Dagens PS

Här börjar sagan om Volvo som populärt bilmärke

Volvo PV444 premiärvisades på Kungliga Tennishallen 1944. Bilden är arrangerad efteråt. Foto: Volvo Cars
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 30 okt. 2021Publicerad: 30 okt. 2021

Här är bilen som startade Volvos internationella exportsuccé.
Volvo PV444 orsakade långa köer i Stockholm när den premiärvisades för 77 år sedan – bara ett par kilometer från platsen där Volvo gjorde börsdebut.
I dag är Volvo PV444 en älskad klassiker bland svenska folket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo Cars är synonymt med Göteborg för många. Men det är i Stockholm sakerna händer, även för Volvo. Den 1 september 1944 visades bilmodellen som kom att förändra Volvo i den då nybyggda Kungliga Tennishallen. Och under fredagen begick Volvo Cars börsdebut bara ett par kilometer från tennishallen. Däremellan har bland annat en Renaultaffär spruckit i Kungsträdgården i Stockholm, 1993.

Det är i Stockholm det händer för Göteborgsföretaget Volvo Cars. Såväl bilpremiärer, spruckna affärer som börspremiärer utspelar sig i huvudstaden. Foto: Volvo Cars

Men vi backar bandet till 1944. Mitt under under brinnande världskrig visade Volvo en helt ny bilmodell som var tänkt att vara en viktig del av företagets framtid när kriget tog slut. Utställningen i Kungliga Tennishallen visade upp hela Volvos utbud, allt från en stridsvagn till hålslipmaskiner. Två nya bilmodeller lockade nog fler besökare: PV60 och PV444.

PV60 var en förkrigskonstruktion som skulle ha haft premiär redan 1940, kriget kom emellan. Nu kändes bilen redan lite föråldrad.

Volvo PV444 var en sensation när den visades 1944 och besökare stod i kö på gatan utanför Kungliga Tennishallen. Foto: Volvo Cars

Desto större var intresset runt utställningens stjärna. Besökarna stod i flera led för att få en skymt av ”lilla Volvon”, PV444. Precis som Tesla gör i dag så visade Volvo upp en prototyp som inte gick att köra och inte var klar för tillverkning.

Publiken var helt med på noterna. Under utställningen och kort därefter skrevs 2 300 kontrakt på PV444. Och i likhet med Tesla fick köparna vänta länge på den nya modellen. Först i mars 1947 kom produktionen i gång på allvar.  Priset var mycket attraktivt – 4 800 kronor, samma som pris som för ÖV4, Volvos första bil, när den lanserades 1927.

Såhär marknadsförde Volvo bilen på 1950-talet. Foto: Volvo Cars

ANNONS

Bland de prominenta besökarna som beundrade Volvo PV444 den första september 1944 fanns statsminister Per Albin Hansson, kronprins Gustaf Adolf, prinsarna Carl och Eugen samt prins Carl Johan, farbror till Kung Carl XVI Gustaf. Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson var förstås på plats för att ta emot gästerna.

De prominenta gästerna flockades runt Volvo PV444 i Kungliga Tennishallen. Foto: Wikipedia

När utställningen i Stockholm stängde efter tio dagar hade 148 437 personer besökt den. Köerna ringlade långa på Lidingövägen utanför Tennishallen. Varje dag lottades en PV444 ut bland alla som besökte utställningen. Alla som hade ett telefonabonnemang i Stockholm hade fått en gratisbiljett. Många betalande besökare kom också, och biljettintäkterna på en krona per besökare gick oavkortat till Röda Korset.

Takgöken var ett kreativt sätt att lösa blinkersfrågan. Men den försvann efter två år då många tyckte det var svårt att se åt vilket håll bilen skulle svänga. Foto: Volvo Cars

Arbetet med att utveckla Volvo PV444 hade pågått i flera när bilen premiärvisades. Ett 40-tal konstruktörer arbetade med att konstruera den nya bilen. En trämodell i fullskala byggdes och lackerades svart och fick silverfärg där det skulle vara rutor.

Tog snabbt beslut

Den första modellen var klar i mars 1944. Den visades för Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson.  Det tog bara en kort stund innan de tog beslut att bygga bilen som kom att påverka hela Volvos framtid som biltillverkare.

Volvos säkerhetstänkande blev tydligt med PV444. Här testas världens första bakvända bilbarnstol. Foto: Volvo Cars

ANNONS

Flera konstruktionsdetaljer på PV444 kom att påverka Volvos framtid som biltillverkare. Det var den första mindre bilen från Volvo. Det var också den första modellen som hade självbärande kaross. Den fyrcylindriga motorn var helt nykonstruerad och var Volvos första toppventilsmotor för en personbil. Den hade även en laminerad vindruta, en viktig ny säkerhetsfunktion.

Hade 40 hästkrafter

Den första PV-motorn var på 1,4 liter och gav 40 hästkrafter SAE. Till en början gick det bara att få sin Volvo PV444 lackerad i svart cellulosafärg. Plåtdelarna i interiören var målade i en ljusgrön kulör.

De första exportmodellerna v Volvo PV 444 kom till USA 1955 och blev en omedelbar framgång. Foto: Volvo Cars

PV444 blev också inledningen på Volvos exportsuccé som står sig än i dag. Den 15 augusti 1955 anlände den första provleveransen av PV444 till Los Angeles. Redan året därpå hade Volvo tagit sig till en andraplats bland importmärkena i Kalifornien.

Underskattade succén

Planen var att tillverka PV444 i 8 000 exemplar. Dittills hade det 18 år gamla Volvo inte byggt en modell i fler än 2 000 exemplar. Men ”lilla Volvon” överträffade alla förväntningar. Bilen kom att tillverkas i nästan 200 000 exemplar fram till 1958. Räknar man med den nyare modellen PV544 som tillverkades fram till oktober 1965 blir totalen exakt 440 000 bilar. 160 000 av dessa exporterades och 280 000 såldes i Sverige.

Fakta: Volvo Cars

ANNONS

Det skulle bara bli 8000 bilar trodde Volvo, men det blev nästan 200 000 Volvo PV444. Vilken succé. Foto: Volvo Cars

Fakta Volvo PV444

Tillverkningsstart: 1947.
Tillverkning: 196 005 exemplar
Kaross: 2-dörrars sedan
Motor: Rak 4-cylindrig motor: 1 414 eller 1 583 cc, 40-85 hk.
Kraftöverföring: 3-växlad med golvmonterad växelspak.
Bromsar: Hydrauliska trumbromsar runt om.
Mått: Hjulbas 2 600 mm.

Källa: Volvo Cars

Volvo PV 444S på ett reklamfoto från 1950-talet. Foto: Volvo Cars

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS