Dagens PS

Mera klös i nya Audi S3 Sportback och Sedan

Audi S3 ska erbjuda en mängd körglädje för de som gillar aktiv körning. (Foto: Audi)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 aug. 2020Publicerad: 12 aug. 2020

När den första S3:an lanserades för över 20 år sedan, var den först i ett nytt segment med sportmodeller i premiumkompaktklassen. Nu presenteras en helt ny generation av S3 Sportback och S3 Sedan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Utrustad med 2.0 TFSI-motorn som levererar 310 hk och 400 Nm i vridmoment klarar båda modellerna 0-100 km/h på 4.8 sekunder med en toppfart på 250 km/h. Den 7-stegad S tronic dubbelkopplingslådan, quattro fyrhjulsdrift och S-sportchassi med dämparreglering som tillval, överförs kraften effektivt till vägen. Audi S3 lanseras dessutom med en rad avancerade och uppkopplade tekniklösningar för infotainment och assistanssystem.

Sedan eller Sportback är en smaksak. Under skalet är det samma bilar. (Foto: Audi)

Design och strålkastare med karaktär

Till skillnad från den Audi A3 Sportback jag testade tidigare i år så känns S3-modellerna igen på den rombmönstrade insatsen i grillen med markerade luftintag och backspeglar med aluminiumoptik. I sidoprofil sträcker sig en kraftfull linje från strålkastarna till bakljusen, där den nedre delen är konkav för att betona hjulhusen ännu mer.

Nya S3 Sportback och S3 Sedan kan dessutom utrustas med matrix LED-strålkastare vars starka ljus består av ett pixelfält med femton LED-segment, där tio av dem bildar två vertikala linjer. Bakifrån dominerar den stora diffusorn och de fyra ändrören som förstärker den sportiga profilen.

Optimala köregenskaper med quattro

ANNONS

High-tech-lösningar som Audi valvelift system (AVS) gör att förbränningskammaren fylls optimalt och temperaturreglersystemet säkerställer att det görs så effektivt som möjligt. Med Audi drive select som standard kan föraren dessutom välja att göra ljudet från den fyrcylindriga turbomotorn ännu krispigare.

Den hydrauliska multilamellkopplingen framför bakaxeln är helt variabel och flyttar kraften mellan fram- och bakaxel efter behov för att ge både sportig prestanda och stabila och effektiva köregenskaper. Den styrs via ett nytt reglersystem som integrerar quattro-drivningen med den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) och den nya dämparregleringen (tillval).

Dynamiskt sportchassi med dämparreglering

Med fyrlänkad bakaxel och progressiv styrning ger det sänkta standardsportchassit (-15 mm) ännu bättre vägegenskaper. Som tillval erbjuder man dessutom ett S-sportchassi med dämparreglering. Ventiler i stötdämparna styr oljeflödet så att de på några få tusendels sekunder anpassas individuellt och kontinuerligt till vägen, körförhållandet och förarens krav.

Spannet mellan komfort och sport har även blivit ännu större jämfört med föregångaren. Den nya elektroniska bromskraftsförstärkaren säkerställer dessutom kraftfulla inbromsningar. Alla fyra bromsskivor är ventilerade med svarta bromsok som standard och röda som tillval. 18-tumshjul är standard och 19-tums erbjuds som tillval.

ANNONS

Generösare utrymme

De nya S3:orna har vuxit jämfört med föregångarna. S3 Sportback med tre centimeter i längd och S3 Sedan med fyra centimeter. Båda har breddats med tre centimeter. Femdörrarsversionen är nu 4.34 meter lång och fyradörrarsversionen 4.50 meter lång. Med minimala skillnader är båda identiska i bredd (1.82 m), höjd (1.43 m) och axelavstånd (2.64 m). Interiören bjuder därmed på större axel- och armbågsutrymme. Bagageutrymmet i S3 Sportback rymmer mellan 325 och 1145 liter beroende på om bakre ryggstödet fälls medan Sedanen rymmer 370 liter.

Förarorienterad digital interiör och nya sportstolar

Interiört får S3-modellerna dekorativa aluminium- eller kolfiberinlägg samt dörrhandtag vars design påminner om strålkastarna. Miljön är förarorienterad med markerade luftutblås som integrerats med instrumentbrädan för att förstärka den sportiga karaktären. En 10.25-tums digital skärm ingår som standard och kan uppgraderas till 12.3 tum i Audi virtual cockpit som i ”plus”-versionen även har tre olika skärmlayouter. Sportstolarna är nyutvecklade och standardklädseln är till stora delar tillverkad av återvunna PET-flaskor med kontrastsömmar.

Centralt placerat på instrumentpanelen finns även en 10.1-tums pekskärm som är integrerad i en svart panel. Den känner igen handskrift och ger akustisk återkoppling för att göra det så enkelt som möjligt att t.ex. skriva in en adress. Systemet är dessutom intelligent och prioriterar tidigare val. Som tillval erbjuds även en head-up display.

Ruttplaneraren är både flexibel och träffsäker. Navigationen ger prognoser på hur trafiksituationen utvecklas, har högupplösta satellitbilder från Google Earth och ger information om trafikflödet. Upp till sex olika förare kan dessutom ställa in sina egna profiler som bl.a. lagrar frekvent använda resmål och inställningar på klimatanläggningen.

ANNONS

Förarassistanssystem för säkrare körning

S3-modellerna innefattar Audi pre sense front autobroms, undanmanöverassistent, turn assist (vid vänstersväng) och lane departure warning som standard. Som standard ingår även adaptiv farthållare. Som tillval erbjuds filbytes- och urstigningsvarnare liksom korsnings- och parkeringsassistent. Den adaptiva förarassistenten (tillval) hjälper till att hålla hastigheten och bilen på rätt avstånd till framförvarande bil och inom sitt körfält med hjälp av små rattjusteringar. Med effektivitetsassistenten får föraren dessutom hjälp att köra så bränslesnålt som möjligt.

Lansering och priser

Försäljningen av de nya S3-modellerna startar i augusti med leverans av de första bilarna till återförsäljarna i mitten av oktober. De svenska ca-priserna: S3 Sportback från 474.000 kr och S3 Sedan från 483.000 kr.  I samband med lanseringen erbjuds även en begränsad serie av “Edition one” i pytongul (Sportback) eller tangoröd (Sedan) lackering med svarta detaljer, 19-tumshjul och sportstolar i nappaläder.

Vi återkommer med mer information om bilarna efter testkörningarna i september.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS