Äntligen är en Batmobile baserad på Mercedes här. En unik skapelse med 600 hästkrafter och en prislapp som får dig att häpna.
Lyxbilen som blev en superhjälte – se Mercedes förvandling


Mest läst i kategorin
Har du någonsin drömt om att glida fram på gatorna i ett fordon som hämtat ur en serietidning, men ändå med den komfort och prestanda bara en Mercedes kan erbjuda?
Nu har den drömmen blivit verklighet för en lycklig köpare, som ropade hem en helt unik Batmobile baserad på en Mercedes-Benz CL 55 AMG Kleemann på SBX Cars.
Detta är ingen vanlig bil, utan en fantasifull skapelse som garanterat väcker uppmärksamhet och lockar fram leenden.

En omvandling utan motstycke
Från den blygsamma starten som en kraftfull Mercedes-Benz CL 55 AMG, en bil som redan i sitt originalutförande var en diskret raket med sin handbyggda, kompressormatade 5,4-liters V8-motor på nästan 500 hästkrafter, har denna skapelse genomgått en häpnadsväckande förvandling. Den danska trimmaren Kleemann hade redan petat i motorn och skruvat upp effekten till omkring 600 hästkrafter, men det var bara början. Sedan tog Specautotuning från Ukraina och AVG Autos från Tyskland vid, och resultatet är inget mindre än spektakulärt.

Tänk dig en bil där varje system, från chassi till drivlina och elektronik, har 3D-modellerats för att passa den nya visionen. Byggkostnaden landade på imponerande 251 250 euro, motsvarande drygt 2,9 miljoner svenska kronor, utöver priset för den ursprungliga CL 55 AMG.

Och visst, den ursprungliga bilen var orange, men det är inget man ser spår av nu. Resultatet är ett unikt konstverk på hjul, en sann “one-off” som ingen annan kan matcha på vägarna.
Senaste nytt
Under huven och på utsidan
Denna specialbyggda Batmobile drivs av samma kompressormatade 5,4-liters V8-motor från Mercedes-Benz AMG, nu alltså trimmad till cirka 600 hästkrafter. En femväxlad automatlåda från Mercedes-Benz skickar kraften till bakhjulen, vilket borgar för en minst sagt livlig körupplevelse.

Utvändigt möts man av en helt skräddarsydd kaross i kompositmaterial, matt svart förstås, med svävande hjulskärmar och massiva, robusta däck – 400/55-22.5 fram och 500/60-22.5 bak. Belysningen består av LED-lampor, inklusive animerade blinkers, och på huven hittar man ventiler som skvallrar om den kraftfulla motorn under.

De uppfällbara entrédörrarna med integrerade vindrutor är en minst sagt dramatisk detalj, och baktill pryds bilen av dubbla bakre vingar, en “GOTHAM” registreringsskylt och dubbla avgasrör. Dessutom finns simulerade kulsprutstorn, för den ultimata känslan av att vara redo för Gotham Citys skurkar.

Interiör med racingkänsla
Inuti har man lyckats bevara den lyxiga känslan från Mercedes CL 55 AMG, men med en tydlig racinginspirerad touch. Svarta läderdetaljer samsas med kolfiberstolar från Bride och OMP fyrpunktsbälten.

En läderklädd tre-ekrad Momo-ratt ger föraren full kontroll, och instrumentpanelen från Kleemann visar allt från kylvätsketemperatur till bränslenivå, en hastighetsmätare som sträcker sig till 320 kilometer i timmen och en varvräknare upp till 7 000 varv per minut.

En central infotainmentskärm, kameraskärmar för framåt, bakåt och sidorna, samt dubbelzons automatisk klimatanläggning kompletterar interiören. Och för den som skulle behöva en snabb flykt finns en nödutgångsmekanism, så klart.

Prestanda och proveniens
Under huven sitter den kompressormatade V8-motorn med sin AMG-platta och Kleemann-trimning. Fjädringen är förstärkt och bromssystemet kommer också från Kleemann, allt för att hantera den enorma kraften.

Motorn hade rullat cirka 150 000 kilometer när den monterades i Batmobilen, men själva chassit har bara rullat ett fåtal kilometer sedan färdigställandet. Den senaste servicen, ett olje- och filterbyte, gjordes bara den senaste månaden, så den är redo för nya äventyr.

Den ursprungliga Mercedes-Benz CL 55 AMG hade två tidigare ägare, men sedan förvandlingen har Batmobilen stannat hos säljaren. Som bilderna visar är denna AMG-drivna Batmobile lika fantastisk att titta på som den är att höra när den startar och kör iväg. Inga kostnader har sparats i skapandet av denna unika tvåsitsiga bil, med en skräddarsydd utvecklingsprocess som anstår något så otroligt.

Det är det perfekta fordonet för den seriösa entusiasten som vill lägga till något verkligen unikt i sin samling. Med sin CL 55 AMG Kleemann-grund är den utan tvekan lika imponerande att köra som den är att titta på. Den mörke riddaren skulle vara stolt.

Citroën DS: Hur Vägens gudinna formade bilhistorien
Den legendariska Citroën DS var mer än en bil – den var en fransk dröm på hjul som än idag trollbinder med sin skönhet och tekniska magi. Vissa bilar är
Missa inte:
Går i pension efter nästan 50 år på samma jobb. News 55
32 nya blufföretag avslöjade – så lurar bedragare dig. E55
Flygbolag vill skjuta upp 11 september-regel. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.