettuno-motorns effekt bortom de 621 hästkrafter som finns i MCPura. Priset för en sådan bil skulle med all säkerhet överstiga 2 950 000 svenska kronor, men det är osannolikt att Maserati kommer att använda elektrifiering för att uppnå denna effektökning.

Davide Danesin, Maseratis teknikchef, framhöll att det fortfarande finns kunder som söker ‘rena mekaniska bilar’ och att det finns en ‘dålig känsla’ kring att ha ett batteri ombord i en superbil, på grund av den ökade komplexiteten och extra vikten det medför.

Nettuno-motorns ‘superavancerade’ förbränningsteknik med förkammare och dubbla insprutningssystem hjälper till att minska utsläpp och öka prestandan. Motorn uppges kunna leverera ‘210 hästkrafter per liter med mycket effektiv förbränning’, vilket innebär att V6-motorn kan förbli i produktion med samma effekt även när Euro 7-reglerna träder i kraft.

Maserati GranCabio (Foto: Maserati)
Maserati GranCabio (Foto: Maserati)

Den manuella växellådans återkomst

En intressant indikation från Danesin är att Maserati kan återintroducera en manuell växellåda, något som inte funnits i märkets bilar på många år.

“En manuell växellåda är en möjlighet. Jag ser det inte i stor serieproduktion, men varför inte göra en specialversion med en manuell växellåda? Det finns ingen anledning att säga aldrig. Det skulle kunna vara det rätta valet för en begränsad upplaga av en bil”, sade Danesin.

ANNONS

Han tillade att en manuell växellåda skulle förstärka den ‘rena’, analoga etosen hos en Maserati superbil: ‘Genom att göra en rent mekanisk bil, är det logiskt att ha en mekanisk växellåda med en växelspak’.

Firande av arv och framtid

Ficili betonar Maseratis italienska arv och att företagets huvudkontor i Modena, ‘mitt i Motor Valley’, är den ‘rätta platsen’ för att bygga sportbilar. Företaget kommer snart att återuppta produktionen av Granturismo och Grancabrio i sin fabrik där.

Tidpunkten för avtäckningen av den nya superbilen är ännu oklar, men nästa år markerar hundraårsjubileet av lanseringen av Maseratis första bil, Tipo 26 Grand Prix-racerbilen, som vann Italiens legendariska Targa Florio-uthållighetstävling vid sin första tävlingsstart 1926.

Nya Corvette E-Ray till Europa – men dubbelt så dyr

Corvette E-Ray, den efterlängtade hybridversionen, har äntligen anlänt till Europa. Efter nästan två års väntan kan europeiska bilentusiaster nu köpa den

Året därpå lanserade Alfa Romeo den ärevördiga sportbilen 6C 1500, som fortsatte att vinna Mille Miglia och Spa 24-timmarsloppet.

En Alfa Romeo-version av Maseratis nästa specialmodell i begränsad upplaga skulle utan tvekan fira hundraårsjubileet av den banbrytande modellen.

Alfa Romeo har också bekräftat att de kommer att avslöja en andra superbil 2026 från sin nya ‘Bottega’-division för bilar i begränsad upplaga, som lanserades med 33 Stradale. Denna andra modell kommer att inspireras av företagets historiska modeller, med stor sannolikhet en design hämtad från 1960- och 1970-talet.

Modeller som Giulia TZ från 1963, med sin aerodynamiska ‘Coda Tronca’ bakdel, Alfa Romeo Montreal från 1970 och 1960 års Giulietta SZ nämns som potentiella inspirationskällor.

ANNONS

Unikt: En Nissan för 10 miljoner kronor

En sällsynt japansk sportbil, en 28 år gammal Nissan Skyline, är på väg att säljas på auktion och förväntas inbringa en imponerande summa. Bilen är en av

Missa inte:

Nya siffror för 2025: se vilka bilar som säljer mest. Dagens PS

Oväntad duell: F1-stjärnan utmanad på svensk mark. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS