I en tid där bilen är en självklarhet för många hushåll i villaområden blir parkeringsfrågan en allt hetare potatis.
Hotet mot villaidyllen: Böter på egen tomt


Mest läst i kategorin
Ofta är äldre bostadsområden inte anpassade för det moderna bilägandet, vilket nu leder till en våg av dyra böter för boende som försöker lösa situationen.
Nu kräver både drabbade medborgare och flera politiker en omedelbar översyn av rigida regler som anses vara både föråldrade och orättvisa.
Parkeringstvisten som får villaägare att protestera mot böter
Situationen är densamma i många villaområden över landet, från Ronneby i söder till kommuner som Huddinge nära Stockholm. Konflikten handlar om de allt strängare reglerna som drabbar bilägare som parkerar på det som många anser vara harmlösa ytor, som gräsremsor eller grus utanför den egna tomten.
Dessa försök till lösningar, ofta nödvändiga på smala gator, bemöts nu med kostsamma parkeringsanmärkningar.

Många boende pekar på att problemen grundar sig i att bebyggelsen i dessa områden ofta skedde under en tid då hushåll sällan ägde fler än en bil, om ens det.
Idag har många familjer två eller fler fordon, och parkeringsytorna har inte skalats upp i motsvarande grad.
Tusentals kronor i böter för grusparkering
I Huddinge kommun har detta tagit sig särskilt drastiska uttryck. Här har antalet utskrivna böter för så kallad terrängparkering ökat dramatiskt.
Bilister som ställer ett par hjul på grusremsan bredvid gatan för att underlätta framkomligheten för andra fordon har fått böter på hela 1 300 svenska kronor, enligt Dagens PS.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Carl Otto Engberg, oppositionsråd för Liberalerna i kommunen, har kritiserat detta och beskriver det som en ‘jakt på vanligt folk’ som försöker agera ansvarsfullt. Han menar att de svenska parkeringslagarna är exceptionellt strikta jämfört med många andra länder i Europa.
Många som drabbas, som Huddingebon Gunnar Norberg, är upprörda över att de straffas med böter för att parkera på en liten grusyta strax utanför sin egen tomtmur.
Efter de många klagomålen har kommunen i Huddinge lovat att se över de lokala trafikföreskrifterna. Kommunalrådet Emil Högberg (S) har uttalat sig och sagt att det är viktigt att se över om avgifterna är i rimlig proportion till hur allvarliga överträdelserna är, särskilt när det gäller trafiksäkerhet och framkomlighet.
Han konstaterar att dagens avgifter kan drabba fall där parkeringen inte skapar något tydligt hinder eller fara.

Boende i Ronneby upplever ‘lappjakt’
Problematiken är inte begränsad till storstadsområden. I Ronneby har Per Svensson, som bott i Norra Hulta sedan 1979, tagit strid mot vad han kallar en regelrätt ‘lappjakt’. Han upplever att böterna har börjat hagla över grannarna för minsta lilla, som när ett däck nuddar gräskanten.
Enligt Blekinge läns tidning bor det i Norra Hulta cirka 125 hushåll men det finns endast 12 gästparkeringar. Svensson understryker svårigheten när ett större sällskap, som vid ett födelsedagskalas, samlas och parkerar fem bilar – det finns helt enkelt ingenstans att ta vägen.
För att belysa situationen har Svensson lämnat in ett medborgarförslag till kommunen. I detta föreslår han att man skapar fler parkeringar i vändzoner och på outnyttjade grönytor.
Han menar att böter och klagomål inte är en lösning utan enbart gör området mindre attraktivt att bo i.
Från Ronneby kommuns förvaltning för teknik, fritid och kultur har administrativ assistent Charlotte Ternström uttryckt att de är medvetna om invånarnas reaktioner.
Samtidigt menar hon att det i vissa fall kan handla om bekvämlighet snarare än brist på platser, men medger att parkeringsbehovet har förändrats radikalt sedan bostadsområdet byggdes.

Parkering med två hjul på gruset? Dyrt misstag i villaidyllen
Parkering med två hjul på gruset har blivit en dyr fälla för Huddingebor. Nu växer ilskan mot p-bolagets lappjakt i villakvarteren. Antalet
Inte ens tomtgränsen skyddar från böter
Utmaningarna är inte unika för Sverige. I vårt grannland Norge har bilägare drabbats av parkeringsböter för parkering som skett på deras egen tomt.
Bjørn Blaker i Oslo, som byggde en parkeringsplats på sin fastighet redan 1976 efter att ha fått muntligt godkännande från kommunen, fick nyligen böter för att ha ställt en släpvagn där.
Denna typ av situation har skapat en stark frustration i både Sverige och Norge, där invånare ifrågasätter kommunernas aggressiva hållning i parkeringsfrågorna och ifrågasätter de orimliga bötesbeloppen.
Många bilägare vill nu se en större flexibilitet där kommunerna får anpassa parkeringsreglerna efter de specifika lokala förhållandena, i stället för att tvingas tillämpa en nationell lagstiftning som upplevs som föråldrad och missvisande i dagens samhälle.

Svenskar är skrämmande dåliga förare
En undersökning avslöjar att svenskar är skämmande dåliga på att backa. Resultatet visar att svenska förare har betydligt svårare än både fransmän och
Missa inte:
Binda eller inte binda? Privatekonom guidar efter räntesänkningen. News 55
Chock i fjällen: Byt däck eller fyrdubbla din bromssträcka. E55
Trump: “Hon är en fara för USA:s nationella säkerhet”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.