Dagens PS

Nästa Bugatti höll på att bli elektrisk

Bugatti Rimac
Bugatti och Rimac ska representera olika typer av drivning. (Foto: Bugatti Rimac)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 06 sep. 2022Publicerad: 06 sep. 2022

Nästa Bugatti kommer att ha en sprillans ny förbränningsmotor, något märket berättade i samband med lanseringen av Mistral. Men det var farligt nära att bilen i stället blev helt elektrisk rapporterar Top Gear.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Rimac-grundaren, Mate Rimac, diskuterade möjligheten att ta över Bugatti med Volkswagen-ledningen var det minst sagt hetlevrade diskussioner det bjöds på.

Både Porsche och Volkswagen pushade för att framtidens Bugatti skulle vara helt elektrisk.

Efter mycket om och men

Det slutade emellertid med att Bugattis motorer ska förbli fossila men med en rejäl dos elektrifiering.

Syftet är att differentiera mellan Bugatti och Rimac i Bugatti Rimac-ekvationen.

Rimac kommer som bekant att förbli helt elektriska.

Enligt Mate Rimac kommer Bugatti att representera förbränningsmotorn och nästa motor kommer tydligen att överraska många.

Bugatti Rimac

Bugatti kommer att köra på det fossila spåret medan Rimac kör på det elektriska. (Foto: Bugatti Rimac)

ANNONS

Fortsatt fossilt

Rent varumärkesmässigt är förbränningsmotorer viktiga för Bugatti, något inte minst W16-motorn i Veyron garanterar.

Rent historiskt har även modeller som Bugatti Royale stoltserat med förbränningsmotorer som hade fått ett lokomotiv att skämmas – under huven ruvade en enorm 12,8-liters rak åtta.

Två helt olika upplevelser

De upplevelser som en Bugatti med sin W16-motor erbjuder kontra en Rimac Nevera, modellen Pininfarina Battista bygger på, är helt olika.

Medan den förstnämnda fokuserar på lyx och möjligheten att ta sig an en kontinent utan att så mycket som blinka ligger fokus på den sistnämnda i stället på flinkhet och att erbjuda en racingbilsliknande råhet.

Ingen volym

Elektrifieringen av hyperbilar är tänkt att visa vad som går att göra med elbilar snarare än att rädda världen. Det är i stället elektrifiering av volymbilar som gör nytta på riktigt.

ANNONS

Det är något Christian von Koenigsegg håller med om, något han förklarade när vi intervjuade honom i USA förra månaden.

Framtiden lär erbjuda både renodlade förbränningsmotorer samtidigt som elektrifiering kommer att spela en stor roll, inte minst för de bilar folk faktiskt köper.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS