Kinas elbilsindustri stormar fram och lämnar konkurrenterna bakom sig. På bilmässan i Shanghai visade jättar som BYD, Nio och Xiaomi upp teknik som får västvärlden att häpna.
Kina kör om världen – elbilsjättarna utmanar USA:s tullmurar


Mest läst i kategorin
Kinesiska bilmärken brukade betraktas som billiga efterapningar. Men de dagarna är över.
På årets bilmässa i Shanghai dominerade inhemska tillverkare totalt – både i utställningshallarna och i teknikutvecklingen.
Biltillverkaren BYD, som enligt CNN numera säljer fler elbilar än Tesla globalt, drog till sig blickarna med sin nya sportbil Denza Z.
Företagets designchef, tidigare hos Audi och Lamborghini, kallade modellen ”ett bevis på ren emotionell design och extrem prestanda”.
I en annan del av hallen visade batteritillverkaren CATL upp teknik som ger över 50 mils räckvidd på fem minuters laddning, vilket slår Teslas laddtider med bred marginal.
Smart körning, röststyrning, rullande massagefåtöljer och uppkopplade skärmar är numera standard även i bilar under 200 000 kronor.
Marknadsdominans och prispress
Kinas biltillverkare står nu för över 60 procent av den globala elbilsmarknaden, enligt analysföretaget Rho Motion. Hemma i Kina har märken som BYD och Nio redan tagit över försäljningen från Volkswagen och andra utländska jättar.
Samtidigt är konkurrensen stenhård, där överkapacitet och priskrig präglar marknaden. Vinstmarginalerna är pressade vilket gör exporten till nya marknader allt viktigare.
”Det är nästan omöjligt att sticka ut på den kinesiska marknaden”, säger Tu Le från det amerikanska analysföretaget Sino Auto Insights till CNN. ”Företagen måste ut i världen för att få andrum”.

Senaste nytt
USA slår tillbaka med tullmurar
Medan Kina bygger ut sitt elbilsekosystem med teknik, råvaror och globala ambitioner, möts man i USA av allt högre tullar.
Både Biden- och Trumpadministrationerna har infört strafftullar på upp till 100 procent för kinesiska elbilar, vilket i praktiken stänger ute kinesiska fordon från den amerikanska marknaden.
Donald Trump har dessutom återinfört 25-procentiga tullar på alla bilar och bildelar som importeras till USA – en kristallklar signal om att han vill bromsa Kinas expansion.
Men det avskräcker inte kinesiska tillverkare. Under första kvartalet 2025 exporterade landet över 440 000 elfordon, inklusive hybrider – en ökning med mer än 40 procent jämfört med samma period förra året. Istället för att fokusera på USA har tillverkarna riktat in sig på andra marknader i Europa, Asien och Sydamerika.
Läs även: Kina har satt USA i en kniptång. Dagens PS
Från cykelns land till elbilarnas supermakt
Kinas bilkultur är ett nytt fenomen. På 1980-talet var landet fortfarande känt som ”cykelns rike”. Nu är det världens största marknad för elbilar. Landet styr hela värdekedjan – från batteriråvaror till färdiga fordon.
BYD:s grundare Wang Chuanfu, som började med batterier 1995, rördes till tårar på scen när han nyligen firade att företaget producerat sin femmiljonte elbil.
”Den kinesiska bilens era har anlänt”, sa han.
Läs också: Kinesiska elbilsjätten gör U-sväng – satsar på hybrider. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.