Den 13 juni är det återigen fritt fram att resa i Sverige så länge som man följer FHM:s rekommendationer. Detta innebär att trafiken på våra vägar förmodligen kommer att bli intensivare än tidigare år då vi väljer att ”hemestra”.

Lugnet före stormen. Årets sommartrafik riskerar att bli intensivare än tidigare än tidigare då vi ”hemestrar”. (Foto: Fredrik Sandberg / TT )

Prediktivt beteende är vad vi behöver

Vi svenskar är bra på mycket men med min erfarenhet från många andra länder, så är vi inga höjdare på bilkörning. Det handlar inte bara om den utbredda svårigheten att hålla hastigheten utan även om ett antal fundamentala detaljer som vi alla en gång lärt oss när vi tog det så hett eftertraktade körkortet.

Var det kanske så att i det euforiska glädjeruset som följde när vi fick körkortet i handen, att vi helt enkelt glömde bort det vi lärt oss? Lite som den svenska grammatiken när man läser nyheter och insändare i olika medier. Hursomhelst så handlar bilkörning om att vara på sin vakt…hela tiden. Du kanske litar på din egen förmåga men kan definitivt inte lita på andras. Det innebär att du måste tänka prediktivt, dvs. förutseende och vara förberedd på eventuella överraskningar.

Spaken till vänster om ratten

Den där logiskt placerade spaken till vänster om ratten, lever alltför ofta en tynande tillvaro. (Foto: Håkan NIlsson)

Sedan 1930-talet så har de flesta bilarna varit utrustade med körriktningsvisare. Denna spak som är placerad till vänster om ratten fungerar faktiskt som en livräddare, framförallt i högre farter. Den är till för att tala om att du avser svänga eller att göra en omkörning och ska alltid användas innan du byter fil och inte efter. I Tyskland uppfattas vi svenskar som rätt korkade som hela tiden talar om vad vi gjort istället för vad vi ska göra och dessutom är vi ansedda som en trafikfara som man hela tiden måste vara försiktiga med.

Visa i god tid att du ska svänga

Inte alla korsningar har egna filer med trafikljus för vänstersväng. Här gäller det visa var man ska i god tid. (Foto: Fredrik Sandberg / TT )

Detsamma gäller när du kommit fram till en korsning eller rödljus och du avser att svänga vänster. Det finns många saker som irriterar inte bara mig men många andra och en av dem är de som ligger i vänsterfilen på tvåfilig väg för att svänga vänster men inte slår på körriktningsvisaren förrän det blir grönt ljus. Detta gäller när det inte finns en speciell fil för vänstersväng och gör att det lätt blir köer bakom och därmed desperata och farliga filbyten innan det slår om till rött igen. Skärpning!

Spara bränsle vid trafikljusen

Att smyga fram till rödljuset och smyga iväg när det blir grönt tillhör det förgångna. Dags att ändra strategi. (Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX )

Det här med att krypköra de sista 10 metrarna till trafikljuset hör till historien. Eftersom de flesta nya bilar är utrustade med en Start/Stop-funktion som stänger av motorn vid stillastående, så fungerar inte denna miljö- och bränslesparande funktion såvida du inte lämnar en lucka på 10 meter mellan dig och bilen framför. Den luckan utnyttjas dessutom ofta av de som har lite mer bråttom än du.

ANNONS
ANNONS

Att inte komma iväg eller krypköra upp till gällande hastighet när det blir grönt ljus är också ett föremål för irritation. Av någon anledning så tror väldigt många att man sparar bränsle genom detta beteende men det är faktiskt tvärtom. Största bränsleinbesparingen sker när man kör i jämn fart på rätt växel och därför ska man snabbt komma upp i rätt fart. Detta lär man ut vid de flesta körkurser numera och det sparar mer bränsle än man tror.

Rondeller får det att snurra

Rondellkörning verkar vara ett svårlöst mysterium för många. Kanske dags att Googla på filmer hur det går till? (Foto: Fredrik Sandberg / TT )

Rondeller verkar vara ett föremål för allmän förvirring och något som kräver ett prediktivt beteende, dvs. att lägga sig i rätt fil innan man kör in i rondellen och byta fil i rondellen innan man kör ut ur den. Också något som bilskolorna nöter in i sina elever men som i många fall också är orsaken till att man får göra om uppkörningen. Eftersom vi i Sverige inte har något krav på att använda körriktningsvisaren i rondellen (dumt!) utan endast när vi kör ut ur den, så gäller det att vara uppmärksam när man kör in i rondellen och ska rakt fram eller till vänster.

Anpassa hastigheten vid på- och avfarter

Att köra ut på och av en motorväg ska gå snabbt och inte sakta som många applicerar. Det gäller att nå den fart som gäller (ofta 110 – 120 km/h) så man inte hindrar bakomkommande trafik i högerfilen. Det är därför på- och avkörningsramperna är så långa. Viktigt också för de som kör i högerfilen på motorvägen att i god tid ge plats för trafik som kommer ut från ramperna genom att byta till vänster fil för att underlätta flödet.

KOM IHÅG: Vänsterfilen är omkörningsfil! Man behöver inte ta höjd för en omkörning en kilometer tidigare. (Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX )

Motorvägar har även minst två filer där den högra ska användas när man inte gör en omkörning. Alltför ofta irriteras jag över det svenska beteendet att ligga kvar i vänsterfilen även när det inte finns någon bil att köra om. Det kan ligga flera bilar i rad i vänsterfilen för att man ska köra om en långtradare en kilometer längre fram och ingen vill lämna sin plats och lägga sig i den tomma högerfilen. Detta beteende är inte bara irriterande utan även olagligt liksom att köra om på högra sidan!

Var rädd om våra vägarbetare

Var rädd om våra vägarbetare och sänk farten! (Foto: Lars Pehrsson / SvD / SCANPIX )

På sommaren är det också en massa vägarbeten på gång. Var uppmärksam på skyltningen och dämpa hastigheten väsentligt. Att vara vägarbetare ska inte behöva vara ett högriskyrke bara för att bilisterna inte klarar av att sänka hastigheten nära dessa arbeten. Och ett par saker till; Använd backspeglarna och håll avståndet till andra bilar och till de du inte känner.

Låt dig inte påverkas av andra utan tänk på säkerheten. Vi vill inte att din ”hemester” ska sluta så här. (Foto: Johan Nilsson / TT )

Trevlig och säker sommar!