Sedan 1972 har tio generationer Civic kommit till världen och försäljningen hade uppgått till över 27 miljoner sålda bilar i 170 länder vid årsskiftet. Den gemensamma nämnaren har varit ett fokus på körglädje och en ambition av att tillverka en bil som passar alla marknader.

ANNONS

Efter 50 år är det nu dags för den elfte generationen att göra sitt intåg och vi begav oss till Madrid för att stifta närmare bekantskap med den.

Honda Civic Sport (2022)
Motor: 2,0-liters, 4:a, 184 hästkrafter, 315 newtonmeter
Kraftöverföring: e-CVT-låda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 533 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4551/1802/1408 mm
Pris: från 334 700 EK

Honda Civic i Spanien
Nya Honda Civic testades av Marcus i ett mycket soligt och mycket varmt Madrid. (Foto: Honda)

Samma kokbok, annat utförande

Det som särskiljer nya Honda Civic från föregångarna är att den nu har utvecklats i Europa för att sedan distribueras till resten av världen. Tidigare har Japan varit startpunkten för samtliga Civic-generationer. Medan den första generationen kom i samband med 1973-års oljekris, dyker den elfte generationen upp lagom till elektrifieringens frammarsch.

I Europa innebär det att endast en drivlina erbjuds – en hybridvariant med ett självladdande batteri à la Toyota – som ersätter samtliga motorer i utbudet. På andra marknader erbjuds fortfarande Civic utan elektrifiering och med manuell växellåda.

Precis som för 50 år sedan är det just bränslesnålhet som är nya Civics mantra. Trots att jag körde oerhört dynamiskt på de spanska vägarna lyckades jag inte komma upp över en halvliter milen i förbrukning.

I sportläget bjuds man även på ett sportigare ljud som inte nödvändigtvis matchar bilens framfart – nya Civic är inte särskilt snabb, men ändock väldigt flink. För de som vill ha mer krut så kommer det en Type R-variant inom kort.

Honda Civic från sidan i Madrid
Honda Civic är förvånansvärt körglad på spanska serpentinvägar. (Foto: Honda)

En evolution snarare än en revolution

Den elfte generationen Civic har intagit en något mer minimalistisk designapproach och nya Civic har en betydligt mindre plottrig design än föregångaren.

Resultatet är en attraktiv pjäs med distinkta linjer och som knappast kan anses vara kontroversiell på något sätt. Det är emellertid på insidan där, enligt mig, Honda gjort bäst ifrån sig.

ANNONS
ANNONS

Till skillnad från nästan alla andra bilmärken har Honda valt att bibehålla fysiska knappar och reglage. Det innebär att kupén är intuitiv och japanerna har även lyckats riktigt väl med att erbjuda en hög kvalitetskänsla.

Reglagen känns solida och även om vissa knappar är åt det plastigare hållet känns feedbacken tillfredsställande. Infotainmentsystemet är knappast revolutionerande men det gör jobbet.

Honda har satsat på en konservativ interiör med fysiska reglage och knappar. (Foto: Honda)

Gasen i botten

Det är på den kördynamiska fronten där Honda la mest krut under presentationen. De kallar nya Civid e:HEV, som den rent formellt heter, för ”förarens hybrid” och underströk gång på gång att den är utvecklad med föraren i centrum. Att det minsann stämmer uppenbarar sig i bergen ovanför Madrid där det märks hur flyhänt bilen är.

Den tog sig de slingriga spanska serpentinvägarna med bravur och var genuint rolig att flänga runt i. Den svarar direkt på förarens input och känns ständigt alert.

Nya Civic har även ett system för växellådan som gör att den håller växlarna om man tar sig an en kurva, så att man alltid har kraften tillgänglig på momangen.

Automatlådan är en så kallad e-CVT-historia som har simulerade steg och den lyckas väl med att växla snabbt och erbjuder en känsla i paritet med en traditionell automatlåda.

Anledningen till just e-CVT-lösningen är en fråga om att effektivisera drivlinan och på sätt få ner både förbrukning och koldioxidutsläpp.

Nya Civic balanserar komfort med sportighet väl och är definitivt lagd åt det mjukare hållet. Dämparna har inga större bekymmer med de ojämnheter man tampas med på spanska vägar och även om det blir en del buller i kupén vid mer otacksamma underlag är ljudnivån för det mesta låg. I varianterna med högre utrustningsnivå finns även ett Bose-ljudsystem som är bland det bästa i klassen.

ANNONS
ANNONS
Honda Civic bakifrån i Madrid
Gasen i botten möts av mer snack än verkstad, men nya Civic är körglad. (Foto: Honda)

Elva generationer användarvänlighet

I övrigt känns Honda Civic bestämt genomtänkt, något som knappast är förvånande när man tar hänsyn till att vi är inne på den elfte generationen.

Det finns dock ett undantag i form av sittdynan som är för kort vilken i sin tur belastar ländryggen. Resultatet är att man som normallång svensk individ sitter obekvämt under längre turer. Det känns tveklöst som en ergonomisk miss.

Summan av kardemumman

Nya Honda Civic tar sig an en lite annorlunda approach än konkurrenterna. Medan det övriga segmentet satsar på mild- och laddhybridalternativ, kör Honda stenhårt på renodlad hybridisering, precis som Toyota.

Anledningen är för att det pressar priset jämte en laddhybridlösning och är mer gångbart på övriga 169 marknader utanför Sverige. Elfte generationen utmärker sig med upplevelsen bakom ratten och den mer konservativa interiören. Likt den första generationen som kom i samband med oljekrisen, tar sig den elfte generationen an ett liknande dilemma.

Honda Civic framför en utsikt
Nya Honda Civic är en attraktiv pjäs. (Foto: Honda)

Dagens PS första intryck av nya Honda Civic
Slutbetyg: 4/5

Nya Honda Civic levererar på de punkter där den förväntas leverera. Efter elva generationer har japanerna lärt sig ett och annat. Den utmärker sig främst när det kommer till det kördynamiska, men i övrigt är den bra på det mesta. Stolarna är en miss, men frågan är om det är något som drabbar alla.