Mercedes visar upp ett fyrverkeri med nya elbilar:
Viktigast: Nya EQE Sedan.
Fräckast: Terrängbilen EQG.
Snabbast: AMG EQS.

Mercedes och svenske vd:n Ola Källenius satsar hårt på att bli ett helt elektriskt bilmärke och ta upp konkurrensen med Tesla på allvar. Tre nya modeller vid bilmässan IAA i München visar att de menar allvar.

Den viktigaste nyheten är sedanen Mercedes EQE. Det är en medelstor fyradörrars elbil som positionerar sig mellan Tesla Model 3 och Model S. Mercedes kommer ut med sin elektriska E-klass före elektriska Audi A6 och BMW 5-serie, även om bilen är 10 år efter Tesla Model S.

Mercedes-Benz EQE hann före elektriska Audi A6 och BMW 5-serie. Foto: Mercedes
Mercedes satsar på maximalism i stället för Teslas minimalism. Tre skärmar över hela bilens bredd är det som gäller. Foto: Mercedes

Bilen blir betydligt mer strömlinjeformad än den vanliga E-klassen, och påminner om storebror EQS. Det börjar redan bli svårt att skilja på Mercedes elbilar, både till namn och utseende. Akterpartiet på EQE har LED-ljus över hela bredden och bakom den stora svarta plattan i fronten med Mercedes-stjärnan finns ett antal sensorer och kameror som på sikt ska göra bilen självkörande.

Det börjar redan bli svårt att se skillnad på Mercedes elbilar. Men det här är alltså en EQE. Foto: Mercedes

Interiören domineras av en stor skärm med Mercedes stora skärm MBUX Hyperscreen. Den kombinerar ihop tre separata skärmar till hela instrumentbrädans bredd.

EQE sedan har ett batteri på 90,6 kWh batteri, bakhjulsdrift och en elmotor som ger 288 hk och ett vridmoment på 530 Nm. Senare kommer 4Matic fyrhjulsdrift som tillval. Räckvidden är upp till 66 mil enligt WLTP. Produktionen kommer att påbörjas i mitten av 2022 vid Mercedes fabrik i Bremen.

Mercedes EQG blir en terrängbil med rent miljösamvete. Foto: Mercedes

Betydligt fräckare än den lite intetsägande EQE är den nya elektriska konceptbilen av legendariska terrängbilen Geländewagen. Det är en förhandsvisning av den kommande produktionsbilen.

Bilen behåller ett tydligt släktskap med den ikoniska designen av G-klass som kom redan 1979. Karossen blir upplyst av olika LED-lampor som förstärker designen.

Geländewagen håller stilen även i den elektriska tidsåldern. Foto: Mercedes
Där reservhjulet tidigare satt är det nu ett förvaringsutrymme, perfekt för laddningskablar. Foto: Mercedes

EQG har förutsättningar att bli en av de bästa terrängbilarna någonsin. Mercedes avslöjar att den får fyra individuellt kontrollerbara elmotorer med ”enorm dragkraft och styrbarhet”. Med en tvåväxlad låda ska den ha exceptionell klättringskapacitet.

ANNONS
ANNONS
Mercedes EQS AMG blir den första AMG-modellen med eldrift. Men 0-100 km/h på 3,4 sekunder imponerar inte. Foto: Mercedes

Den klart snabbaste nyheten är den första elektriska AMG-bilen. Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ får upp till 761 hk.Bilens räckvidd är upp till 58 mil enligt WLTP.

Bilen får dubbla elmotorer med 658 hk och 950 Nm. Den som vill ha lite mer väljer Dynamic Plus med upp till 761 hk och 1020 Nm. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,4 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Snabbt – men ändå långt ifrån vad Tesla erbjuder i sina bilar.

Sportstolar är det som gäller i EQS AMG.

 

Bilen får kolfiberdetaljer och extrema fälgar.