Den brittiska lyxbilstillverkaren Jaguar Land Rover, även känd som JLR, tvingas nu omvärdera sin strategi för elbilar.
Lyxbilsjätten i blåsväder: Hotas av stora förseningar


Mest läst i kategorin
Efter en markant nedgång i försäljningen har koncernen beslutat att skjuta upp lanseringen av flera kommande elfordon, vilket bland annat påverkar den efterlängtade Range Rover Electric och hela varumärket Jaguar.
Situationen beskrivs som kritisk för den anrika bilgiganten.
Förseningar drabbar kunder och modellprogram
Kunder som har förbeställt den nya Range Rover Electric får nu besked om att leveranserna inte kommer att påbörjas förrän under nästa år, skriver The Guardian.
Ursprungligen var målet att bilarna skulle nå kunderna redan sent under 2025. Detta är ett hårt slag för dem som sett fram emot att köra den nya elversionen av den populära suven.
För Jaguars del är läget ännu mer allvarligt. Märket har helt stoppat produktionen av sina tidigare bensin- och dieselmodeller för att kunna fokusera fullt ut på en ny era med enbart elbilar i sitt modellprogram.
Denna strategi har dock lämnat ett stort tomrum hos återförsäljarna, då Jaguar för närvarande inte har några bilar att sälja till kunderna. Även lanseringen av de nya, elektriska Jaguar-modellerna har blivit försenad med flera månader.

Ekonomiska utmaningar och personalneddragningar
Dessa dåliga nyheter kommer kort efter att Jaguar Land Rover tvingades säga upp 500 medarbetare. Koncernen pekar också på nya amerikanska tullsatser som en bidragande orsak till de ekonomiska problemen.
Trots detta förväntas försäljningen förbättras något efter Storbritanniens begränsade handelsavtal med USA, vilket innebär lägre tullar på de första 100 000 exportfordonen. Företaget, som ägs av indiska Tata, har rapporterat vinst under de senaste tio kvartalen efter en omstruktureringsprocess.
En talesperson för JLR kommenterar situationen och säger:
“Vid 2030 kommer JLR att sälja elektriska versioner av alla sina lyxmärken. Våra planer och fordonsarkitekturer är flexibla så att vi kan anpassa oss till olika marknads- och kundkrav. Vi strävar efter de högsta standarderna inom design, kapacitet och kvalitet, och vi kommer att lansera våra nya modeller vid rätt tidpunkt för våra kunder, vår verksamhet och enskilda marknader”.

Framtida modeller i ovisshet
De ursprungliga planerna för JLR-gruppens elektriska framtid var ambitiösa, men är nu högst osäkra. Enligt The Guardian skulle produktionen av en ny Jaguar-modell, internt känd som Type 00, starta i augusti 2026.
En ytterligare elektrisk Jaguar var planerad för produktionsstart i december 2027.
Även Land Rover-familjen skulle utökas markant; en elektrisk version av Range Rover Velar var satt att rulla av monteringsbandet i april 2026, följt av en elektrisk Defender i början av 2027.
Det är i nuläget oklart hur de generella förseningarna kommer att påverka de specifika lanseringsdatumen för de enskilda modellerna.
Enligt källor med insyn i JLR:s tillverkningsprocesser beror förseningarna delvis på behovet av utökade tester, då detta är de första elmodellerna som tillverkas direkt av företaget självt.
Tidigare tillverkades den elektriska Jaguar I-Pace av en underleverantör.

USA:s tullar slår hårt – brittisk bilproduktion lägsta på 76 år
Den brittiska nybils- och transportbilsproduktionen föll med 32,8 procent till 49 810 fordon i maj. Bortsett från pandemiåret 2020 är det den lägsta nivån
Bredare trend inom bilindustrin
Jaguar Land Rover är inte den enda biltillverkaren som upplever motstånd på elbilmarknaden. Flera stora märken har börjat justera sina strategier, och den tidigare stora optimismen kring en helelektrisk framtid har fått sig en törn.
Bland annat har jättar som Mercedes-Benz, enligt Boosted DK, nyligen signalerat att de inte längre tror på ett modellprogram som enbart består av elbilar inom den närmaste framtiden.
Denna tendens avspeglar en generell osäkerhet på marknaden, där både konsumenternas tvekan och utmaningar med infrastrukturen spelar en roll i bilmärkens nya, mer försiktiga tillvägagångssätt.

Katastrof: Jaguars försök att byta identitet
Jaguar, det anrika brittiska bilmärket, har de senaste tiden hamnat i hetluften efter sin kontroversiella omprofilering. Det som var tänkt att bli en
Missa inte:
Provkörd: Bilen som fick hela Stockholm att stanna upp. Dagens PS
Bilköpare rasar: Fick begagnad bil trots löfte om ny. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.