Medan Tesla möter vikande försäljningssiffror i stora delar av Europa, upplever elbilsjätten en explosiv återhämtning i ett visst land.
Märkliga trenden: Ett land trotsar alla Teslaprognoser


Mest läst i kategorin
Den uppdaterade Model Y har blivit en katalysator för en marknad där elbilar redan dominerar, vilket skapar en skarp kontrast mot utvecklingen i grannländer som Sverige, skriver Bilbransje 24.
Teslas sensationella uppgång
I maj 2025 noterades en anmärkningsvärd vändning för Tesla i Norge. Försäljningen sköt i höjden med hela 213 procent jämfört med samma månad föregående år, vilket resulterade i 2 600 levererade fordon.
Denna dramatiska ökning har drivits framför allt av den uppdaterade versionen av Model Y, som lanserades under våren. Den kompakta suven har sedan tre år tillbaka varit Norges mest sålda bilmodell och tog i maj en imponerande marknadsandel på 16,5 procent av den totala bilförsäljningen.

Det var mer än dubbelt så mycket som tvåan, Toyota bZ4X, som stod för 7 procent.
Norges unika position som en global ledare inom elbilsadoption spelar en avgörande roll. Med 93 procent av alla nya bilar som elbilar i maj, och ett mål att nå 100 procent till 2025, har landet skapat en exceptionellt gynnsam miljö. Starka ekonomiska incitament, i kombination med en omfattande laddinfrastruktur, har under 25 år banat väg för denna omställning, trots att Norge är en stor oljeexportör.
Den norska regeringen har satsat hårt på att främja klimatvänliga transporter, vilket har lett till en hög acceptans för elbilar, även i landets vinterklimat som ibland kan utmana elbilsprestanda. Øyvind Solberg Thorsen, direktör för Norska Trafikinformationsrådet (OFV), betonar att nybilsförsäljningen nu återspeglar en växande ekonomisk optimism i landet, vilket bidrar till en viktig förnyelse av bilflottan med säkrare och mer miljövänliga fordon.

Mardröm för Cybertruck-ägare: värdet slaktas
Teslas futuristiska Cybertruck, som en gång utlovades vara en “värdeökande tillgång”, har nu börjat accepteras som inbyte hos Tesla. Men för ägarna är
Senaste nytt
Europa svalnar – Sverige och Frankrike i fritt fall
Samtidigt som Norge firar Teslas framgångar, ser bilden helt annorlunda ut i många andra europeiska länder. I Sverige, där elbilsmarknaden i stort växer kraftigt, sjönk Teslas försäljning med 54 procent i maj, till endast 503 fordon. Den tidigare så dominerande Tesla Model Y fick nöja sig med en tredjeplats bland elbilar, efter Volkswagen ID.7 och Volvo EX40.
I Frankrike var nedgången ännu mer dramatisk, med en minskning på 67 procent till 721 enheter. Även i Nederländerna sjönk registreringarna med 36 procent och i Spanien med 28 procent.
Teslas försäljning har halverats i Europa, vilket är en skarp kontrast mot tidigare då märket dominerade försäljningslistorna.
Flera faktorer bidrar till denna nedgång. En ökande konkurrens från både etablerade biltillverkare och nya kinesiska aktörer som BYD har påverkat marknaden. Dessutom har Teslas uppdateringar av Model 3 och Model Y inte ansetts vara tillräckligt omfattande för att locka nya köpare.
En betydande orsak till den svaga försäljningen i vissa länder uppges också vara en försämrad varumärkesimage. Enligt en undersökning från mars uppgav 94 procent av tyskarna att de aldrig skulle köpa en Tesla, delvis på grund av Elon Musks offentliga stöd till vissa politiska partier.

Milstolpen – BYD gasar förbi Tesla i Europa
För första gången kör kinesiska BYD förbi Tesla i elbilsförsäljningen i Europa, rapporterar bland andra Bloomberg. Tesla har länge dominerat elbilsracet
Pris och pragmatism styr norska köpare
Trots den vikande varumärkesimagen i andra länder verkar norrmännen ha en mer pragmatisk inställning. Jonathan Parr, analyschef på begagnatbilshandlaren Rebil, förklarar att “norrmännen gillar inte Musk, men de skäms inte för Tesla.” Han menar att när det kommer till kritan handlar det om pris. Tesla Model Y har ett konkurrenskraftigt pris, långt under 500 000 norska kronor (cirka 485 000 svenska kronor), och kampanjer med 0 procent i rörlig nominell ränta de första tre åren för Long Range-varianten har sannolikt bidragit till den goda försäljningen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Denna priskänslighet, i kombination med den effektiva logistiken för leverans av den uppdaterade Model Y, verkar övertrumfa eventuell varumärkesskepsis som syns i andra europeiska länder. Det tyder på att varumärkes- och modelllojalitet inte längre är lika viktigt för norska bilköpare, som i stället prioriterar pris, utrymme, utrustning och räckvidd.
För Tesla är situationen nu extrem: medan man i vissa länder fortfarande är en gigant, kämpar man med att inte försvinna helt i andra. Den norska marknaden står ut som en ljuspunkt och visar att rätt incitament och ett attraktivt erbjudande fortfarande kan leda till exceptionell framgång, oavsett globala trender.

Elons kollaps: Tesla sämre än Temu och Shein
Teslas rykte rasar, enligt en ny undersökning. Elon Musks ageranden tycks sänka varumärket, medan Temu och Shein klättrar. Teslas varumärkesrykte har
Missa inte:
Peter Siepen: Stil, kärlek och ett liv i rörelse vid 62. News 55
Misstagen som kan göra att du blir uppsagd. E55
Kritiken växer mot Hemnet: “Ingen rök utan eld”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.