Dagens PS

Kina kör om världen – elbilsjättarna utmanar USA:s tullmurar

BYD Kina
Biltillverkaren BYD säljer numera fler elbilar än Tesla globalt (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 03 maj 2025Publicerad: 03 maj 2025

Kinas elbilsindustri stormar fram och lämnar konkurrenterna bakom sig. På bilmässan i Shanghai visade jättar som BYD, Nio och Xiaomi upp teknik som får västvärlden att häpna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinesiska bilmärken brukade betraktas som billiga efterapningar. Men de dagarna är över. 

På årets bilmässa i Shanghai dominerade inhemska tillverkare totalt – både i utställningshallarna och i teknikutvecklingen.

Biltillverkaren BYD, som enligt CNN numera säljer fler elbilar än Tesla globalt, drog till sig blickarna med sin nya sportbil Denza Z. 

Företagets designchef, tidigare hos Audi och Lamborghini, kallade modellen ”ett bevis på ren emotionell design och extrem prestanda”.

I en annan del av hallen visade batteritillverkaren CATL upp teknik som ger över 50 mils räckvidd på fem minuters laddning, vilket slår Teslas laddtider med bred marginal. 

Smart körning, röststyrning, rullande massagefåtöljer och uppkopplade skärmar är numera standard även i bilar under 200 000 kronor.

Marknadsdominans och prispress

Kinas biltillverkare står nu för över 60 procent av den globala elbilsmarknaden, enligt analysföretaget Rho Motion. Hemma i Kina har märken som BYD och Nio redan tagit över försäljningen från Volkswagen och andra utländska jättar.

Samtidigt är konkurrensen stenhård, där överkapacitet och priskrig präglar marknaden. Vinstmarginalerna är pressade vilket gör exporten till nya marknader allt viktigare.

ANNONS

”Det är nästan omöjligt att sticka ut på den kinesiska marknaden”, säger Tu Le från det amerikanska analysföretaget Sino Auto Insights till CNN. ”Företagen måste ut i världen för att få andrum”. 

Märken som BYD och Nio har tagit över den inhemska försäljningen
Märken som BYD och Nio har tagit över den inhemska försäljningen (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

USA slår tillbaka med tullmurar

Medan Kina bygger ut sitt elbilsekosystem med teknik, råvaror och globala ambitioner, möts man i USA av allt högre tullar. 

Både Biden- och Trumpadministrationerna har infört strafftullar på upp till 100 procent för kinesiska elbilar, vilket i praktiken stänger ute kinesiska fordon från den amerikanska marknaden.

Donald Trump har dessutom återinfört 25-procentiga tullar på alla bilar och bildelar som importeras till USA – en kristallklar signal om att han vill bromsa Kinas expansion.

Men det avskräcker inte kinesiska tillverkare. Under första kvartalet 2025 exporterade landet över 440 000 elfordon, inklusive hybrider – en ökning med mer än 40 procent jämfört med samma period förra året. Istället för att fokusera på USA har tillverkarna riktat in sig på andra marknader i Europa, Asien och Sydamerika.

Läs även: Kina har satt USA i en kniptång. Dagens PS

Från cykelns land till elbilarnas supermakt

ANNONS

Kinas bilkultur är ett nytt fenomen. På 1980-talet var landet fortfarande känt som ”cykelns rike”. Nu är det världens största marknad för elbilar. Landet styr hela värdekedjan – från batteriråvaror till färdiga fordon.

BYD:s grundare Wang Chuanfu, som började med batterier 1995, rördes till tårar på scen när han nyligen firade att företaget producerat sin femmiljonte elbil.

”Den kinesiska bilens era har anlänt”, sa han.

Läs också: Kinesiska elbilsjätten gör U-sväng – satsar på hybrider. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS