Att köpa en begagnad bil är något som många bävar inför. Det handlar om förtroendet för den som säljer bilen. Kan man lita på att allt säljaren berättar är sant eller blir man lurad? Detta gäller inte bara affärer mellan privatpersoner utan även när man köper en bil från en begagnadhandlare. Men det finns undantag.

Märkeshandeln har historiskt haft ett betydligt större förtroende från kunder som är på jakt efter en begagnad bil. Till skillnad från de privata handlarna så har uppfattningen varit att de står bakom sitt eget märke med garantier och service. Att köpa en begagnad bil från en privatperson har varit ett ännu större ”äventyr” då garantier sällan förekommit. Men det finns undantag som medverkar till att förändra dessa fördomar.

Kundernas förtroende ökar

2020 har varit ett omvälvande år, inte minst för bilbranschen där en fallande nybilsmarknad lett till ett ökat tryck på begagnade bilar. Men vem köper vi helst vår begagnade bil av? En färsk Sifo-undersökning från bilhandlarkedjan Kamux visar att nära sex av tio svenskar litar mer på företag än på privatpersoner när de ska köpa en begagnad bil.

”Kamux har sedan intåget i Sverige utmanat gamla och förlegade föreställningar om att bilförsäljare är opålitliga. Vår nya undersökning visar svart på vitt att svenskarna känner större förtroende för företag än privatpersoner när de ska investera i en begagnad bil. Vi ser det som ett gott betyg och en insikt som visar att branschen för begagnade bilar går en ljus framtid till mötes”, säger Karri Kauppila, vd på Kamux i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Den färska Sifo-undersökningen visar att det enbart är två procent av svenskarna som uppger att de litar mer på privatpersoner än på företag när det kommer till köp av begagnade bilar, vilket inte är så konstigt. Ett företag kan lämna garantier och finns för det mesta kvar om man behöver hjälp efter bilköpet.

Aktörer som tänker nytt uppskattas

”För att stå stark i en bransch under förändring är det viktigt att kalibrera sitt erbjudande i linje med vad människor värderar. Vi ser tydligt att cirkularitet och digitalisering är faktorer som bilbranschen bör välkomna. Förmågan att gjuta samman omvärldstrender med ett kundfokus som bottnar i transparens, trovärdighet och en gedigen erfarenhet av vad kunderna uppskattar har varit bärande för Kamux framgång i Sverige”, förklarar Karri Kauppila.

Den finska bilhandlarkedjan Kamux har sedan företaget grundades 2003 haft en lönsam tillväxthistoria. Företaget är ledande på begagnade bilar i Finland och är listade på Nasdaq Helsingfors. Med sammanlagt 77 bilhallar i Sverige, Finland och Tyskland är ambitionen hög med målet att bli nummer ett i Europa på en marknad för försäljning av begagnade bilar som är stor och fragmenterad.